Ο∆ΗΓΙΑ 2003/17/ΕΚ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
της 3ης Μαρτίου 2003
για τροποποίηση της οδηγίας 98/70/ΕΚ όσον αφορά την ποιότητα των καυσίµων βενζίνης και ντίζελ
(Κείµενο που παρουσιάζει ενδιαφέρον για τον ΕΟΧ)
ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ
ΕΝΩΣΗΣ,
Έχοντας υπόψη:
τη συνθήκη για την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, και ιδίως
το άρθρο 95,
την πρόταση της Επιτροπής (1),
τη γνώµη της Ευρωπαϊκής Οικονοµικής και Κοινωνικής Επι-
τροπής (2),
Αφού ζητήθηκε η γνώµη της Επιτροπής των Περιφερειών,
Αποφασίζοντας σύµφωνα µε τη διαδικασία του άρθρου 251 της
συνθήκης (3), υπό το πρίσµα του κοινού σχεδίου το οποίο
εγκρίθηκε από την επιτροπή συνδιαλλαγής στις 20 Ιανουαρίου
2003,
Εκτιµώντας τα ακόλουθα:
(1) Η οδηγία 98/70/ΕΚ (4), θεσπίζει τις περιβαλλοντικές προ-
διαγραφές για τα καύσιµα του εµπορίου.
(2) Το άρθρο 95 της συνθήκης προβλέπει ότι οι προτάσεις της
Επιτροπής που έχουν ως αντικείµενο την εγκαθίδρυση και τη
λειτουργία της εσωτερικής αγοράς σχετικά, µεταξύ άλλων,
µε την υγεία και την προστασία του περιβάλλοντος, λαµβά-
νουν ως βάση ένα υψηλό επίπεδο προστασίας και ότι το
Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συµβούλιο επιδιώκουν
επίσης την επίτευξη αυτού του στόχου.
(3) Προβλέπεται αναθεώρηση της οδηγίας 98/70/ΕΚ προκειµέ-
νου να εκπληρωθούν οι απαιτήσεις των κοινοτικών προτύ-
πων για την ποιότητα του αέρα και οι σχετικοί στόχοι και
προκειµένου να ενσωµατωθούν πρόσθετες προδιαγραφές για
τη συµπλήρωση των υποχρεωτικών εκείνων προδιαγραφών
που έχουν ήδη θεσπισθεί στα παραρτήµατα III και IV της
οδηγίας.
(4) Η µείωση της περιεκτικότητας των καυσίµων βενζίνης και
ντίζελ σε θείο έχει αναγνωρισθεί ως µέσο συµβολής στην
επίτευξη των στόχων αυτών.
(5) Είναι απολύτως διαπιστωµένο το δυσµενές αποτέλεσµα που
επιφέρει το θείο που εµπεριέχεται στα καύσιµα βενζίνης και
ντίζελ, στην αποτελεσµατικότητα των τεχνολογιών καταλυ-
τικής µετεπεξεργασίας των καυσαερίων στα οδικά οχήµατα
και όλο και περισσότερο στα κινητά µη οδικά µηχανήµατα.
(6) Τα οδικά οχήµατα εξαρτώνται ολοένα και περισσότερο από
καταλυτικές διατάξεις µετεπεξεργασίας για την επίτευξη των
οριακών εκποµπών που καθορίζονται στην οδηγία 70/220/
ΕΟΚ του Συµβουλίου, της 20ής Μαρτίου 1970, για την
προσέγγιση των νοµοθεσιών των κρατών µελών σχετικά µε
τα µέτρα που πρέπει να ληφθούν κατά της ρύπανσης του
αέρα από τις εκποµπές των οχηµάτων µε κινητήρα (5) και
την οδηγία 88/77/ΕΟΚ του Συµβουλίου, της 3ης ∆εκεµ-
βρίου 1987, για την προσέγγιση των νοµοθεσιών των
κρατών µελών σχετικά µε τα µέτρα που πρέπει να ληφθούν
κατά των εκποµπών αερίων και σωµατιδιακών ρύπων από
τους κινητήρες ανάφλεξης µε συµπίεση που χρησιµοποιού-
νται σε οχήµατα, καθώς και κατά των εκποµπών αερίων
ρύπων από κινητήρες επιβαλλόµενης ανάφλεξης που τροφο-
δοτούνται µε φυσικό αέριο ή υγραέριο και χρησιµοποιούντα
σε οχήµατα (6). Κατά συνέπεια, η µείωση της περιεκτικότητας
των καυσίµων βενζίνης και ντίζελ σε θείο είναι πιθανόν να
έχει ευρύτερες επιπτώσεις στις εκποµπές καυσαερίων απ' ό,τι
τυχόν αλλαγές σε άλλες παραµέτρους των καυσίµων.
(7) Η εισαγωγή καυσίµων µε µέγιστη περιεκτικότητα σε θείο
10 mg/kg θα επιτρέψει βελτιώσεις όσον αφορά την αποδο-
τικότητα από πλευράς καυσίµου, µέσω νέων και αναδυόµε-
νων τεχνολογιών οχηµάτων και θα πρέπει να εξετασθεί όσον
αφορά τα µη οδικά κινητά µηχανήµατα και θα πρέπει να
οδηγήσει σε σηµαντικές µειώσεις στις εκποµπές συµβατικών
ατµοσφαιρικών ρύπων όταν χρησιµοποιούνται σε υπάρχοντα
οχήµατα. Τα οφέλη αυτά θα αντισταθµίσουν τις αυξηµένες
εκποµπές CO2 που σχετίζονται µε την παραγωγή καυσίµων
βενζίνης και ντίζελ χαµηλότερης περιεκτικότητας σε θείο.
(8) Συνεπώς, είναι σκόπιµο να ληφθούν µέτρα διασφάλισης της
εισαγωγής στην αγορά και διαθεσιµότητας καυσίµων µε
µέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 10 mg/kg. Για τον σκοπό
αυτό, έχει αποδειχθεί ότι τα φορολογικά κίνητρα είναι απο-
τελεσµατικά στην προαγωγή της εσπευσµένης εισαγωγής
καυσίµων καλύτερης ποιότητας σύµφωνα µε τις εθνικές
ανάγκες και προτεραιότητες και στη συντόµευση της µετα-
βατικής περιόδου κατά την οποία θα διατίθενται στην αγορά
και οι δύο ποιότητες. Η χρησιµοποίηση φορολογικών
µέτρων, στο κατάλληλο εθνικό ή κοινοτικό επίπεδο, θα
πρέπει να προωθηθεί και να ενθαρρυνθεί.
(9) Η ευρεία διαθεσιµότητα καυσίµων µε µέγιστη περιεκτικότητα
σε θείο 10 mg/kg θα αποτελέσει τη βάση για τους κατα-
σκευαστές αυτοκινήτων ώστε να σηµειώσουν σηµαντική πρό-
σθετη πρόοδο προς τη βελτίωση της αποδοτικότητας των
νέων οχηµάτων ως προς τα καύσιµα. Η εν δυνάµει συνει-
σφορά των καυσίµων µε µέγιστη περιεκτικότητα σε θείο
10 mg/kg που θα προωθήσουν την επίτευξη του κοινο-
τικού στόχου των 120 g/km για τις µέσες εκποµπές CO2
του νέου στόλου αυτοκινήτων θα εκτιµηθεί, όταν το 2003
αναθεωρηθούν οι τρέχουσες περιβαλλοντικές δεσµεύσεις µε
τους κατασκευαστές αυτοκινήτων.
22.3.2003L 76/10 Επίσηµη Εφηµερίδα της Ευρωπαϊκής ΈνωσηςEL
(1) ΕΕ C 213 Ε της 31.7.2001, σ. 255.
(2) ΕΕ C 36 της 8.2.2002, σ. 115.
(3) Γνώµη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 29ης Νοεµβρίου 2001 (ΕΕ C
153 Ε της 27.6.2002, σ. 253), κοινή θέση του Συµβουλίου της 15ης
Απριλίου 2002 (ΕΕ C 145 Ε της 18.6.2002, σ. 71) και απόφαση του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 26ης Σεπτεµβρίου 2002 (δεν έχει ακόµα
δηµοσιευθεί στην Επίσηµη Εφηµερίδα). Απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινο-
βουλίου της 30ής Ιανουαρίου 2003 και απόφαση του Συµβουλίου της
6ης Φεβρουαρίου 2003.
(4) ΕΕ L 350 της 28.12.1998, σ. 58· οδηγία όπως τροποποιήθηκε τελευ-
ταία από την οδηγία 2000/71/ΕΚ της Επιτροπής (ΕΕ 287 της
14.11.2000, σ. 46).
(5) ΕΕ L 76 της 6.4.1970, σ. 1· οδηγία όπως τροποποιήθηκε τελευταία από
την οδηγία 2001/100/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συµ-
βουλίου (ΕΕ L 16 της 18.1.2002, σ. 32).
(6) ΕΕ L 36 της 9.2.1988, σ. 33· οδηγία όπως τροποποιήθηκε τελευταία
από την οδηγία 2001/27/ΕΚ της Επιτροπής (ΕΕ L 107 της 18.4.2001,
σ. 10).
(10) Από την 1η Ιανουαρίου 2005, είναι αναγκαίο να διασφα-
λισθεί η σε επαρκείς ποσότητες διάθεση καυσίµων βενζίνης
και ντίζελ µε µέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 10 mg/kg σε
κατάλληλα ισόρροπη γεωγραφική βάση για να καταστεί
δυνατή η ελεύθερη κυκλοφορία νέων οχηµάτων που χρησι-
µοποιούν αυτά τα καύσιµα, διασφαλίζοντας όµως ταυτό-
χρονα ότι οι µειώσεις CO2 από τα νέα οχήµατα θα υπερ-
σκελίζουν τις πρόσθετες εκείνες εκποµπές που συνδέονται µε
την παραγωγή των καυσίµων αυτών.
(11) Η ολοκληρωτική εισαγωγή των καυσίµων βενζίνης και ντίζελ
µε µέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 10 mg/kg θα πρέπει να
προβλεφθεί από την 1η Ιανουαρίου 2009, ώστε να δοθεί
ικανός χρόνος στη βιοµηχανία παραγωγής καυσίµων να
προβεί στις αναγκαίες επενδύσεις για την προσαρµογή του
παραγωγικού της σχεδιασµού. Επιπλέον, η πλήρης εισαγωγή
των καυσίµων βενζίνης και ντίζελ µε µέγιστη περιεκτικότητα
σε θείο 10 mg/kg από την 1η Ιανουαρίου 2009, θα µειώ-
σει τις εκποµπές συµβατικών ρύπων από τον υφιστάµενο
στόλο οχηµάτων, οδηγώντας σε βελτίωση της ποιότητας του
αέρα και εξασφαλίζοντας, ταυτόχρονα, ότι δεν θα υπάρξει
συνολική αύξηση στις εκποµπές αερίων του θερµοκηπίου.
Στο πλαίσιο αυτό, θα χρειασθεί η επιβεβαίωση της ηµεροµη-
νίας αυτής για το καύσιµο ντίζελ, το αργότερο στις 31
∆εκεµβρίου 2005.
(12) Για την προστασία της ανθρώπινης υγείας ή/και του
περιβάλλοντος σε συγκεκριµένες αστικές περιοχές ή σε συ-
γκεκριµένες οικολογικά ή περιβαλλοντικά ευαίσθητες
περιοχές µε ειδικά προβλήµατα ρύπανσης, τα κράτη µέλη θα
πρέπει να έχουν τη δυνατότητα, σύµφωνα µε τη διαδικασία
που θεσπίζεται στην παρούσα οδηγία, να απαιτούν ότι τα
καύσιµα µπορούν να διατίθενται στην αγορά µόνον εφόσον
συµµορφώνονται µε αυστηρότερες περιβαλλοντικές προδια-
γραφές, όσον αφορά τους συγκεκριµένους ρύπους, από εκεί-
νες που θεσπίζει η παρούσα οδηγία. Αυτή η διαδικασία
συνιστά παρέκκλιση από τη διαδικασία πληροφόρησης που
ορίζεται στην οδηγία 98/34/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβου-
λίου και του Συµβουλίου, της 22ας Ιουνίου 1998, για την
καθιέρωση µιας διαδικασίας πληροφόρησης στον τοµέα των
τεχνικών προτύπων και προδιαγραφών και των κανόνων σχε-
τικά µε τις υπηρεσίες της κοινωνίας των πληροφοριών (1).
(13) Οι εκποµπές από κινητήρες τοποθετηµένους σε µη οδικά
κινητά µηχανήµατα και γεωργικούς και δασικούς ελκυστήρες
πρέπει να συµµορφώνονται µε τα όρια που καθορίζονται
στην οδηγία 97/68/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και
του Συµβουλίου, της 16ης ∆εκεµβρίου 1997, για την
προσέγγιση των νοµοθεσιών των κρατών µελών, σχετικά µε
τα ληπτέα µέτρα κατά της εκποµπής αερίων και σωµατι-
διακών ρύπων προερχοµένων από κινητήρες εσωτερικής
καύσης που τοποθετούνται σε µη οδικά κινητά µηχανή-
µατα (2) και την οδηγία 2000/25/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοι-
νοβουλίου και του Συµβουλίου, της 22ας Μαΐου 2000,
σχετικά µε τα µέτρα που πρέπει να ληφθούν κατά των
εκποµπών ρυπογόνων αερίων και σωµατιδίων από κινητήρες
προοριζόµενους για την πρόωση γεωργικών ή δασικών
ελκυστήρων (3). Η επίτευξη των ορίων εκποµπών εξαρτάται
ολοένα και περισσότερο από την ποιότητα των πετρελαίων
εσωτερικής καύσης που χρησιµοποιούνται από τους κινητή-
ρες αυτούς και είναι σηµαντικό να συµπεριληφθεί ορισµός
για τα καύσιµα αυτά στην οδηγία 98/70/ΕΚ.
(14) Είναι σκόπιµη η πρόβλεψη ενός ενιαίου συστήµατος παρακο-
λούθησης της ποιότητας των καυσίµων ή εθνικών συστηµά-
των που εξασφαλίζουν εξίσου αξιόπιστα αποτελέσµατα
καθώς και συστηµάτων υποβολής εκθέσεων, προκειµένου να
εκτιµάται η συµµόρφωση µε τις υποχρεωτικές περιβαλλο-
ντικές προδιαγραφές της ποιότητας καυσίµων.
(15) Θα πρέπει να θεσπισθεί διαδικασία για την ενηµέρωση των
µεθόδων µέτρησης που χρησιµοποιούνται για τη διασφάλιση
της συµµόρφωσης µε τις υποχρεωτικές προδιαγραφές
ποιότητας των καυσίµων.
(16) Τα απαιτούµενα µέτρα για την εφαρµογή της παρούσας οδη-
γίας θα πρέπει να θεσπισθούν σύµφωνα µε την απόφαση
1999/468/ΕΚ του Συµβουλίου, της 28ης Ιουνίου 1999,
για τον καθορισµό των όρων άσκησης των εκτελεστικών
αρµοδιοτήτων που ανατίθενται στην Επιτροπή (4).
(17) Θα πρέπει να προβλεφθεί ανασκόπηση των διατάξεων της
οδηγίας 98/70/ΕΚ, προκειµένου να ληφθεί υπόψη η νέα κοι-
νοτική νοµοθεσία για την ποιότητα του αέρα και οι σχετικοί
περιβαλλοντικοί στόχοι, όπως η ανάγκη ενθάρρυνσης των
εναλλακτικών καυσίµων, στα οποία περιλαµβάνονται και τα
βιοκαύσιµα, η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών µείωσης της
ρύπανσης και οι επιπτώσεις των µεταλλικών προσθέτων και
άλλων σχετικών θεµάτων στις επιδόσεις τους και να επιβε-
βαιωθεί, ή άλλως πως, η ηµεροµηνία πλήρους εισαγωγής
των καυσίµων ντίζελ µε ανώτατη περιεκτικότητα σε θείο
10 mg/kg, προκειµένου να εξασφαλισθεί ότι δεν θα υπάρξει
γενική αύξηση στις εκποµπές αερίων του θερµοκηπίου.
(18) Θα πρέπει να πραγµατοποιηθεί πλήρης ανασκόπηση των
εναλλακτικών καυσίµων, συµπεριλαµβανοµένων των βιοκαυ-
σίµων, µε παράλληλη εξέταση της αναγκαιότητας ειδικής
νοµοθεσίας.
(19) Τα κράτη µέλη θα πρέπει να θεσπίσουν κανόνες για την επι-
βολή κυρώσεων σε περιπτώσεις παραβίασης των διατάξεων
της οδηγίας 98/70/ΕΚ και να διασφαλίζουν την εφαρµογή
τους.
(20) Η οδηγία 98/70/ΕΚ θα πρέπει, κατά συνέπεια, να τροπο-
ποιηθεί αναλόγως,
ΕΞΕ∆ΩΣΑΝ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ Ο∆ΗΓΙΑ:
Άρθρο 1
Η οδηγία 98/70/ΕΚ τροποποιείται ως εξής:
1. Το άρθρο 2 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείµενο:
«Άρθρο 2
Ορισµοί
Για τους σκοπούς της παρούσας οδηγίας, νοούνται ως:
1. “Bενζίνη”, οποιοδήποτε πτητικό πετρελαιοειδές προοριζό-
µενο για τη λειτουργία κινητήρων εσωτερικής καύσης, µε
επιβαλλόµενη ανάφλεξη για την προώθηση των οχηµάτων,
το οποίο εµπίπτει στους κωδικούς ΣΟ 2710 11 41,
2710 11 45, 2710 11 49, 2710 11 51 και
2710 11 59 (*).
22.3.2003 L 76/11Επίσηµη Εφηµερίδα της Ευρωπαϊκής ΈνωσηςEL
(1) ΕΕ L 204 της 21.7.1998, σ. 37· οδηγία όπως τροποποιήθηκε από την
οδηγία 98/48/ΕΚ (ΕΕ L 217 της 5.8.1998, σ. 18).
(2) ΕΕ L 59 της 27.2.1998 σ. 1· οδηγία όπως τροποποιήθηκε από την
οδηγία 2001/63/ΕΚ της Επιτροπής (ΕΕ L 227 της 23.8.2001, σ. 41).
(3) ΕΕ L 173 της 12.7.2000, σ. 1. (4) ΕΕ L 184 της 17.7.1999, σ. 23.
2. “Ντίζελ”, πετρέλαια εσωτερικής καύσης που εµπίπτουν στον
κωδικό ΣΟ 2710 19 41 (*) και χρησιµοποιούνται για
αυτοπροωθούµενα οχήµατα, όπως αναφέρονται στις οδη-
γίες 70/220/ΕΟΚ και 88/77/ΕΟΚ.
3. “Πετρέλαια εσωτερικής καύσης που προορίζονται για χρήση
από κινητά µη οδικά µηχανήµατα και γεωργικούς και δασι-
κούς ελκυστήρες”, οποιοδήποτε υγρό προερχόµενο από το
πετρέλαιο που εµπίπτει στους κωδικούς ΣΟ 2710 19 41
και 2710 19 45 (*) και προορίζεται για χρήση σε κινητή-
ρες αναφερόµενους στις οδηγίες 97/68/ΕΚ (**) και 2000/
25/ΕΚ (***).
4. “Εξόχως απόκεντρες περιοχές”, η Γαλλία σε ό,τι αφορά τα
γαλλικά υπερπόντια διαµερίσµατα, η Πορτογαλία σε ό,τι
αφορά τις Αζόρες και τη Μαδέρα και η Ισπανία σε ό,τι
αφορά τις Καναρίους Νήσους.
Για τα κράτη µέλη µε αρκτικό κλίµα ή πολύ δυσχερείς χειµε-
ρινές συνθήκες, το µέγιστο σηµείο απόσταξης του 65 % σε
θερµοκρασία 250 °C για καύσιµα ντίζελ και πετρέλαια εσωτε-
ρικής καύσης µπορεί να αντικαθίσταται από µέγιστο σηµείο
απόσταξης 10 % (όγκου/όγκο) στους 180 °C.
(*) Η αρίθµηση των εν λόγω κωδικών ΣΟ, όπως αναφέρεται
στο Κ∆ που τροποποιήθηκε από τον κανονισµό (ΕΚ) αριθ.
2031/2001 της Επιτροπής (ΕΕ L 279 της 23.10.2001,
σ. 1).
(**) ΕΕ L 59 της 27.2.1998, σ. 1· οδηγία όπως τροπο-
ποιήθηκε από την οδηγία 2001/63/ΕΚ της Επιτροπής (ΕΕ
L 227 της 23.8.2001, σ. 41).
(***) ΕΕ L 173 της 12.7.2000, σ. 1.»
2. Στο άρθρο 3 παράγραφος 2, προστίθενται τα ακόλουθα στοι-
χεία:
«δ) Με την επιφύλαξη των διατάξεων του στοιχείου γ), τα
κράτη µέλη λαµβάνουν όλα τα αναγκαία µέτρα για να
εξασφαλίσουν ότι, σε εύθετο χρόνο και όχι αργότερα από
την 1η Ιανουαρίου 2005, διατίθεται στην αγορά, στην
επικράτειά τους, αµόλυβδη βενζίνη µε µέγιστη περιεκτι-
κότητα σε θείο 10 mg/kg. Τα κράτη µέλη διασφαλίζουν
ότι η εν λόγω αµόλυβδη βενζίνη είναι διαθέσιµη σε
κατάλληλα ισόρροπη γεωγραφική βάση και πληροί, από
κάθε άλλη άποψη, τις προδιαγραφές του παραρτήµατος
ΙΙΙ.
Ωστόσο, τα κράτη µέλη µπορούν να προβλέπουν ειδικά,
για τις εξόχως απόκεντρες περιοχές, τη διάθεση βενζίνης
µε περιεκτικότητα σε θείο 10 mg/kg κατ' ανώτατο όριο.
Τα κράτη µέλη που κάνουν χρήση της παρούσας
διάταξης, ενηµερώνουν την Επιτροπή σχετικά. Η Επιτροπή
εκπονεί καθοδηγητικές συστάσεις προκειµένου να προσ-
διορίσει, για τους σκοπούς του παρόντος εδαφίου, ό,τι
εννοείται ως διαθεσιµότητα σε κατάλληλα ισόρροπη γεω-
γραφική βάση.
ε) Το αργότερο από την 1η Ιανουαρίου 2009, τα κράτη
µέλη εξασφαλίζουν ότι η αµόλυβδη βενζίνη µπορεί να
διατίθεται στην αγορά, στην επικράτειά τους, µόνον εάν
πληροί τις περιβαλλοντικές προδιαγραφές που καθορίζο-
νται στο παράρτηµα III, εκτός της περιεκτικότητας σε
θείο, η οποία πρέπει να είναι 10 mg/kg κατ' ανώτατο
όριο.»
3. Στο άρθρο 4:
α) Στην παράγραφο 1, προστίθενται τα ακόλουθα στοιχεία:
«δ) Με την επιφύλαξη των διατάξεων του στοιχείου γ), τα
κράτη µέλη λαµβάνουν όλα τα αναγκαία µέτρα για να
εξασφαλίσουν ότι, σε εύθετο χρόνο και όχι αργότερα
από την 1η Ιανουαρίου 2005, διατίθεται στην αγορά,
στην επικράτειά τους, καύσιµο ντίζελ µε µέγιστη
περιεκτικότητα σε θείο 10 mg/kg. Τα κράτη µέλη
διασφαλίζουν ότι το εν λόγω καύσιµο ντίζελ είναι
διαθέσιµο σε κατάλληλα ισόρροπη γεωγραφική βάση
και πληροί, από κάθε άλλη άποψη, τις προδιαγραφές
του παραρτήµατος IV.
Ωστόσο, τα κράτη µέλη µπορούν να προβλέπουν
ειδικά, για τις εξόχως απόκεντρες περιοχές, τη διάθεση
καυσίµου ντίζελ µε περιεκτικότητα σε θείο 10 mg/kg
κατ' ανώτατο όριο. Τα κράτη µέλη που κάνουν χρήση
της παρούσας διάταξης ενηµερώνουν την Επιτροπή
σχετικά.
ε) Όχι αργότερα από την 1η Ιανουαρίου 2009, τα κράτη
µέλη διασφαλίζουν, µε την επιφύλαξη των διατάξεων
του άρθρου 9 παράγραφος 1 στοιχείο α), ότι το
καύσιµο ντίζελ µπορεί να διατίθεται στην αγορά, στην
επικράτειά τους, µόνον εάν πληροί τις περιβαλλοντικές
προδιαγραφές που καθορίζονται στο παράρτηµα IV,
εκτός της περιεκτικότητας σε θείο, η οποία πρέπει να
είναι 10 mg/kg κατ' ανώτατο όριο.»
β) Προστίθεται η ακόλουθη παράγραφος:
«5. Τα κράτη µέλη διασφαλίζουν ότι τα πετρέλαια εσω-
τερικής καύσης που διατίθενται στην αγορά, στην επικρά-
τειά τους, και προορίζονται για χρήση σε κινητά µη οδικά
µηχανήµατα και γεωργικούς και δασικούς ελκυστήρες,
περιέχουν θείο λιγότερο από 2 000 mg/kg. Το αργότερο
µέχρι την 1η Ιανουαρίου 2008, η µέγιστη επιτρεπόµενη
περιεκτικότητα σε θείο των πετρελαίων εσωτερικής καύσης
που προορίζονται για χρήση από κινητά µη οδικά µηχανή-
µατα και γεωργικούς και δασικούς ελκυστήρες, πρέπει να
είναι 1 000 mg/kg. Ωστόσο, τα κράτη µέλη µπορούν να
απαιτούν ένα χαµηλότερο όριο ή την ίδια περιεκτικότητα
σε θείο µε εκείνη που ορίζεται για τα καύσιµα ντίζελ στην
παρούσα οδηγία.»
4. Στο άρθρο 6:
α) Η παράγραφος 1 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείµενο:
«1. Κατά παρέκκλιση από τα άρθρα 3, 4 και 5, και
σύµφωνα µε το άρθρο 95 παράγραφος 10 της συνθήκης,
κάθε κράτος µέλος µπορεί να λαµβάνει µέτρα µε τα οποία
να απαιτεί σε ειδικές περιοχές, εντός της επικράτειάς του,
τα καύσιµα να µπορούν να διατίθενται στην αγορά µόνον
εφόσον πληρούν περιβαλλοντικές προδιαγραφές αυστηρό-
τερες από τις προβλεπόµενες στην παρούσα οδηγία για το
σύνολο ή µέρος του στόλου οχηµάτων προκειµένου να
προστατεύουν την υγεία του πληθυσµού σε συγκεκριµένο
οικισµό ή το περιβάλλον σε συγκεκριµένη περιοχή του εν
λόγω κράτους µέλους που είναι οικολογικά ή περιβαλλο-
ντικά ευαίσθητη, εάν η ατµοσφαιρική ρύπανση ή η ρύπανση
των υπογείων υδάτων αποτελεί ή µπορεί ευλόγως να αναµέ-
νεται ότι θα αποτελέσει, σοβαρό και επαναλαµβανόµενο
πρόβληµα για την ανθρώπινη υγεία ή το περιβάλλον.»
22.3.2003L 76/12 Επίσηµη Εφηµερίδα της Ευρωπαϊκής ΈνωσηςEL
β) Η παράγραφος 3 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείµενο:
«3. Τα εν λόγω κράτη µέλη υποβάλλουν στην Επιτροπή
τα σχετικά περιβαλλοντικά στοιχεία για τον εν λόγω οικι-
σµό ή περιοχή καθώς και τις προβλεπόµενες επιπτώσεις των
προτεινόµενων µέτρων στο περιβάλλον.»
γ) Οι παράγραφοι 7 και 8 διαγράφονται.
5. Το άρθρο 8 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείµενο:
«Άρθρο 8
Παρακολούθηση της συµµόρφωσης και υποβολή
εκθέσεων
1. Τα κράτη µέλη παρακολουθούν τη συµµόρφωση µε τις
απαιτήσεις των άρθρων 3 και 4, σχετικά µε τα καύσιµα βενζίνη
και ντίζελ, βάσει των αναλυτικών µεθόδων που αναφέρονται
στα ευρωπαϊκά πρότυπα EN 228:1999 και EN 590:1999,
αντίστοιχα.
2. Τα κράτη µέλη καθιερώνουν σύστηµα παρακολούθησης
της ποιότητας των καυσίµων σύµφωνα µε τις απαιτήσεις του
σχετικού ευρωπαϊκού προτύπου. Η χρήση εναλλακτικού συ-
στήµατος παρακολούθησης της ποιότητας των καυσίµων
µπορεί να επιτρέπεται, υπό την προϋπόθεση ότι ένα τέτοιο
σύστηµα εξασφαλίζει εξίσου αξιόπιστα αποτελέσµατα.
3. Κάθε χρόνο, µέχρι τις 30 Ιουνίου, τα κράτη µέλη
υποβάλλουν έκθεση των εθνικών δεδοµένων ποιότητας καυ-
σίµων για το προηγούµενο ηµερολογιακό έτος. Η πρώτη
έκθεση υποβάλλεται µέχρι τις 30 Ιουνίου 2002. Από την 1η
Ιανουαρίου 2004, η µορφή της εν λόγω έκθεσης είναι
σύµφωνη µε εκείνη που περιγράφεται στο σχετικό ευρωπαϊκό
πρότυπο. Επιπλέον, τα κράτη µέλη αναφέρουν τις συνολικές
ποσότητες των καυσίµων βενζίνης και ντίζελ που διατίθενται
στην αγορά, στην επικράτειά τους, και τις ποσότητες καυσίµων
αµόλυβδης βενζίνης και ντίζελ που διατίθενται στην αγορά µε
µέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 10 mg/kg. Περαιτέρω, τα
κράτη µέλη αναφέρουν ετησίως τη διαθεσιµότητα, σε κατάλ-
ληλα ισόρροπη γεωγραφική βάση, των καυσίµων βενζίνης και
ντίζελ µε µέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 10 mg/kg, τα οποία
διατίθενται στην αγορά, στην επικράτειά τους.
4. Η Επιτροπή εξασφαλίζει ότι οι πληροφορίες που
υποβάλλονται σύµφωνα µε την παράγραφο 3 διατίθενται
έγκαιρα µε κατάλληλα µέσα. Η Επιτροπή δηµοσιεύει κάθε
χρόνο, και για πρώτη φορά το αργότερο µέχρι την 31η
∆εκεµβρίου 2003, έκθεση σχετικά µε την τρέχουσα ποιότητα
των καυσίµων στα διάφορα κράτη µέλη και τη γεωγραφική
κάλυψη των καυσίµων µε µέγιστη περιεκτικότητα σε θείο
10 mg/kg, µε στόχο να προσφέρει µια επανασκόπηση των
δεδοµένων ποιότητας των καυσίµων στα διάφορα κράτη µέλη.»
6. Το άρθρο 9 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείµενο:
«Άρθρο 9
∆ιαδικασία επανεξέτασης
1. Το αργότερο µέχρι τις 31 ∆εκεµβρίου 2005, η Επιτροπή
επανεξετάζει τις προδιαγραφές καυσίµων των παραρτηµάτων ΙΙΙ
και IV, µε εξαίρεση την περιεκτικότητα σε θείο, και προτείνει
τροποποιήσεις, εφόσον απαιτείται, για την ευθυγράµµιση µε
τις τρέχουσες και τις µελλοντικές απαιτήσεις της κοινοτικής
νοµοθεσίας όσον αφορά τις εκποµπές των οχηµάτων, την
ποιότητα του αέρα και τους συναφείς στόχους. Ειδικότερα, η
Επιτροπή εξετάζει:
α) την ανάγκη οποιασδήποτε αλλαγής στην καταληκτική ηµε-
ροµηνία για την πλήρη καθιέρωση του καυσίµου ντίζελ,
µε µέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 10 mg/kg, προκειµένου
να διασφαλισθεί ότι δεν υπάρχει συνολική αύξηση στις
εκποµπές αερίων του θερµοκηπίου. Στην ανάλυση αυτή,
εξετάζονται οι εξελίξεις στις τεχνολογίες διύλισης, οι ανα-
µενόµενες βελτιώσεις στην εξοικονόµηση καυσίµων στα
οχήµατα και ο ρυθµός µε τον οποίο εισάγονται στο στόλο
των οχηµάτων οι νέες αποδοτικές από πλευράς καυσίµου
τεχνολογίες·
β) τις επιπτώσεις της νέας κοινοτικής νοµοθεσίας, η οποία
καθορίζει ποιοτικά πρότυπα αέρα για ουσίες, όπως οι
πολυκυκλικοί αρωµατικοί υδρογονάνθρακες·
γ) τα αποτελέσµατα της επανεξέτασης που αναφέρεται στο
άρθρο 10 της οδηγίας 1999/30/ΕΚ του Συµβουλίου, της
22ας Απριλίου 1999, σχετικά µε τις οριακές τιµές διοξει-
δίου του θείου, διοξειδίου του αζώτου, οξειδίων του
αζώτου, σωµατιδίων και µολύβδου στον αέρα του
περιβάλλοντος (*)·
δ) τα αποτελέσµατα της επανεξέτασης των διαφόρων δεσµεύ-
σεων που έχουν αναληφθεί µε Ιάπωνες (**), Κορεάτες (***)
και Ευρωπαίους (****) κατασκευαστές αυτοκινήτων για τη
µείωση της κατανάλωσης καυσίµων και των εκποµπών διο-
ξειδίου του άνθρακα των νέων επιβατηγών αυτοκινήτων,
υπό το πρίσµα των αλλαγών που εισάγει η παρούσα
οδηγία όσον αφορά την ποιότητα των καυσίµων και της
προόδου προς τον κοινοτικό στόχο των 120 g/km για
τις εκποµπές CO2 από το µέσο όχηµα·
ε) τα αποτελέσµατα της επανεξέτασης που απαιτείται από το
άρθρο 7 της οδηγίας 1999/96/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοι-
νοβουλίου και του Συµβουλίου, της 13ης ∆εκεµβρίου
1999, για την προσέγγιση των νοµοθεσιών των κρατών
µελών σχετικά µε τα µέτρα που πρέπει να ληφθούν κατά
των εκποµπών αερίων και σωµατιδιακών ρύπων από τους
κινητήρες ανάφλεξης µε συµπίεση που χρησιµοποιούνται
σε οχήµατα, καθώς και κατά των εκποµπών αερίων ρύπων
από κινητήρες επιβαλλόµενης ανάφλεξης που τροφοδο-
τούνται µε φυσικό αέριο ή υγραέριο και χρησιµοποιούνται
σε οχήµατα, και σχετικά µε την τροποποίηση της οδηγίας
88/77/ΕΟΚ του Συµβουλίου (*****) και την επιβεβαίωση
του υποχρεωτικού προτύπου εκποµπών NOx για κινητήρες
βαρέως τύπου·
στ) την αποτελεσµατική λειτουργία νέων τεχνολογιών µείωσης
της ρύπανσης και τις επιπτώσεις των µεταλλικών πρόσθε-
των ουσιών και άλλων σχετικών παραµέτρων στις επιδόσεις
τους και τις εξελίξεις που επηρεάζουν τις διεθνείς αγορές
καυσίµων·
ζ) την ανάγκη ενθάρρυνσης της χρήσης εναλλακτικών καυ-
σίµων, συµπεριλαµβανοµένων των βιοκαυσίµων, καθώς και
την ανάγκη εισαγωγής τροποποιήσεων στις άλλες
παραµέτρους των προδιαγραφών των καυσίµων, τόσο των
συµβατικών όσο και των εναλλακτικών, παραδείγµατος
χάριν τις τροποποιήσεις των µεγίστων ορίων πτητικότητας
των βενζινών που περιέχονται στην παρούσα οδηγία, οι
οποίες είναι αναγκαίες για την εφαρµογή τους στα
µίγµατα βιοαιθανόλης µε βενζίνη καθώς και οποιεσδήποτε
µεταγενέστερες αναγκαίες αλλαγές του ΕΝ 228:1999.
22.3.2003 L 76/13Επίσηµη Εφηµερίδα της Ευρωπαϊκής ΈνωσηςEL
2. Κατά την εξέταση των προτάσεών της για το επόµενο
στάδιο των προδιαγραφών για τις εκποµπές των κινητήρων
ανάφλεξης µε συµπίεση σε µη οδικές εφαρµογές, η Επιτροπή
καθορίζει εκ παραλλήλου την απαιτούµενη ποιότητα καυσίµων.
Προς το σκοπό αυτό, η Επιτροπή λαµβάνει υπόψη τη σηµασία
των εκποµπών του τοµέα αυτού, τα συνολικά περιβαλλοντικά
οφέλη καθώς και τα οφέλη στον τοµέα της υγείας, τις επι-
πτώσεις στα κράτη µέλη σε σχέση µε τη διανοµή καυσίµων και
το κόστος και τα οφέλη από ένα επίπεδο θείου αυστηρότερο
από το σήµερα απαιτούµενο για τα καύσιµα που χρησιµο-
ποιούνται από κινητήρες ανάφλεξης µε συµπίεση σε µη οδικές
εφαρµογές, και στη συνέχεια ευθυγραµµίζει τις κατάλληλες
απαιτήσεις για την ποιότητα των καυσίµων για τις µη οδικές
εφαρµογές µε αυτές του τοµέα των οδικών µεταφορών έως µια
συγκεκριµένη ηµεροµηνία η οποία τη στιγµή αυτή αναµένεται
να είναι η 1η Ιανουαρίου 2009, και η οποία θα επιβεβαιωθεί ή
θα τροποποιηθεί από την Επιτροπή κατά την επανεξέταση που
αυτή θα πραγµατοποιήσει το 2005.
3. Επιπλέον των διατάξεων της παραγράφου 1, η Επιτροπή
µπορεί να υποβάλλει, µεταξύ άλλων:
— προτάσεις, οι οποίες λαµβάνουν υπόψη την ιδιαίτερη κατά-
σταση όσον αφορά τους στόλους επιχειρηµατικών οχηµά-
των και την ανάγκη να προταθούν επίπεδα προδιαγραφών
για τα ειδικά καύσιµα που χρησιµοποιούν,
— προτάσεις για τον καθορισµό επιπέδων προδιαγραφών, οι
οποίες εφαρµόζονται στο υγραέριο, στο φυσικό αέριο για
οχήµατα και στα βιοκαύσιµα.
(*) ΕΕ L 163 της 29.6.1999, σ. 41· οδηγία όπως τροπο-
ποιήθηκε από την οδηγία 2001/744/ΕΚ της Επιτροπής (ΕΕ
L 278 της 23.10.2001, σ. 35).
(**) ΕΕ L 100 της 20.4.2000, σ. 57.
(***) ΕΕ L 100 της 20.4.2000, σ. 55.
(****) ΕΕ L 40 της 13.2.1999, σ. 49.
(*****) ΕΕ L 44 της 16.2.2000, σ. 1.»
7. Παρεµβάλλεται το ακόλουθο άρθρο:
«Άρθρο 9α
Κυρώσεις
Τα κράτη µέλη καθορίζουν τις κυρώσεις που εφαρµόζονται σε
περιπτώσεις παραβίασης των εθνικών διατάξεων που εκδίδονται
κατ' εφαρµογή της παρούσας οδηγίας. Οι καθοριζόµενες
κυρώσεις πρέπει να είναι αποτελεσµατικές, αναλογικές και
αποτρεπτικές.»
8. Στο άρθρο 10, η παράγραφος 1 αντικαθίσταται από το ακό-
λουθο κείµενο:
«1. Οι µέθοδοι µέτρησης που πρέπει να εφαρµόζονται σε
σχέση µε τις παραµέτρους που καθορίζονται στα παραρτήµατα
I και III, είναι οι αναλυτικές µέθοδοι που περιγράφονται στο
ευρωπαϊκό πρότυπο EN 228:1999. Οι µέθοδοι µέτρησης που
πρέπει να εφαρµόζονται σε σχέση µε τις παραµέτρους που
καθορίζονται στα παραρτήµατα ΙΙ και IV, είναι οι αναλυτικές
µέθοδοι που περιγράφονται στο ευρωπαϊκό πρότυπο EN
590:1999. Tα κράτη µέλη µπορούν να θεσπίζουν αναλυτικές
µεθόδους, οι οποίες καθορίζονται ειδικά προς αντικατάσταση
των προτύπων ΕΝ 228:1999 ή ΕΝ 590:1999, ανάλογα µε
την περίπτωση, εφόσον µπορεί να αποδειχθεί ότι οι νέες µέθο-
δοι παρέχουν τουλάχιστον την ίδια ακρίβεια και τουλάχιστον
το ίδιο επίπεδο πιστότητας µε τις αναλυτικές µεθόδους που
αντικαθιστούν. Σε περίπτωση που χρειάζεται προσαρµογή των
επιτρεπόµενων αναλυτικών µεθόδων στην τεχνική πρόοδο, οι
τροποποιήσεις µπορούν να θεσπίζονται από την Επιτροπή
σύµφωνα µε τη διαδικασία που αναφέρεται στο άρθρο 11
παράγραφος 2.»
9. Το άρθρο 11 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείµενο:
«Άρθρο 11
∆ιαδικασία επιτροπής
1. Η Επιτροπή επικουρείται από την επιτροπή που
συστάθηκε βάσει του άρθρου 12 της οδηγίας 96/62/EΚ (*).
2. Οσάκις γίνεται αναφορά στην παρούσα παράγραφο,
εφαρµόζονται τα άρθρα 5 και 7 της απόφασης 1999/468/ΕΚ
του Συµβουλίου, της 28ης Ιουνίου 1999, για τον καθορισµό
των όρων άσκησης των εκτελεστικών αρµοδιοτήτων που ανατί-
θενται στην Επιτροπή (**), τηρουµένων των διατάξεων του
άρθρου 8 αυτής.
Το χρονικό διάστηµα που προβλέπεται στο άρθρο 5 παράγρα-
φος 6 της απόφασης 1999/468/EΚ ορίζεται σε τρεις µήνες.
3. Η επιτροπή θεσπίζει τον εσωτερικό της κανονισµό.
(*) ΕΕ L 296 της 21.11.1996, σ. 55.
(**) ΕΕ L 184 της 17.7.1999, σ. 23.»
10. Τα παραρτήµατα I έως IV αντικαθίστανται από το κείµενο του
παραρτήµατος της παρούσας οδηγίας.
Άρθρο 2
Τα κράτη µέλη θεσπίζουν και δηµοσιεύουν τις αναγκαίες νοµοθε-
τικές, κανονιστικές και διοικητικές διατάξεις για να συµµορφωθούν
µε την παρούσα οδηγία, µέχρι τις 30 Ιουνίου 2003. Ενηµερώνουν
αµέσως την Επιτροπή σχετικά.
Τα κράτη µέλη εφαρµόζουν τα µέτρα αυτά από την 1η Ιανουαρίου
2004.
Οι διατάξεις αυτές, όταν θεσπίζονται από τα κράτη µέλη, αναφέρο-
νται στην παρούσα οδηγία ή συνοδεύονται από την αναφορά αυτή
κατά την επίσηµη δηµοσίευσή τους. Ο τρόπος της αναφοράς αυτής
καθορίζεται από τα κράτη µέλη.
Άρθρο 3
Η παρούσα οδηγία αρχίζει να ισχύει την ηµέρα της δηµοσίευσής
της στην Επίσηµη Εφηµερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
22.3.2003L 76/14 Επίσηµη Εφηµερίδα της Ευρωπαϊκής ΈνωσηςEL
Άρθρο 4
Η παρούσα οδηγία απευθύνεται στα κράτη µέλη.
Βρυξέλλες, 3 Μαρτίου 2003.
Για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
Ο Πρόεδρος
P. COX
Για το Συµβούλιο
Ο Πρόεδρος
Α.-Α. ΤΣΟΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ
22.3.2003 L 76/15Επίσηµη Εφηµερίδα της Ευρωπαϊκής ΈνωσηςEL
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
«ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ I
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΠΡΟ∆ΙΑΓΡΑΦΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ
ΟΧΗΜΑΤΑ ΜΕ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΕΠΙΒΑΛΛΟΜΕΝΗΣ ΑΝΑΦΛΕΞΗΣ
Τύπος: Βενζίνη
Παράµετρος (1) Μονάδα
Όρια (2)
Ελάχιστο Μέγιστο
Ερευνητικός αριθµός οκτανίου 95 (3) —
Αριθµός οκτανίου κινητήρα 85 —
Τάση ατµών, θερινή περίοδος (4) kPa — 60,0 (5)
Απόσταξη:
— απόσταγµα στους 100 °C % v/v 46,0 —
— απόσταγµα στους 150 °C % v/v 75,0 —
Ανάλυση υδρογονανθράκων:
— ολεφίνες % v/v — 18,0 (6)
— αρωµατικοί % v/v — 42,0
— βενζόλιο % v/v — 1,0
Περιεκτικότητα σε οξυγόνο % m/m — 2,7
Οξυγονούχες ουσίες
— Μεθανόλη (πρέπει να προστίθενται σταθεροποιητές) % v/v — 3
— Αιθανόλη (µπορεί να χρειάζεται η προσθήκη σταθερο-
ποιητών)
% v/v — 5
— Ισοπροπυλική αλκοόλη % v/v — 10
— Τριτοταγής-βουτυλική αλκοόλη % v/v — 7
— Ισοβουτυλική αλκοόλη % v/v — 10
— Αιθέρες µε 5 ή περισσότερα άτοµα άνθρακα ανά µόριο % v/v — 15
— Άλλες οξυγονούχες ουσίες (7) % v/v — 10
Περιεκτικότητα σε θείο mg/kg — 150
Περιεκτικότητα σε µόλυβδο g/l — 0,005
(1) Μέθοδοι δοκιµών είναι εκείνες που καθορίζονται στο EN 228:1999. Τα κράτη µέλη µπορούν να θεσπίσουν αναλυτική µέθοδο, η οποία
καθορίζεται ειδικά προς αντικατάσταση του προτύπου ΕΜ 228:1999, εφόσον µπορεί να αποδειχθεί ότι η νέα µέθοδος παρέχει τουλάχιστον
την ίδια ακρίβεια και τουλάχιστον το ίδιο επίπεδο πιστότητας µε την αναλυτική µέθοδο που αντικαθιστά.
(2) Οι τιµές που αναφέρονται στην προδιαγραφή είναι “αληθείς τιµές”. Κατά τον καθορισµό των οριακών τιµών τους, εφαρµόστηκαν οι όροι του
ISO 4259 “Προϊόντα πετρελαίου — Καθορισµός και εφαρµογή δεδοµένων ακριβείας σχετικά µε τις µεθόδους δοκιµής”, ενώ στον καθορισµό
ελάχιστης τιµής έχει ληφθεί υπόψη µια ελάχιστη διαφορά 2 R άνω του µηδενός (R = αναπαραγωγιµότητα). Τα αποτελέσµατα των µεµονωµέ-
νων µετρήσεων ερµηνεύονται βάσει των κριτηρίων που περιγράφονται στο ISO 4259 (δηµοσιεύτηκε το 1995).
(3) Η “απλή” αµόλυβδη βενζίνη µπορεί να διατίθεται στην αγορά µε ελάχιστο αριθµό οκτανίου κινητήρα (ΜΟΝ) 81 και ελάχιστο ερευνητικό
αριθµό οκτανίου (RON) 91.
(4) Η θερινή περίοδος αρχίζει το αργότερο την 1η Μαΐου και λήγει το νωρίτερο στις 30 Σεπτεµβρίου. Για τα κράτη µέλη µε αρκτικό κλίµα, ή
πολύ δυσχερείς χειµερινές συνθήκες η θερινή περίοδος αρχίζει το αργότερο την 1η Ιουνίου και λήγει το νωρίτερο στις 31 Αυγούστου.
(5) Για τα κράτη µέλη µε αρκτικό κλίµα, ή πολύ δυσχερείς χειµερινές συνθήκες, η τάση ατµών δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 70 kPa κατά τη θερινή
περίοδο.
(6) Η “απλή” αµόλυβδη βενζίνη µπορεί να διατίθεται στην αγορά µε µέγιστη περιεκτικότητα σε ολεφίνες 21 % v/v.
(7) Άλλες µονο-αλκοόλες και αιθέρες µε τελικό σηµείο ζέσεως όχι υψηλότερο από εκείνο που αναφέρεται στο ΕΝ 228:1999.
22.3.2003L 76/16 Επίσηµη Εφηµερίδα της Ευρωπαϊκής ΈνωσηςEL
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΠΡΟ∆ΙΑΓΡΑΦΕΣ ΓΙΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ
ΟΧΗΜΑΤΑ ΜΕ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΑΝΑΦΛΕΞΗΣ ΜΕ ΣΥΜΠΙΕΣΗ
Τύπος: Πετρέλαιο ντίζελ
Παράµετρος (1) Μονάδα
Όρια (2)
Ελάχιστο Μέγιστο
Αριθµός κετανίου 51,0 —
Πυκνότητα στους 15 °C kg/m3 — 845
Απόσταξη:
— απόσταγµα 95 % (v/v) στους °C — 360
Πολυκυκλικοί αρωµατικοί υδρογονάνθρακες % m/m — 11
Περιεκτικότητα σε θείο mg/kg — 350
(1) Μέθοδοι δοκιµών είναι εκείνες που καθορίζονται στο EN 590:1999. Τα κράτη µέλη µπορούν να θεσπίσουν αναλυτική µέθοδο, η οποία
καθορίζεται ειδικά προς αντικατάσταση του προτύπου ΕΜ 590:1999, εφόσον µπορεί να αποδειχθεί ότι η νέα µέθοδος παρέχει τουλάχιστον
την ίδια ακρίβεια και τουλάχιστον το ίδιο επίπεδο πιστότητας µε την αναλυτική µέθοδο που αντικαθιστά.
(2) Οι τιµές που αναφέρονται στην προδιαγραφή είναι “αληθείς τιµές”. Κατά τον καθορισµό των οριακών τιµών τους, εφαρµόστηκαν οι όροι του
ISO 4259 “Προϊόντα πετρελαίου — Καθορισµός και εφαρµογή δεδοµένων ακριβείας σχετικά µε τις µεθόδους δοκιµής”, ενώ στον καθορισµό
ελάχιστης τιµής έχει ληφθεί υπόψη µια ελάχιστη διαφορά 2 R άνω του µηδενός (R = αναπαραγωγιµότητα). Τα αποτελέσµατα των µεµονωµέ-
νων µετρήσεων ερµηνεύονται βάσει των κριτηρίων που περιγράφονται στο ISO 4259 (δηµοσιεύτηκε το 1995).
22.3.2003 L 76/17Επίσηµη Εφηµερίδα της Ευρωπαϊκής ΈνωσηςEL
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ III
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΠΡΟ∆ΙΑΓΡΑΦΕΣ ΓΙΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ
ΟΧΗΜΑΤΑ ΜΕ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΕΠΙΒΑΛΛΟΜΕΝΗΣ ΑΝΑΦΛΕΞΗΣ
Τύπος: Βενζίνη
Παράµετρος (1) Μονάδα
Όρια (2)
Ελάχιστο Μέγιστο
Ερευνητικός αριθµός οκτανίου 95 (3) —
Αριθµός οκτανίου κινητήρα 85 —
Τάση ατµών, θερινή περίοδος (4) kPa — 60,0 (5)
Απόσταξη:
— απόσταγµα στους 100 °C % v/v 46,0 —
— απόσταγµα στους 150 °C % v/v 75,0 —
Ανάλυση υδρογονανθράκων:
— ολεφίνες % v/v — 18,0
— αρωµατικοί % v/v — 35,0
— βενζόλιο % v/v — 1,0
Περιεκτικότητα σε οξυγόνο % m/m — 2,7
Οξυγονούχες ουσίες
— Μεθανόλη (πρέπει να προστίθενται σταθεροποιητές) % v/v — 3
— Αιθανόλη (µπορεί να χρειάζεται η προσθήκη σταθερο-
ποιητών)
% v/v — 5
— Ισοπροπυλική αλκοόλη % v/v — 10
— Τριτοταγής-βουτυλική αλκοόλη % v/v — 7
— Ισοβουτυλική αλκοόλη % v/v — 10
— Αιθέρες µε 5 ή περισσότερα άτοµα άνθρακα ανά µόριο % v/v — 15
— Άλλες οξυγονούχες ουσίες (6) % v/v — 10
Περιεκτικότητα σε θείο mg/kg — 50
mg/kg — 10 (7)
Περιεκτικότητα σε µόλυβδο g/l — 0,005
(1) Μέθοδοι δοκιµών είναι εκείνες που καθορίζονται στο EN 228:1999. Τα κράτη µέλη µπορούν να θεσπίσουν αναλυτική µέθοδο, η οποία
καθορίζεται ειδικά προς αντικατάσταση του προτύπου ΕΜ 228:1999, εφόσον µπορεί να αποδειχθεί ότι η νέα µέθοδος παρέχει τουλάχιστον
την ίδια ακρίβεια και τουλάχιστον το ίδιο επίπεδο πιστότητας µε την αναλυτική µέθοδο που αντικαθιστά.
(2) Οι τιµές που αναφέρονται στην προδιαγραφή είναι “αληθείς τιµές”. Κατά τον καθορισµό των οριακών τιµών τους, εφαρµόστηκαν οι όροι του
ISO 4259 “Προϊόντα πετρελαίου — Καθορισµός και εφαρµογή δεδοµένων ακριβείας σχετικά µε τις µεθόδους δοκιµής”, ενώ στον καθορισµό
ελάχιστης τιµής έχει ληφθεί υπόψη µια ελάχιστη διαφορά 2 R άνω του µηδενός (R = αναπαραγωγιµότητα). Τα αποτελέσµατα των µεµονωµέ-
νων µετρήσεων ερµηνεύονται βάσει των κριτηρίων που περιγράφονται στο ISO 4259 (δηµοσιεύτηκε το 1995).
(3) Τα κράτη µέλη µπορούν να αποφασίσουν να συνεχίσουν να επιτρέπουν την εµπορία απλής αµόλυβδης βενζίνης µε ελάχιστο αριθµό οκτανίου
κινητήρα (ΜΟΝ) 81 και ελάχιστο ερευνητικό αριθµό οκτανίου (RON) 81.
(4) Η θερινή περίοδος αρχίζει το αργότερο την 1η Μαΐου και λήγει το νωρίτερο στις 30 Σεπτεµβρίου. Για τα κράτη µέλη µε αρκτικό κλίµα, ή
πολύ δυσχερείς χειµερινές συνθήκες η θερινή περίοδος αρχίζει το αργότερο την 1η Ιουνίου και λήγει το νωρίτερο στις 31 Αυγούστου.
(5) Για τα κράτη µέλη µε αρκτικό κλίµα ή πολύ δυσχερείς χειµερινές συνθήκες, η τάση ατµών δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 70 kPa κατά τη θερινή
περίοδο.
(6) Άλλες µονο-αλκοόλες και αιθέρες µε τελικό σηµείο ζέσεως όχι υψηλότερο από εκείνο που αναφέρεται στο EN 228:1999.
(7) Σύµφωνα µε το άρθρο 3 παράγραφος 2 το αργότερο από την 1η Ιανουαρίου 2005, πρέπει να διατίθεται στην αγορά και να είναι διαθέσιµη
σε κατάλληλα ισόρροπη γεωγραφική βάση, στην επικράτεια κράτους µέλους, αµόλυβδη βενζίνη µε µέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 10 mg/kg.
Μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2009, όλη η αµόλυβδη βενζίνη που διατίθεται στην αγορά, στην επικράτεια κράτους µέλους, πρέπει να έχει µέγιστη
περιεκτικότητα σε θείο 10 mg/kg.
22.3.2003L 76/18 Επίσηµη Εφηµερίδα της Ευρωπαϊκής ΈνωσηςEL
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ IV
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΠΡΟ∆ΙΑΓΡΑΦΕΣ ΓΙΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ
ΟΧΗΜΑΤΑ ΜΕ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΑΝΑΦΛΕΞΗΣ ΜΕ ΣΥΜΠΙΕΣΗ
Τύπος: Πετρέλαιο ντίζελ
Παράµετρος (1) Μονάδα
Όρια (2)
Ελάχιστο Μέγιστο
Αριθµός κετανίου 51,0 —
Πυκνότητα στους 15 °C kg/m3 — 845
Απόσταξη:
— απόσταγµα 95 % (v/v) στους °C — 360
Πολυκυκλικοί αρωµατικοί υδρογονάνθρακες % m/m — 11
Περιεκτικότητα σε θείο mg/kg — 50
mg/kg — 10 (3)
(1) Μέθοδοι δοκιµών είναι εκείνες που καθορίζονται στο EN 590:1999. Τα κράτη µέλη µπορούν να θεσπίσουν αναλυτική µέθοδο, η οποία
καθορίζεται ειδικά προς αντικατάσταση του προτύπου ΕΜ 590:1999, εφόσον µπορεί να αποδειχθεί ότι η νέα µέθοδος παρέχει τουλάχιστον
την ίδια ακρίβεια και τουλάχιστον το ίδιο επίπεδο πιστότητας µε την αναλυτική µέθοδο που αντικαθιστά.
(2) Οι τιµές που αναφέρονται στην προδιαγραφή είναι “αληθείς τιµές”. Κατά τον καθορισµό των οριακών τιµών τους, εφαρµόστηκαν οι όροι του
ISO 4259 “Προϊόντα πετρελαίου — Καθορισµός και εφαρµογή δεδοµένων ακριβείας σχετικά µε τις µεθόδους δοκιµής”, ενώ στον καθορισµό
ελάχιστης τιµής έχει ληφθεί υπόψη µια ελάχιστη διαφορά 2 R άνω του µηδενός (R = αναπαραγωγιµότητα). Τα αποτελέσµατα των µεµονωµέ-
νων µετρήσεων ερµηνεύονται βάσει των κριτηρίων που περιγράφονται στο ISO 4259 (δηµοσιεύτηκε το 1995).
(3) Σύµφωνα µε το άρθρο 4 παράγραφος 1 το αργότερο από την 1η Ιανουαρίου 2005, πρέπει να διατίθεται στην αγορά και να είναι διαθέσιµο
σε κατάλληλα ισόρροπη γεωγραφική βάση στην επικράτεια του κράτους µέλους, ντίζελ µε µέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 10 mg/kg. Επι-
πλέον, και µε την επιφύλαξη της επανεξέτασης που προβλέπεται στο άρθρο 9 παράγραφος 1 µέχρι την 1η Ιανουαρίου 2009, όλα τα καύσιµα
ντίζελ που διατίθενται στην αγορά, στην επικράτεια κράτους µέλους, πρέπει να έχουν µέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 10 mg/kg.»
22.3.2003 L 76/19Επίσηµη Εφηµερίδα της Ευρωπαϊκής ΈνωσηςEL