ΠΟΛ. 1018/2014

Kοινοποίηση της αριθ. 277/2012 γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Ν.Σ.Κ.) αναφορικά με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 14 του ν. 2523/1997, σε βάρος των Ο.Τ.Α. και των Δημοτικών Παιδικών Σταθμών (ν.π.δ.δ.) και σε βάρος φυσικών προσώπων που σχετίζονται με τη διοίκηση των εν λόγω νομικών προσώπων

14 Ιανουαρίου 2014


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ∆ΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕNΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ
ΚΑΙ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ∆/ΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ
ΚΑΙ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ∆ΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟ∆ΩΝ
∆/ΝΣΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΝΟΜΙΚΩΝ
ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΕΛΕΓΧΟΥ
ΚΑΙ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗΣ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ
ΤΜΗΜΑ Γ΄
Ταχ.∆/νση : Κ. Σερβίας 10
Ταχ.Κωδ. : 101 84 ΑΘΗΝΑ
Τηλέφωνα: 2103375407
FAX :2103375416

ΑΝΑΡΤΗΤΕΑ ΣΤΟ ∆ΙΑ∆ΙΚΤΥΟ
Αθήνα, 14 Ιανουαρίου 2014
ΠΟΛ. 1018
ΠΡΟΣ: ΩΣ Π.∆.
ΑΔΑ: ΒΙΨΟΗ-ΤΛΔ
Θέµα: «Kοινοποίηση της αριθ. 277/2012 γνωµοδότησης του Νοµικού Συµβουλίου του
Κράτους (Ν.Σ.Κ.) αναφορικά µε την εφαρµογή των διατάξεων του άρθρου 14 του ν.
2523/1997,σε βάρος των Ο.Τ.Α. και των ∆ηµοτικών Παιδικών Σταθµών (ν.π.δ.δ.) και σε
βάρος φυσικών προσώπων που σχετίζονται µε τη διοίκηση των εν λόγω νοµικών
προσώπων».
Σας γνωρίζουµε ότι ύστερα από σχετικό ερώτηµα της Υπηρεσίας µας, αναφορικά µε το
εάν στο ρυθµιστικό πεδίο του άρθρου 14 του ν.2523/1997 περιλαµβάνονται οι Ο.Τ.Α. ή οι
∆ηµοτικοί Παιδικοί Σταθµοί (ν.π.δ.δ.),καθώς και τα φυσικά πρόσωπα που σχετίζονται µε την
διοίκηση αυτών, εκδόθηκε η µε αριθ. 277/2012 γνωµοδότηση του Ν.Σ.Κ. (Β΄ Τµήµα), η οποία
έγινε αποδεκτή από τον Υφυπουργό Οικονοµικών.
Την ως άνω γνωµοδότηση σας αποστέλλουµε για ενηµέρωσή σας και εφαρµογή στις
σχετικές περιπτώσεις.
Σύµφωνα µε τα εκτιθέµενα στην ως άνω γνωµοδότηση, το Β΄ Τµήµα του Ν.Σ.Κ. έκανε
οµόφωνα δεκτό, για τους λόγους που επικαλείται και υπό το πρίσµα του δεδοµένου ιστορικού,
ότι η ∆ιοίκηση νοµίµως λαµβάνει τα διασφαλιστικά µέτρα του άρθρου 14 του ν. 2523/1997 σε
βάρος Ο.Τ.Α. ή ∆ηµοτικών Παιδικών Σταθµών (ν.π.δ.δ.) σε περίπτωση µη απόδοσης εκ µέρους
τους, σύµφωνα µε τις διατάξεις του άρθρου 59 του Κ.Φ.Ε. των προβλεπόµενων από τα άρθρα
57 και 58 του ιδίου Κώδικα, παρακρατούµενων φόρων ή σε περίπτωση λήψης και χρήσης εκ
µέρους τους εικονικών φορολογικών στοιχείων, πάνω από τα όρια που τίθενται από τις
διατάξεις του άρθρου 14 του ν.2523/1997, δεν επιτρέπεται, όµως, τα µέτρα αυτά να
λαµβάνονται και σε βάρος φυσικών προσώπων που σχετίζονται µε τη διοίκηση των ως άνω
νοµικών προσώπων. Ειδικότερα:
Τα προβλεπόµενα από τις διατάξεις του άρθρου 14 του ν. 2523/1997 µέτρα διασφάλισης
των συµφερόντων του ∆ηµοσίου, λαµβάνονται σε βάρος κάθε φυσικού ή νοµικού προσώπου,
το οποίο υποπίπτει σε φορολογικές παραβάσεις, µεταξύ των οποίων η, κατά παράβαση των
διατάξεων του άρθρου 59 του Κ.Φ.Ε., µη απόδοση στο ∆ηµόσιο των, κατά τα άρθρα 57 και 58
του ιδίου Κώδικα, παρακρατούµενων φόρων, όταν το ποσό αυτών υπερβαίνει τις 150.000
ευρώ, καθώς και η λήψη και χρήση εικονικών φορολογικών στοιχείων µε αναγραφόµενη σε
αυτά αξία συναλλαγών άνω των 300.000 ευρώ (Ν.Σ.Κ. 293/2008). Κατά συνέπεια, ελλείψει
ρητής διάταξης που να εξαιρεί τους Ο.Τ.Α. και τους δηµοτικούς παιδικούς σταθµούς από την εις
βάρος τους λήψη των µέτρων του άρθρου 14 του ν. 2523/1997, συνάγεται ότι, εφόσον
συντρέχουν οι νόµιµες προϋποθέσεις για τη λήψη των διασφαλιστικών µέτρων του ως άνω
άρθρου 14 εις βάρος των προσώπων αυτών, η φορολογική αρχή δύναται να προβεί στη λήψη
των εν λόγω µέτρων σε Ο.Τ.Α. και δηµοτικούς παιδικούς σταθµούς.
Παρά το γεγονός ότι έχει κριθεί παγίως ότι τα µέτρα του άρθρου 14 του ν. 2523/1997 δεν
συνιστούν διοικητικές κυρώσεις, αλλά µέτρα προς διασφάλιση των συµφερόντων του ∆ηµοσίου
είναι αναµφίβολο ότι τα µέτρα αυτά περιορίζουν την οικονοµική ελευθερία των υποκειµένων σ’
αυτά, γεγονός που δεν δικαιολογεί διασταλτική ερµηνεία (Ν.Σ.Κ. 293/2007), ούτε αναλογική
εφαρµογή των διατάξεων του άρθρου 20 παρ. 1-4 του ν. 2523/1997, στις οποίες παραπέµπει
το άρθρο 14 του ιδίου νόµου ως προς τα πρόσωπα που θεωρούνται ως αυτουργοί του
αδικήµατος της φοροδιαφυγής, που διαπράττεται για λογαριασµό των νοµικών προσώπων που
µνηµονεύονται στις διατάξεις αυτές, στις οποίες, όµως, δεν περιλαµβάνονται οι Ο.Τ.Α. και τα
ν.π.δ.δ. Εποµένως, τα ίδια ως άνω διασφαλιστικά µέτρα δεν δύναται να ληφθούν νόµιµα και
κατά των εκπροσώπων και των διοικήσεων των Ο.Τ.Α. και των δηµοτικών παιδικών σταθµών
ως ν.π.δ.δ., ή κατά των σχετιζοµένων εν γένει µε τη διοίκησή τους, διότι ελλείπει σχετική
νοµοθετική πρόβλεψη, ενώ η επιβαλλόµενη στενή ερµηνεία των προεκτιθέµενων σχετικών
διατάξεων δεν επιτρέπει τη συναγωγή συµπερασµάτων µε a contrario επιχειρήµατα (Ν.Σ.Κ.
214/2007, 601/2002).

Ακριβές Αντίγραφο
Η Προϊσταµένη της Γραµµατείας

Η ΑΝΑΠΛ. ΓΕΝ. ∆/ΝΤΡΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ & ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ∆ΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟ∆ΩΝ
Χ. ΜΑΥΡΙ∆ΟΥ
Συνηµµένα : Η αριθ. 277/2012 γνωµοδότηση του Β΄ Τµήµατος του Ν.Σ.Κ σε φωτοτυπία.
ΠΙΝΑΚΑΣ ∆ΙΑΝΟΜΗΣ
1. Πίνακας Α’ (πλην της περίπτωσης 4)
2. Πίνακας Β’ (πλην της περίπτωσης 2)
3. Πίνακας ΣΤ’ (πλην των περιπτώσεων 4,5,6)
4. Νοµικό Συµβούλιο του Κράτους
ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ∆ΙΑΝΟΜΗ
1. Γραφείο Υπουργού Οικονοµικών κ. Ι. Στουρνάρα
2. Γραφείο Υφυπουργού Οικονοµικών κ. Γ. Μαυραγάνη
3. Γραφείο Γενικού Γραµµατέα κ. Θ. Θεοχάρη
4. Γραφείο Γενικού Γραµµατέα Πληροφοριακών Συστηµάτων
5. Γραφείο Ειδικού Γραµµατέα
6. Γραφείο Γενικών ∆ιευθυντών και Κ.Υ. Σ.∆.Ο.Ε.
7. Γραφείο Αναπληρώτριας Γενικής ∆ιευθύντριας Φορολογικών Ελέγχων και Είσπραξης
∆ηµοσίων Εσόδων
8. Γραφείο Επικοινωνίας και Πληροφόρησης Πολιτών (5 αντίγραφα)
9. Γραφείο Τύπου και ∆ηµοσίων Σχέσεων (10 αντίγραφα)
10. ∆ιεύθυνση Παρακολούθησης Νοµικών Υποθέσεων Ελέγχου και Αναγκαστικής Είσπραξης
Τµήµα Γ’ (3 αντίγραφα)