Εγκύκλιος ΑΡ πρωτοκόλλου Δ17Ε 5024275 ΕΞ2011/2011

Παροχή οδηγιών ως προς τις προϋποθέσεις χαρακτηρισμού μεταφορικού μέσου ως καινούργιου

30 Μαΐου 2011

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ &
ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ & Ε.Φ.Κ.
Δ/ΝΣΗ 17Η: ΔΑΣΜΟΛΟΓΙΚΗ
ΤΜΗΜΑ Ε΄ΦΠΑ ΕΙΣΑΓ- ΕΞΑΓ.
ΑΝΑΡΤΗΤΕΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Αθήνα,
Αριθ. Πρωτ: Δ17Ε 5024275 ΕΞ2011
ΠΡΟΣ
Όπως Πίνακας Διανομής
Ταχ. Δ/νση
:
Καρ. Σερβίας 10
101 84 Αθήνα
Πληροφορίες : Διον. Ζορμπάνος
Τηλέφωνο : 210 69.87.479
Fax : 210.69.87.489
E-mail : vat-customs@2001.
syzefxis.gov.gr
30 Μαΐου 2011

ΘΕΜΑ : Παροχή οδηγιών ως προς τις προϋποθέσεις χαρακτηρισμού μεταφορικού μέσου ως καινούργιου
Σε συνέχεια προφορικών και γραπτών ερωτημάτων αναφορικά με το αντικείμενο του θέματος, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
1. Σύμφωνα με το άρθρο 2 περ. α’ και β’ της οδηγίας 2006/112/ΕΚ (περί ΦΠΑ) θεωρούνται ως «μεταφορικά μέσα» τα ακόλουθα μέσα, τα οποία προορίζονται
για τη μεταφορά προσώπων ή αγαθών:
I. τα χερσαία οχήματα με κινητήρα κυβισμού άνω των 48 κυβικών εκατοστών ή ισχύος άνω των 7,2 κιλοβάτ,
II. τα πλοία μήκους άνω των 7,5 μέτρων, εκτός των πλοίων του άρθρου 148 παρ.α’ της ίδιας Οδηγίας
III. τα αεροσκάφη των οποίων το συνολικό βάρος κατά την απογείωση υπερβαίνει τα 1550 χιλιόγραμμα, εκτός των αεροσκαφών του άρθρου 148 παρ.ε’ της ίδιας Οδηγίας
Τα μεταφορικά αυτά μέσα θεωρούνται «καινούργια» στις εξής περιπτώσεις:
I. για τα χερσαία οχήματα με κινητήρα, εφόσον παραδίδονται εντός έξι μηνών από την πρώτη τους θέση σε κυκλοφορία ή προτού το όχημα διανύσει 6 000 χιλιόμετρα,
II. για τα πλοία, εφόσον παραδίδονται εντός τριών μηνών από την πρώτη τους θέση σε κυκλοφορία ή προτού το πλοίο πραγματοποιήσει 100 ώρες πλεύσης, III. για τα αεροσκάφη, εφόσον παραδίδονται εντός τριών μηνών από την πρώτη τους θέση σε κυκλοφορία ή προτού το αεροσκάφος πραγματοποιήσει 40 ώρες πτήσης.
Οι ανωτέρω διατάξεις έχουν ενσωματωθεί στο εσωτερικό δίκαιο με το άρθρο 11 παρ 4 του ν .2859/00 (Κώδικας ΦΠΑ).
2. Από τα ανωτέρω προκύπτει, ότι προκειμένου να χαρακτηριστεί ένα μεταφορικό μέσο ως καινούργιο, λαμβάνεται υπόψη το χρονικό σημείο που πραγματοποιείται η παράδοσή του από τον πωλητή στον αποκτώντα ο οποίος έχει την πρόθεση να πραγματοποιήσει την διαρκή χρήση του μεταφορικού μέσου στη χώρα μας (ταξινόμηση, νηολόγηση, κλπ). (σχετ. Απόφαση ΔΕΚ C-84/09) Σε περίπτωση που η παράδοση μεταφορικού μέσου πραγματοποιείται σε άλλο κράτος μέλος ενώ πληρούνται τα ανωτέρω κριτήρια για το χαρακτηρισμό του ως καινούργιου και στη συνέχεια μεταφέρεται στη χώρα μας με σκοπό να νηολογηθεί , ταξινομηθεί κτλ, εξακολουθεί να θεωρείται καινούργιο ακόμα και στην περίπτωση που κατά την άφιξή του στη χώρα μας δεν υφίστανται οι προϋποθέσεις χαρακτηρισμού του ως καινούργιου.
3. Επιπλέον η κρίση για τον ενδοκοινοτικό χαρακτήρα της απόκτησης του μεταφορικού μέσου, κατά την έννοια του άρθρου 11 του ν 2859/00, πραγματοποιείται δια της συνολικής εκτίμησης των αντικειμενικών περιστάσεων και της πρόθεσης του αγοραστή (όπως αυτά διαφαίνονται από τα πραγματικά περιστατικά όπως διακίνηση, κατάθεση ΔΑΟ , κατάθεση Ειδικής Δήλωσης για την ταξινόμηση-νηολόγηση του μεταφορικού μέσου, νηολόγηση κτλ) βάσει των οποίων προκύπτει ότι η χώρα μας είναι το κράτος εντός του οποίου σκοπείται η τελική χρήση του μεταφορικού μέσου.
ΑΚΡΙΒΕΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ
Ο ΤΜΗΜΑΤΑΡΧΗΣ
Η ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΗ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ
ΜΑΡΙΑ ΚΟΝΤΟΥ
.