Εγκύκλιος ΑΡ πρωτοκόλλου Δ18Α 5010437 ΕΞ2014/2014

Κοινοποίηση διατάξεων του ν. 4254/2014 «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο πλαίσιο εφαρμογής του ν. 4046/2012 και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 85/Α΄) - Παροχή διευκρινήσεων επί των κοινοποιούμενων διατάξεων.

02 Μαΐου 2014

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ & Ε.Φ.Κ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ 18η
ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΟΙΚ/ΚΩΝ ΣΥΣΤ/ΤΩΝ
ΤΜΗΜΑΤΑ Α΄ & Β΄
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΔΙΚΩΝ ΦΟΡΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Δ΄
33Η ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ
ΤΜΗΜΑ Α΄
Ταχ. Δ/νση : Καρ. Σερβίας 10
Ταχ. Κωδ. : 101 84 - Αθήνα
Πληροφορίες/ Τηλέφωνα:
Κ. Κούκουνα (Δ 18/Α΄) : 210-6987503
Ν. Δελοπούλου (Δ 18/Β΄) : 210-6987500
Α. Μελανίτου (ΔΕΦΚ /Δ΄): 210-6987406
Β. B. Μπάρκη (Δ 33/Α΄) : 210- 7259326
Fax : 210 69 87 506
210 6987 424
210 72 59 327
e-mail: ipr@otenet.gr, finexcis@otenet.gr,
d33a- @otenet.gr
Αθήνα , 2 Μαϊου 2014
Αριθ. πρωτ. : Δ18Α 5010437 ΕΞ2014
ΠΡΟΣ:
Ως ΠΙΝΑΚΑΣ ΔΙΑΝΟΜΗΣ

ΘΕΜΑ: Κοινοποίηση διατάξεων του ν. 4254/2014 «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο πλαίσιο εφαρμογής του ν. 4046/2012 και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 85/Α΄) - Παροχή διευκρινήσεων επί των κοινοποιούμενων διατάξεων.
Κοινοποιούνται οι διατάξεις των υποπαραγράφων Δ.1, Δ.2, Δ.3, Δ.5, της παραγράφου Δ του άρθρου τρίτου του Κεφαλαίου Β΄ του ν.4251/2014, όπως δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 85/Α΄ στις 7-4-2014 και ισχύει από την ημερομηνία δημοσίευσής του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως για ενημέρωση και εφαρμογή.
Ειδικότερα:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
· ΑΡΘΡΟ ΤΡΙΤΟ
· ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ Δ: ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ
ü ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ Δ.2: Ρυθμίσεις φορολογικών και τελωνειακών θεμάτων για τα οχήματα των ατόμων με αναπηρίες:
Με τις διατάξεις της υποπαραγράφου Δ.2 εδάφιο 1 στο τέλος της παραγράφου 4 του άρθρου 16 του ν.
1798/1988
(ΦΕΚ 166/Α΄) προστίθεται εδάφιο, με το οποίο προβλέπεται ότι εξαιρετικά για το έτος 2014 και το αργότερο μέχρι 31-10-2014 γίνονται δεκτές οι αιτήσεις για τη χορήγηση της απαλλαγής από το τέλος ταξινόμησης αναπηρικών αυτοκινήτων, εφόσον οι ενδιαφερόμενοι κατά το έτος 2013 είχαν υποβάλει αίτημα στα ΚΕ.Π.Α. για την έκδοση της ιατρικής βεβαίωσης που προβλέπεται στην αριθμ.
Δ18Α 5038263 ΕΞ2013/ 24-10-2013 ΚΥΑ (ΦΕΚ 2710/Β΄, όπως αυτή κοινοποιήθηκε με την αριθμ. Δ18Α 5039906 ΕΞ2013/ 13-11-2013 ΕΔΥΟ.)

Επίσης, γίνονται δεκτές και οι αιτήσεις που έχουν υποβληθεί από τους ενδιαφερόμενους στην Α.Σ.Υ.Ε.
για την έκδοση ιατρικής βεβαίωσης σύμφωνα με την αντιστοίχιση των παθήσεων που προβλέπεται στην ανωτέρω ΚΥΑ το έτος 2014 και το αργότερο μέχρι 31-10-2014.
Στην περίπτωση που οι ως άνω ενδιαφερόμενοι, δεν δικαιούνται την απαλλαγή, βάσει της προσκομιζόμενης ιατρικής βεβαίωσης μετά την αντιστοίχιση των παθήσεων, καταβάλλεται από τον ενδιαφερόμενο το τέλος ταξινόμησης χωρίς την επιβολή προστίμου ή προσαυξήσεων.
Επίσης, με τον κοινοποιούμενο νόμο προβλέφτηκε ειδικότερα για τους ανάπηρους με πλήρη παράλυση των κάτω άκρων (παραπληγία) ή αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό αυτών να γίνονται δεκτές για τα έτη 2013 και 2014 οι θετικές γνωματεύσεις των υγειονομικών επιτροπών που έχουν εκδοθεί από τις αρμόδιες κατά το χρόνο έκδοσης αυτών υγειονομικές επιτροπές ( Πρωτοβάθμιες, Δευτεροβάθμιες Υγειονομικές Επιτροπές, Α.Σ.Υ.Ε.) για την παραλαβή αυτοκινήτου με απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης οι οποίες δεν γίνονται δεκτές από 1-1-2013 σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 18 του ν. 4110/2013 (ΦΕΚ 17/Α΄), όπως κοινοποιήθηκε με την αριθμ. πρωτ.
ΔΕΦΚ Δ 5003183ΕΞ2013/24-1-2013 ΔΥΟ.
Επιπλέον, με τις διατάξεις της υποπαραγράφου Δ.2 εδάφιο 2 του ως άνω νόμου αντικαθίσταται το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 5 του άρθρου 16 του ν. 1798/1988 και ορίζεται ότι με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας καθορίζεται η αντιστοίχιση των παθήσεων που ορίζονται στο άρθρο 16 του ν. 1798/1988 με τις παθήσεις και τα ποσοστά αναπηρίας που καθορίζονται από την Α.Σ.Υ.Ε.
Τέλος, με τις διατάξεις της υποπαραγράφου Δ.2 εδάφιο 3 τροποποιείται η παράγραφος 7 του άρθρου 132 του ν. 2960/2001 (ΦΕΚ 265/Α΄) και ορίζεται ότι τα αυτοκίνητα που έχουν παραληφθεί από άτομα με αναπηρίες σύμφωνα με τις διατάξεις απαλλαγής από το τέλος ταξινόμησης και τα οποία , συνεπεία θανάτου αυτών, περιέρχονται στους νόμιμους κληρονόμους αποδεσμεύονται τελωνειακά εντός προθεσμίας ενός (1) έτους από την ημερομηνία θανάτου του αναπήρου δικαιούχου, με δυνατότητα παράτασης έξι (6) επιπλέον μηνών με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων ( ενώ σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του Α.Ν. 896/37 περί του γενικού καθεστώτος τελωνειακών ατελειών τα ως άνω αυτοκίνητα αποδεσμεύονταν σε διάστημα έξι μηνών, με παράταση δύο ακόμη εξαμήνων με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών).
ü ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ Δ3: Ρυθμίσεις για τα εταιρικά οχήματα Με τις διατάξεις της υποπαραγράφου Δ.3 τροποποιείται η παράγραφος 1 του άρθρου 6 της αριθμ.
πρωτ. Δ. 247/13/6-4-1988 ΑΥΟ (ΦΕΚ 195/Β΄), κυρωθείσας με την παράγραφο 4 του άρθρου 11 του ν.
1839/89
(ΦΕΚ 90/Α΄), με την προσθήκη περίπτωσης ι) αναφορικά με νέα κατηγορία δικαιούχων προσώπων του καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής – χρησιμοποίησης οχημάτων. Η συγκεκριμένη ρύθμιση αφορά τα πρόσωπα με συνήθη κατοικία στην Ελλάδα που εργάζονται σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και χρησιμοποιούν στη χώρα μας επιβατικό όχημα ταξινομημένο στο άλλο αυτό κράτος μέλος στο όνομα εταιρείας που εδρεύει σε αυτό. Ειδικότερα, για την υπαγωγή των ανωτέρω προσώπων στις προαναφερθείσες διατάξεις θα πρέπει να πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) Η σύμβαση εργασίας ή η συμφωνία του μισθωτού ή μη μισθωτού εργαζόμενου με την εταιρεία να προβλέπει τη χορήγηση αυτοκινήτου ως πρόσθετη παροχή.
β) Το εταιρικό όχημα να μη χρησιμοποιείται κατά τρόπο μόνιμο εντός της Ελλάδας, με την έννοια ότι χρησιμοποιείται το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου εκτός Ελλάδας.
γ) Η μη επαγγελματική χρήση του εταιρικού οχήματος να έχει δευτερεύοντα χαρακτήρα σε σχέση με την επαγγελματική χρήση του και να προβλέπεται ρητά στη σύμβαση εργασίας, αποτελώντας μέρος, από οικονομική άποψη, της αμοιβής του εργαζόμενου.
δ) Το όχημα να καλύπτεται ασφαλιστικά στην Ελλάδα. Όσον αφορά τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την υπαγωγή στις προαναφερθείσες διατάξεις, η σχετική υπουργική απόφαση θα σας κοινοποιηθεί με νεότερη εγκύκλιο διαταγή.  ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ Δ5: Φορολογική μεταχείριση οχημάτων που προέρχονται από διασκευή διπλοκάμπινων οχημάτων -Κυρώσεις παράνομων διασκευών αυτοκινήτων οχημάτων και λοιπές ρυθμίσεις. Με τις διατάξεις της υποπερίπτωσης α) της περίπτωσης 1 της υποπαραγράφου Δ5, προστίθεται νέα περίπτωση ζ) επί του άρθρου 123 του ν.2960/2001 (ΦΕΚ 265/Α) και ορίζεται ότι, για τα αυτοκίνητα οχήματα της περίπτωσης ε) της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού (διπλοκάμπινα οχήματα) τα οποία με την προσθήκη στον ανοικτό χώρο φόρτωσης καλύμματος από άκαμπτα στερεά υλικά διασκευάζονται σε οχήματα με μόνιμο κλειστό αμάξωμα των δ.κ. 87.03 και 87.04, εφαρμόζονται οι διατάξεις του ν.1573/1985 (ΦΕΚ 201/Α) «Τελωνειακή επίβλεψη και φορολογικό καθεστώς των αυτοκινήτων εγχώριας παραγωγής και άλλες διατάξεις». Επισημαίνεται ότι, οι οδηγίες που έχουν παρασχεθεί με την αριθμ.πρωτ. Φ.905/439/6.07.2007 Ε.Δ.Υ.Ο. (παρ.6, άρθρο 1, Κεφ.Α, Μέρος ΙΙ) εξακολουθούν να ισχύουν. Επιπλέον, με τις διατάξεις της υποπερίπτωσης β) της περίπτωσης 1 της υποπαραγράφου Δ5, αντικαθίσταται η παράγραφος 3 του άρθρου 123 του ν. 2960/2001, έτσι ώστε στην έννοια του αυτοκινήτου οχήματος με μόνιμο κλειστό αμάξωμα να περιλαμβάνονται και τα οχήματα του πρώτου εδαφίου της περίπτωσης ε) της παραγράφου 1 του ιδίου άρθρου (διπλοκάμπινα οχήματα), εφόσον στον ανοικτό χώρο φόρτωσης αυτών, γίνει προσθήκη καλύμματος από άκαμπτα στερεά υλικά. Με τις διατάξεις της περίπτωσης 2 της υποπαραγράφου Δ5 προστίθεται περίπτωση 12 στη παράγραφο Γ του άρθρου 137 του ν.2960/2001 και τροποποιείται η περίπτωση 1 της ιδίας παραγράφου . Η εν λόγω διάταξη κρίθηκε απαραίτητη καθώς σήμερα υφίσταται πολυνομία όσον αφορά τον κολασμό της διασκευής οχημάτων χωρίς την τήρηση των προβλεπόμενων διατυπώσεων, γεγονός που δυσχεραίνει το έργο των τελωνειακών αρχών και για το λόγο αυτό προβλέφθηκε η αντικατάσταση- κατάργηση των παλαιότερων διατάξεων (άρθρο 9 του ν.1573/1985 , παρ.11 και 12 του άρθρου 15 του ν.2386/1996) και η προσθήκη περίπτωσης 12 στη παράγραφο Γ στο άρθρο 137 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν.2960/2001) στο οποίο περιλαμβάνονται όλες οι παραβάσεις περί αυτοκινήτων οχημάτων. Ειδικότερα : ü Η περίπτωση 1 της παραγράφου Γ τροποποιείται ώστε να προβλεφθεί η δυνατότητα δέσμευσης οχημάτων και στις περιπτώσεις παραβάσεων της περίπτωσης 12. ü Με το πρώτο εδάφιο της περίπτωσης 12 αντιμετωπίζονται οι διασκευές αυτοκινήτων οχημάτων χωρίς την έγκριση της τελωνειακής αρχής, με την επιβολή προστίμου ίσου με το 1/5 του αναλογούντος σε αυτά τέλους ταξινόμησης, με ανώτατο όριο το ποσό των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ. ü Με το δεύτερο εδάφιο της περίπτωσης 12, παρέχεται η δυνατότητα επαναφοράς των αυτοκινήτων οχημάτων που διασκευάστηκαν παράτυπα στην αρχική τους μορφή χωρίς την καταβολή των αναλογουσών φορολογικών επιβαρύνσεων (διαφορά του τέλους ταξινόμησης) υπό την προϋπόθεση καταβολής του οφειλόμενου προστίμου. Επιπλέον και για την αποφυγή καταστρατήγησης των διατάξεων που προβλέπουν την επαναφορά των οχημάτων στην αρχική τους μορφή, προβλέπεται η επιβολή του διπλάσιου του προβλεπόμενου από τα προαναφερθέντα εδάφια προστίμου στον ιδιοκτήτη του οχήματος που καταλαμβάνεται εκ νέου να έχει διασκευάσει το ίδιο όχημα κατά παράβαση των διατάξεων του ν.1573/1985.  Με τις διατάξεις της περίπτωσης 3 της υποπαραγράφου Δ5, προβλέπεται η αντιμετώπιση παραβάσεων που έχουν ήδη διαπιστωθεί από τις αρμόδιες τελωνειακές αρχές με σκοπόνα αποσυμφορηθούν τα διοικητικά Δικαστήρια και να εισπραχθούν άμεσα τα οφειλόμενα πρόστιμα : ü οι διατάξεις της περίπτωσης 12 της παραγράφου Γ εφαρμόζονται και για παραβάσεις για τις οποίες μέχρι την έναρξη ισχύος της ψηφισθείσας διάταξης δεν έχουν εκδοθεί καταλογιστικές πράξεις. ü στις διατάξεις της περίπτωσης 12 της παραγράφου Γ του άρθρου 137 του ν.2960/2001 δύνανται να υπαχθούν κατόπιν σχετικής αίτησης των ενδιαφερομένων και οι υποθέσεις για τις οποίες έχουν εκδοθεί καταλογιστικές πράξεις αλλά εκκρεμούν ενώπιον των διοικητικών Δικαστηρίων, καθώς και οι υποθέσεις που εκκρεμούν για είσπραξη ενώπιον των αρμοδίων αρχών. Επισημαίνεται ότι οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να υποβάλουν αίτηση εντός δύο μηνών από τη δημοσίευση του Νόμου 4254/2013(ΦΕΚ 85 Α΄ 7/4/2014) , να παραιτηθούν των ενδίκων μέσων και να καταβάλουν τα προβλεπόμενα ποσά. Ποσά που έχουν καταβληθεί συμψηφίζονται μέχρι το ύψος της προβλεπόμενης τελωνειακής οφειλής και τυχόν διαφορά δεν επιστρέφεται. Επίσης με τις διατάξεις της περίπτωσης 4 της υποπαραγράφου Δ5, προβλέπεται η αντικατάσταση του άρθρου 9 του ν.1573/1985, αφού πλέον οι σχετικές παραβάσεις όσον αφορά τις παράτυπες διασκευές και οι ποινές που επισύρουν έχουν συμπεριληφθεί στο άρθρο 137 του ν.2960/2001. Για λόγους ασφαλείας δικαίου διατηρείται διάταξη με την οποία ορίζεται ότι οι παραβάσεις του ν.1573/1985 κολάζονται με τις διατάξεις περί τελωνειακών παραβάσεων του ν.2960/2001. Τέλος, με τις διατάξεις της περίπτωσης 5 της υποπαραγράφου Δ5, προβλέπεται η κατάργηση των παραγράφων 11, 12 του άρθρου 15 του ν.2386/1996 οι διατάξεις του οποίου θεσπίστηκαν για την αντιμετώπιση των παράνομων διασκευών φορτηγών οχημάτων σε επιβατικά οι οποίες μέχρι τη θέσπιση των διατάξεων του ν.2960/2001 «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας» συνιστούσαν λαθρεμπορία. Η κατάργηση αυτή κρίνεται σκόπιμη δεδομένου ότι οι παράνομες διασκευές δεν συνιστούν πλέον λαθρεμπορία αλλά απλή τελωνειακή παράβαση και χρήζουν ομοιόμορφης αντιμετώπισης. Εξάλλου, η ρύθμιση αυτή για τη δυνατότητα επαναφοράς των οχημάτων στην αρχική τους μορφή χωρίς την καταβολή των αναλογουσών φορολογικών επιβαρύνσεων έχει συμπεριληφθεί στις κατά τα ανωτέρω αναφερόμενες διατάξεις. Οι παραβάσεις της περίπτωσης 12 της παραγράφου Γ του άρθρου 137 θα καταχωρούνται στο ΟΠΣΤ στον κωδικό παράβασης :7558. Επίσης, με τις διατάξεις της περίπτωσης 6 της υποπαραγράφου Δ5 , προστίθενται εδάφια στο τέλος της παραγράφου 1 του άρθρου 20 του ν.4002/2011 (ΦΕΚ 180/Α) με τις διατάξεις των οποίων, παρέχεται η δυνατότητα υπαγωγής στις διατάξεις περί επιστροφών λόγω απόσυρσης και για οχήματα για τα οποία έχουν κατατεθεί αιτήσεις επιστροφής του τέλους ταξινόμησης έως και 30.11.2013, από ενδιάμεσους εμπόρους αυτοκινήτων (dealers), στους οποίους μεταβιβάσθηκαν τα υπό κρίση οχήματα με ολόκληρο το ποσό του τέλους ταξινόμησης. Στη περίπτωση αυτή προσκομίζεται συμπληρωματικά το πρωτότυπο τιμολόγιο στην αρμόδια τελωνειακή αρχή, η οποία χορηγεί στον δικαιούχο ακριβές φωτοαντίγραφο αυτού, τηρουμένων κατά τα λοιπά των όρων και προϋποθέσεων που ορίζονται από τις ισχύουσες διατάξεις.

 Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ & Ε.Φ.Κ.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΝΗΧΩΡΙΤΗΣ

ΑΚΡΙΒΕΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ

Ο ΤΜΗΜΑΤΑΡΧΗΣ