Εγκύκλιος ΑΡ πρωτοκόλλου Δ19Α 5009145 ΕΞ2011/2011

Οδηγίες για την υλοποίηση της αναστολής λειτουργίας των Τελωνείων Β΄ Πειραιά (Νομού Αττικής), Πυθίου (Νομού Έβρου), Ειδομένης (Νομού Κιλκίς), και μεταφοράς των αρμοδιοτήτων τους σε άλλα Τελωνεία των ίδιων Νομών.

25 Φεβρουαρίου 2011

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ Αθήνα, 25 Φεβρουαρίου 2011
Αρ. Πρωτ:Δ19Α 5009145 ΕΞ2011
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΚΑΙ
ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΓΕΝ.Δ/ΝΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ & ΕΦΚ
1.Δ/ΝΣΗ 19Η ΤΕΛ.ΔΙΑΔΙΚ.
ΤΜΗΜΑΤΑ Α΄,Β΄,Γ΄,Δ΄
2.Δ/ΝΣΗ ΕΦΚ
ΤΜΗΜΑΤΑ Β΄ Γ΄
ΠΡΟΣ: Ως Π.Δ.
Ταχ. Δ/νση : Καρ. Σερβίας 10,
10184 ΑΘΗΝΑ
Πληροφορίες
:
Δ/νση 19η
Α΄:Τσουρού /Κατρινάκη
210 6987452/457
Β΄:Μεταξά/Γαυγιωτάκη
210 6987464/465
Δ΄:Σωτηρίου/Καράγιωργας
2106987439/436
Δ/νση Ε.Φ.Κ.
Ε.Κερασιώτη/Ο.Δημοπούλου
210 3987414/426
FAX : 210 687450
210 6987408
Email : d19diadi@otenet.gr
finexcis@otenet.gr

ΘΕΜΑ : Οδηγίες για την υλοποίηση της αναστολής λειτουργίας των Τελωνείων Β΄ Πειραιά (Νομού Αττικής), Πυθίου (Νομού Έβρου), Ειδομένης (Νομού Κιλκίς), και μεταφοράς των αρμοδιοτήτων τους σε άλλα Τελωνεία των ίδιων Νομών.
ΣΧΕΤ. : Η αριθμ. Δ6Β/1024551/ΕΞ11-2-2011 Α.Υ.Ο. «Αναστολή λειτουργίας, ανακαθορισμός τίτλου και ανακατανομή οργανικών θέσεων Τελωνειακών Αρχών»
Σε συνέχεια της ανωτέρω σχετικής ΑΥΟ, με την οποία καθορίζεται από 1-3-2011 η αναστολή λειτουργίας των Τελωνείων Β΄ Πειραιά, Πυθίου και Ειδομένης καθώς και μεταφορά των αρμοδιοτήτων τους στα Τελωνεία Α΄ Πειραιά, Νέας Ορεστιάδας και Ευζώνων αντίστοιχα, σας παρέχονται κατωτέρω οι ακόλουθες οδηγίες και διευκρινίσεις :
1) Τα Τελωνεία Β΄ Πειραιά, Πυθίου και Ειδομένης θα πραγματοποιήσουν το κλείσιμο των διαχειριστικών τους βιβλίων στις 28/2/2011, τελευταία ημέρα λειτουργίας τους και θα συνταχθούν οι Ειδικοί Ενιαύσιοι Λογαριασμοί Διαχείρισης Τελωνειακών Παραστατικών τους με ημερομηνία 28/2/2011.
2) Τα εκκρεμή τελωνειακά παραστατικά μετά των αντίστοιχων βιβλίων καταχώρησης, θα παραδοθούν στα Τελωνεία στα οποία μεταφέρονται οι αρμοδιότητες των υπό αναστολή Τελωνείων, με σχετικό πρωτόκολλο Παράδοσης-Παραλαβής.
3) Οι servers του Β΄ Τελωνείου Πειραιά και του Τελωνείου Ειδομένης θα παραμείνουν σε λειτουργία για ένα εξάμηνο, από την ημέρα αναστολής τους τόσο για την οριστικοποίηση των εκκρεμών διασαφήσεων εξαγωγής στο ΟΠΣΤ (κλείσιμο των ανοικτών κινήσεων) και την τακτοποίηση των εκκρεμών διασαφήσεων εξαγωγής, όσο και για την εκκαθάριση των εκκρεμών κινήσεων του καθεστώτος Κοινής/Κοινοτικής/Εθνικής Διαμετακόμισης και Διαμετακόμισης TIR, οι οποίες θα έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι και την τελευταία ημέρα λειτουργίας των ανωτέρω Τελωνείων. Με την παύση λειτουργίας των servers, με σκοπό να διαπιστωθεί ποιες κινήσεις παραμένουν εκκρεμείς, πρέπει να τυπωθεί βιβλίο κινήσεων.
Οι εκκρεμείς κινήσεις θα καταχωρηθούν σε χειρόγραφο βιβλίο για την παρακολούθηση της περαιτέρω εξόφλησής τους.
4) Οι τυχόν εναπομείνασες μετά την παύση της λειτουργίας των servers εκκρεμείς κινήσεις του καθεστώτος διαμετακόμισης θα εκκαθαριστούν από το Α΄Τελωνείο Πειραιά και το Τελωνείο Ευζώνων αντίστοιχα με τη χρήση χειρόγραφης διαδικασίας. Τυχόν αποστολές εμπορευμάτων που έχουν σαν προορισμό το Β΄Τελωνείο Πειραιά και το Τελωνείο Ειδομένης, είναι ευνόητο ότι θα τις διαχειριστούν με τη διαδικασία της εκτροπής το Α΄ Τελωνείο Πειραιά και το Τελωνείο Ευζώνων.
5) Όσον αφορά τις διασαφήσεις εξαγωγής που τυχόν παραμείνουν εκκρεμείς μετά το πέρας της λειτουργίας του server του Β΄ Τελωνείου Πειραιά, θα τακτοποιηθούν από το Α΄ Τελωνείο Πειραιά με τη χειρόγραφη διαδικασία και σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν παρασχεθεί με τις αριθμ. 5024927/3085/Α0019/30-6-2010,
5015958/1936/Α0019/22-4-2009 και Τ.1433/50/Α0019/18-3-2008 ΔΥΟ.
6) Οι αρμόδιες αρχές έκδοσης αδειών απλουστευμένων διαδικασιών οι οποίες έχουν ως Τελωνεία ελέγχου τα υπό αναστολή Τελωνεία, οφείλουν να προβούν στις κατάλληλες τροποποιήσεις σε συνεργασία και με τους οικονομικούς φορείς.
7) Οι υπηρεσιακές σφραγίδες με την παύση λειτουργίας θα καταστραφούν από τριμελή επιτροπή, η οποία θα συντάξει σχετικό πρωτόκολλο.
ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥ
1) Οι φάκελοι που αφορούν κατασχέσεις, πτωχεύσεις, υποθήκες, ρυθμίσεις χρεών (εφόσον υπάρχουν), θα παραδοθούν με ιδιαίτερο πρωτόκολλο στα αντίστοιχα δικαστικά τμήματα των νέων Τελωνείων, με αναφορά στο στάδιο που βρίσκονται οι υποθέσεις.
2) Π.Τ.Π. χωρίς καταλογιστικές πράξεις θα καταχωρηθούν εκ νέου (με αναφορά στον παλαιό αριθμό Π.Τ.Π. στα νέα Τελωνεία προκειμένου να εκδοθεί καταλογιστική πράξη.
3) Π.Τ.Π. με καταλογιστικές πράξεις θα γίνει μετάπτωση από το Υποσύστημα των Υποθέσεων στα νέα Τελωνεία.
Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στη συμφωνία των ποσών των σχετικών απαιτήσεων, αλλά και της χρονολογικής σειράς καταχώρησης.
Επιπλέον όλα τα εκκρεμή Π.Τ.Π. των υπό αναστολή λειτουργίας τελωνείων θα παραδοθούν στα αντίστοιχα τελωνεία στα οποία μεταφέρθηκαν οι αρμοδιότητες τους.
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ Β΄
Για τις υποθέσεις που είναι καταχωρημένες στο Βιβλίο Εισπρακτέων Απαιτήσεων και αφορούν Ιδίους Πόρους, τα Τελωνεία Β΄ Πειραιά, Πυθίου και Ειδομένης θα συντάξουν την «Τριμηνιαία Κατάσταση Ιδίων Πόρων» για το Α΄ τρίμηνο (μήνες αναφοράς Ιανουάριος- Φεβρουάριος), και στη συνέχεια αυτές μαζί με τις λοιπές εκκρεμείς απαιτήσεις τους θα παραδοθούν στα Τελωνεία Α΄ Πειραιά, Νέας Ορεστιάδας και Ευζώνων αντίστοιχα, προκειμένου αυτές να συμπεριληφθούν πλέον στις δικές τους απαιτήσεις.
Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στα υπόλοιπα των εισπρακτέων απαιτήσεων.
ΤΑΜΕΙΑΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
1) Τα Τελωνεία Β΄ Πειραιά, Πυθίου και Ειδομένης θα προχωρήσουν σε διαδικασίες κλεισίματος μήνα και έτους κατά τα ισχύοντα και θα παραλάβουν το διπλότυπο είσπραξης από την αρμόδια ΔΟΥ.
2) Θα συνταχθούν οι Ενιαύσιοι Λογαριασμοί Χρηματικής Διαχείρισης κατά τα ισχύοντα και θα υποβληθούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
3) Τα αχρησιμοποίητα διαχειριστικά έντυπα των τελωνείων Β΄ Πειραιά, Πυθίου και Ειδομένης και οι εκκρεμείς παρακαταθήκες θα παραδοθούν στα Τελωνεία Α΄ Πειραιά, Νέας Ορεστιάδας και Ευζώνων αντίστοιχα, με ιδιαίτερο Πρωτόκολλο στους υπολόγους διαχειριστές αυτών.
ΘΕΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΟΥ ΦΟΡΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ
1) Άδειες φορολογικών αποθηκών κλπ
α. Το Α΄ Τελωνείο Εισαγωγής και Εφοδίων (εφεξής Α΄ Τελωνείο Εισαγωγής , ΕΦΚ και Εφοδίων), στην αρμοδιότητα του οποίου περιέρχονται οι φορολογικές αποθήκες, οι άδειες των οποίων έχουν εκδοθεί από το Β΄ Τελωνείο Οινοπνευματωδών και Καπνικών Πειραιά, θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα από την 1/03/2011 στην έκδοση νέων αδειών φορολογικών αποθηκών σύμφωνα με τις διατάξεις της υπ’ αριθμ.Φ.639/447/14-08/2002 ΑΥΟ (ΦΕΚ1109/Β΄/23-08-2002), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. Ευνόητο είναι ότι τα στοιχεία των φακέλων των αδειών των φορολογικών αποθηκών που τηρούνται στο Β΄ Τελωνείο θα μεταφερθούν στο Α΄ Τελωνείο προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για την έκδοση των νέων αδειών. Με την έκδοση των νέων αδειών θα ανακληθούν παράλληλα οι προηγούμενες άδειες φορολογικών αποθηκών.
Στη συνέχεια θα εισαχθούν στο ΟΠΣΤ το συντομότερο δυνατόν τα αποθέματα των φορολογικών αποθηκών ( λογιστικά υπόλοιπα ) ανά κωδικό προϊόντος μέσω της επιλογής «Διαχείριση αποθηκών-Διαχείριση προϊόντων αποθήκης» του Υποσυστήματος Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης και αντίστοιχα θα πιστωθούν κατά τον ίδιο τρόπο τα αποθέματα (λογιστικά υπόλοιπα) στις αρχικές αποθήκες. Οι αρχικές άδειες των φορολογικών αποθηκών, θα 
παραμείνουν ενεργές μόνο στο μηχανογραφικό σύστημα για το απολύτως αναγκαίο χρονικό διάστημα προκειμένου να τακτοποιηθούν οι εκκρεμότητες.
Οι νέες άδειες καθώς και οι ανακλήσεις των αρχικών αδειών θα πρέπει να κοινοποιηθούν άμεσα με FAX τόσο στις αρμόδιες Τελωνειακές Περιφέρειες προκειμένου αυτές να προχωρήσουν στις αναγκαίες τροποποιήσεις των αδειών των εγκεκριμένων αποθηκευτών όσο και στην Δ/νση ΕΦΚ προκειμένου οι αρχικές άδειες να ανακληθούν και στην βάση δεδομένων SEED.
Για την διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου οι εγγυήσεις που έχουν κατατεθεί στο Β΄ Τελωνείο Οινοπνευματωδών και Καπνικών που σχετίζονται με άδειες ή συναφείς με τα προϊόντα ΕΦΚ διαδικασίες, θα γίνουν δεκτές από το Α΄ Τελωνείο υπό την προϋπόθεση ότι οι ενδιαφερόμενες εταιρείες θα προσκομίσουν σχετική βεβαίωση από τον φορέα έκδοσής τους (τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες κλπ ) με την οποία θα βεβαιώνεται ότι αυτές ισχύουν με τους ίδιους όρους για το Α΄ Τελωνείο.
Ομοίως οι αρμόδιες Τελωνειακές Περιφέρειες θα πρέπει να μεριμνήσουν για τις αντίστοιχες εγγυήσεις που έχουν κατατεθεί για την έκδοση των αδειών εγκεκριμένων αποθηκευτών, εγγεγραμμένων παραληπτών κλπ. και να προβούν στις σχετικές τροποποιήσεις των αδειών όπου απαιτείται.
Επισημαίνεται ότι οι αρμόδιες κατά περίπτωση Τελωνειακές Περιφέρειες θα πρέπει αυτεπάγγελτα από την 1/03/2011 να προβούν σε τροποποίηση των αδειών εγγεγραμμένων παραληπτών που εμπίπτουν στην χωρική αρμοδιότητα του Β΄ τελωνείου Οινοπνευματωδών και Καπνικών, η λειτουργία του οποίου αναστέλλεται, προκειμένου να ορίσουν ως Τελωνείο Ελέγχου το Α΄ Τελωνείο Εισαγωγής Ε.Φ.Κ. και Εφοδίων.
β. Τα τελωνεία Ειδομένης και Ευζώνων θα πρέπει να ακολουθήσουν την διαδικασία που περιγράφεται ανωτέρω, για την άδεια φορολογικής αποθήκης του ΚΑΕ η οποία έχει εκδοθεί από το Τελωνείο Ειδομένης, εφόσον το Κατάστημα Αφορολογήτων Ειδών θα εξακολουθήσει να λειτουργεί και μετά την 1-03-2011.
2) Εκκρεμότητες EMCS
α. Για τα προϊόντα ΕΦΚ που θα παραληφθούν από άλλα Κράτη -Μέλη από εγκεκριμένους αποθηκευτές, εγγεγραμμένους παραλήπτες κ.λ.π. χωρικής δικαιοδοσίας του Β΄ Τελωνείου Οινοπνευματωδών και ΚαπνικώνΠειραιά με την κάλυψη του ηλεκτρονικού διοικητικού εγγράφου του Καν 684/09 και μέχρι την ανάκληση ή τροποποίηση των σχετικών αδειών θα πρέπει εφόσον είναι δυνατόν να υποβληθούν οι αναφορές παραλαβής ΙΕ 818 από τους παραλήπτες πριν την ανάκληση ή τροποποίηση των αδειών.
β. Στην περίπτωση ωστόσο που μια διακίνηση έχει ξεκινήσει με βάση την προηγούμενη άδεια φορολογικής αποθήκης αλλά κατά την άφιξη των εμπορευμάτων δεν ισχύει πλέον η παλαιά άδεια θα πρέπει ο παραλήπτης των εμπορευμάτων να γνωστοποιήσει στον αποστολέα των προϊόντων τον νέο αριθμό αδείας και να ζητήσει την υποβολή μηνύματος ΙΕ 813 «αλλαγή προορισμού» με τόπο παράδοσης την φορολογική αποθήκη με τον νέο αριθμό αδείας, προκειμένου να καταστεί δυνατή η ηλεκτρονική υποβολή της αναφοράς παραλαβής των εμπορευμάτων.
γ. Όσον αφορά τις άδειες των περιστασιακά εγγεγραμμένων παραληπτών οι οποίες ενδεχομένως έχουν εκδοθεί από το Β΄ Τελωνείο Καπνικών και Οινοπνευματωδών θα εξακολουθήσουν να ισχύουν και μετά την 1-03-2011 μέχρι την παραλαβή των προϊόντων και την υποβολή της αναφοράς παραλαβής.
3) Άδειες του ν.2969/01
α. Οι άδειες κατοχής αποστακτικών μηχανημάτων (άρθρο 4 του ν 2969/01) που έχουν εκδοθεί από το Β΄ Τελωνείο Οινοπνευματωδών και Καπνικών θα πρέπει αυτεπάγγελτα από τις 1/03/2011 να ανακληθούν και να εκδοθούν όμοιες από το Α΄ Τελωνείο Εισαγωγής ΕΦΚ και Εφοδίων. (Για την έκδοση των νέων αδειών θα πρέπει μηχανογραφικά να έχει προηγηθεί η ανάκληση.)
β. Ομοίως οι άδειες ασκήσεως επαγγέλματος του άρθρου 6 του ν.2969/01 (Ποτοποιών/αποσταγματοποιών κλπ), καθώς και οι άδειες εμφιάλωσης καθαρού οινοπνεύματος κλπ του άρθρου 8 του ίδιου νόμου, θα πρέπει να ανακληθούν και να εκδοθούν αυτεπάγγελτα όμοιες από το Α΄ Τελωνείο Εισαγωγής και Εφοδίων.
γ. Ευνόητο είναι ότι τα στοιχεία των φακέλων των σχετικών αδειών που τηρούνται στο Β΄Τελωνείο Οινοπνευματωδών και Καπνικών θα μεταφερθούν στο Α΄ Τελωνείο Εισαγωγής ΕΦΚ και Εφοδίων και οι νέες άδειες θα επιδοθούν στους ενδιαφερόμενους και θα κοινοποιηθούν σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
4) Τυχόν εκκρεμή παραστατικά του Β΄ Τελωνείου Οινοπνευματωδών και Καπνικών (π.χ ΔΕΦΚ με τρίμηνη αναστολή προκειμένου για αιθυλική αλκοόλη) θα τακτοποιηθούν από το Α΄ Τελωνείο με χειρόγραφη διαδικασία.
Τέλος για την ομαλή πραγματοποίηση των οργανικών αυτών αλλαγών, παρακαλούνται οι προϊστάμενοι των Τελωνείων Α΄ Πειραιά, Νέας Ορεστιάδας και Ευζώνων για την άμεση επίλυση των προβλημάτων που τυχόν θα ανακύψουν.

Ο Τμηματάρχης
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ & ΕΦΚ
ΚΩΝ/ΝΟΣ ΝΗΧΩΡΙΤΗΣ