Εγκύκλιος ΑΡ πρωτοκόλλου ΔΔΘΕΚΑ Β 1040687 ΕΞ 2018/2018

« Μη Προτιμησιακή Καταγωγή – Κοινοποίηση ερωτηματολογίου »

12 Μαρτίου 2018

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΑΑΔΕ

Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ & ΕΦΚ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΑΣΜΟΛΟΓΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΕΙΔΙΚΩΝ ΚΑΘΕΣΤΩΤΩΝ ΚΑΙ ΑΠΑΛΛΑΓΩΝ
ΤΜΗΜΑ Β΄


Ταχ. Δ/νση : Καρ. Σερβίας 10
Ταχ. Κώδικας : 10184 Αθήνα
Πληροφορίες : Γ. Μπουργανού
Τηλέφωνο : 210 69 87 493
Fax : 210 69 87 506
E-Mail : d17-c@2001.syzefxis.gov.gr
Url : www.aade.gr

ΑΝΑΡΤΗΤΕΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
ΑΔΑ:ΩΡ8Τ46ΜΠ3Ζ-Υ4Ξ
Αθήνα, 12/3/2018
Αριθ. Πρωτ.:ΔΔΘΕΚΑ Β 1040687 ΕΞ 2018

ΠΡΟΣ Ως προς τον πίνακα διανομής

Θέμα: « Μη Προτιμησιακή Καταγωγή – Κοινοποίηση ερωτηματολογίου »

Ο όρος «Kαταγωγή των εμπορευμάτων» αναφέρεται στην «οικονομική ταυτότητα» των εμπορευμάτων στο πλαίσιο του διεθνούς εμπορίου.
Διακρίνονται δύο είδη «Καταγωγής» : Προτιμησιακή Καταγωγή και Μη Προτιμη- σιακή Καταγωγή.
Η Προτιμησιακή Καταγωγή χρησιμοποιείται αποκλειστικά και μόνο στις περιπτώσεις χορήγησης μειωμένου ή μηδενικού δασμού ενώ η Μη Προτιμησιακή Καταγωγή χρησιμοποιείται για την εφαρμογή ορισμένων τύπων μέτρων εμπορικής πολιτικής όπως : δασμούς αντιντάμπινγκ, ειδικούς δασμούς, αντισταθμιστικούς δασμούς, απαγορεύσεις εισαγωγών, στατιστική εξωτερικού εμπορίου, δασμολογικές ποσοστώσεις, ποσοτικούς περιορισμούς, σήμανση καταγωγής « made in ».
Το μη Προτιμησιακό Δίκαιο της Καταγωγής περιλαμβάνεται στα ακόλουθα άρθρα :
 59-63 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα Καν.(ΕΕ) 952/2013,
 31-36 του κατ’ εξουσιοδότηση Καν. (ΕΕ) 2446/2015 καθώς και στο σχετικό Παράρτημα 22-01,
 57-59 του εκτελεστικού Καν. (ΕΕ) 2447/2015 καθώς και στο σχετικό Παράρτημα 22- 14.
Στην παρούσα εγκύκλιο, ο όρος «Καταγωγή» αναφέρεται στην Μη Προτιμησιακή Καταγωγή.
1. ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΜΗ ΠΡΟΤΙΜΗΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Κατά τη θέση ενός εμπορεύματος σε ελεύθερη κυκλοφορία είναι απαραίτητη η συμπλήρωση της καταγωγής στην τελωνειακή διασάφηση και οι τελωνειακές αρχές μπορούν να ζητήσουν από το διασαφιστή να αποδείξει την καταγωγή των εμπορευμάτων.
Ο διασαφιστής είναι υπεύθυνος για το σωστό προσδιορισμό της καταγωγής των εμπορευμάτων και θα πρέπει να γνωρίζει πληροφορίες για την διαδικασία της παραγωγής των εμπορευμάτων στην χώρα εξαγωγής, την δασμολογική κατάταξη, την αξία και την καταγωγή των υλικών που ενσωματώθηκαν. Επίσης πρέπει να κατέχει τα σχετικά αποδεικτικά καταγωγής τα οποία θα πρέπει να είναι έτοιμος να υποβάλει, ανά πάσα στιγμή, εάν του ζητηθεί, καθώς και κάθε κατάλληλο έγγραφο για την απόδειξη της καταγωγής των σχετικών προϊόντων.
Διακρίνονται δύο περιπτώσεις κατά την εισαγωγή εμπορευμάτων από τρίτες χώρες :
α) Εισαγωγή προϊόντων για τα οποία έχει θεσπιστεί ειδικό μη προτιμησιακό καθεστώς εισαγωγής. Προϊόντα για τα οποία έχει θεσπιστεί ειδικό μη προτιμησιακό καθεστώς εισαγωγής είναι τα προϊόντα για τα οποία έχουν θεσπιστεί δασμολογικές ποσοστώσεις σύμφωνα με την Ενωσιακή Νομοθεσία και προβλέπεται ρητά ότι κατά την εισαγωγή του συγκεκριμένου προϊόντος και προκειμένου αυτό να επωφεληθεί από τις ειδικές ρυθμίσεις εισαγωγής, απαιτείται η προσκόμιση Πιστοποιητικού Καταγωγής σύμφωνα με το άρθρο 57 του Καν. (ΕΕ) 2015/2447.
Για να γίνεται δεκτό το Πιστοποιητικό Καταγωγής τρίτης χώρας από την Τελωνειακή Υπηρεσία, πρέπει να έχει εκδοθεί από αρμόδια αρχή της τρίτης χώρας από την οποία κατάγονται τα προϊόντα σύμφωνα με τις οριζόμενες τεχνικές προδιαγραφές του παραρτήματος 22-14 του Καν. (ΕΕ) 2015/2447. Σε περίπτωση εύλογων αμφιβολιών, όσον αφορά την εγκυρότητα και αυθεντικότητα του Πιστοποιητικού Καταγωγής, προβλέπεται η εφαρμογή διαδικασίας διοικητικής συνεργασίας σύμφωνα με το άρθρο 59 του Καν. (ΕΕ) 2015/2447.
β) Εισαγωγή προϊόντων για τα οποία δεν έχει θεσπιστεί ειδικό μη προτιμησιακό καθεστώς εισαγωγής.
Όταν οι Τελωνειακές Αρχές θέλουν να ελέγξουν την καταγωγή που δηλώνεται στην τελωνειακή διασάφηση σύμφωνα με την τελωνειακή νομοθεσία, μπορούν να ζητήσουν από το διασαφιστή να αποδείξει την καταγωγή των εμπορευμάτων βάσει του άρθρου 61, παρ. 1 του Καν. (ΕΕ) 952/2013.
Οι παρακάτω πληροφορίες μπορούν να ζητηθούν από τον διασαφιστή (η λίστα δεν είναι εξαντλητική) :
 Όνομα και Δ/νση του κατασκευαστή ή παραγωγού
 Χώρα παραγωγής
 Τελωνειακά έγγραφα της χώρας που έγινε η εξαγωγή
 Εμπορικά συμβόλαια
 Οποιαδήποτε άλλη πληροφορία ή έγγραφο που αποδεικνύει την καταγωγή βάσει του άρθρου 60 του Καν. (ΕΕ) 952/2013.

 

 

Πληροφορίες που αφορούν την καταγωγή των εμπορευμάτων:
 Περιγραφή του εμπορεύματος
 Δασμολογική κατάταξη (το λιγότερο 6 ψηφία)
 Τιμή εκ του εργοστασίου (Ex-works price)
 Πληροφορίες σχετικά με την απόκτηση της καταγωγής (ποιες διατάξεις του Καν. (ΕΕ) 952/2013 και του Καν. (ΕΕ) 2446/2015 έχουν εφαρμοστεί ) και την παραγωγική διαδικασία :
- Έχει αυτό το προϊόν κατασκευαστεί αποκλειστικά από υλικά που είχαν παραχθεί εξ ολοκλήρου στη χώρα παραγωγής ;
-Εάν όχι θα πρέπει να παρασχεθούν τα παρακάτω στοιχεία :
α) Εάν ο προσδιορισμός της καταγωγής βασίζεται σε κανόνα αλλαγής δασμολογι- κής κλάσης, για κάθε συστατικό, θα πρέπει να παρασχεθούν η δασμολογική διάκριση του Εναρμονισμένου Συστήματος (6 ψηφία) καθώς και η καταγωγή αυτού.
β) Εάν ο προσδιορισμός της καταγωγής βασίζεται σε κανόνα προστιθέμενης αξίας, θα πρέπει να είναι γνωστή η αξία των πιο σημαντικών συστατικών που δεν κατάγονται από την χώρα κατασκευής, προκειμένου να φαίνεται ότι ικανο- ποιείται ο κανόνας.
γ) Εάν ο προσδιορισμός της καταγωγής βασίζεται σε οποιασδήποτε άλλη μέθοδο (όπως π.χ. μία συγκεκριμένη επεξεργασία ή ο επικουρικός κανόνας), θα πρέπει να γνωρίζουμε αναλυτικές πληροφορίες, προκειμένου να φαίνεται ότι ικανοποιείται ο κανόνας.
Υπενθυμίζουμε ότι ένα πιστοποιητικό προτιμησιακής καταγωγής το οποίο έχει εκδοθεί βάσει των προτιμησιακών κανόνων καταγωγής δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την μη προτιμησιακή καταγωγή.
2. ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Τα παραπάνω αναφερόμενα στοιχεία σχετικά με την καταγωγή (σημείο 1β), μπορούν να αποτυπωθούν σε μορφή ερωτηματολογίου, το οποίο επισυνάπτεται ως παράρτημα Ι στην παρούσα. Οι Τελωνειακές Αρχές μπορεί να απαιτήσουν από τον διασαφιστή την υποβολή του εν λόγω ερωτηματολογίου, εάν κρίνουν ότι μπορεί να διευκολύνει τον προσδιορισμό της καταγωγής των εμπορευμάτων .
Ο εισαγωγέας θα πρέπει να αποστείλει αυτό το ερωτηματολόγιο στον προμηθευτή του, ο οποίος εάν δεν είναι και παραγωγός/κατασκευαστής θα πρέπει να απευθυνθεί στον αρχικό κατασκευαστή και έτσι να προσδιοριστούν όλα τα στοιχεία της παραγωγικής διαδικασίας σύμφωνα πάντα με τους κοινοτικούς μη προτιμησιακούς κανόνες καταγωγής που περιλαμβάνονται στο Παράρτημα 22-01 του Καν. (ΕΕ) 2446/2015. Εάν οι πληροφορίες αυτές είναι εμπιστευτικού χαρακτήρα μπορούν να διαβιβασθούν απευθείας από τον κατασκευαστή στην Τελωνειακή Αρχή.
Το εν λόγω ερωτηματολόγιο αποτελεί ένα βοηθητικό εργαλείο για τον προσδιορισμό της καταγωγής των εμπορευμάτων. Ενδεικτικά αναφέρονται κάποιες περιπτώσεις που μπορεί να ζητηθεί η υποβολή του στις Τελωνειακές Αρχές εισαγωγής :
 όταν υπάρχει αμφιβολία για την δηλωθείσα καταγωγή των εμπορευμάτων και απαιτούνται να εξετασθούν περισσότερα στοιχεία ή
 όταν υποδεικνύεται ο έλεγχος του παραστατικού από το υποσύστημα ανάλυσης κινδύνου.
 

Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΑΔΙΚΗΜΕΝΑΚΗ

Συνημμένα :
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι : η φόρμα συμπλήρωσης στοιχείων για τα προϊόντα για τα οποία δεν έχει θεσπιστεί ειδικό μη προτιμησιακό καθεστώς εισαγωγής.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ: απόσπασμα με τα σχετικά άρθρα του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα Καν.(ΕΕ) αριθ. 952/2013, τα σχετικά άρθρα του Καν. (ΕΕ) αριθ. 2446/2015 καθώς και το Παράρτημα 22-01 και τα σχετικά άρθρα του Καν. (ΕΕ) 2447/2015 καθώς και το Παράρτημα 22-14 (Τα αυθεντικά κείμενα των νομοθετικών πράξεων της Ε.Ε. είναι αυτά που δημοσιεύονται στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης).
 

Α. ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ ΓΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Τελωνειακές Περιφέρειες (για άμεση ενημέρωση των τελωνείων αρμοδιότητάς τους)

Β. ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ ΓΙΑ ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
1) ΕΛ.Υ.Τ Αττικής και Θεσσαλονίκης
2) Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Δ/νση Αγροτικής Πολιτικής, Διεθνών Σχέσεων & Προώθησης Προϊόντων Αχαρνών 2 – Τ.Κ. 101 76
3) Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης Δ/νση Πολιτικής Διεθνούς Εμπορίου Ερμού & Κορνάρου 1, Τ.Κ. 105 63, ΑΘΗΝΑ
4) ΟΠΕΚΕΠΕ Αχαρνών 241 – Τ.Κ. 104 46, ΑΘΗΝΑ
5) Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος (για ενημέρωση των μελών της) Ακαδημίας 7 – T.K 106 71, ΑΘΗΝΑ
6) Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών ΣΕΒ Ξενοφώντος 5, ΑΘΗΝΑ
7) Σύνδεσμος Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιά Αμερικής 10 – Τ.Κ 106 71, ΑΘΗΝΑ
8) Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος Πλατεία Μοριχόβου 1 – Τ.Κ 546 24, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
9) Σύνδεσμος Βιομηχ. Θεσσαλίας & Κεντρ. Ελλάδος Ελ. Βενιζέλου 4 – Τ.Κ 382 21, ΒΟΛΟΣ
10) Σύνδεσμος Θεσσαλικών Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών Λ. Καραμανλή & Βιομηχ. – ΤΚ 413 35, ΛΑΡΙΣΑ
11) Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρατίνου 11 – Τ.Κ 105 52, ΑΘΗΝΑ
12) Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος Πλατεία Μοριχόβου 1 – Τ.Κ 546 25, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
13) Σύνδεσμος Ελληνικών Επιχ/σεων Εξαγωγής Διακίνησης Φρούτων, Λαχανικών & Χυμών-Incofruit Βασιλέως Παύλου 82 - Τ.Κ 16673, ΒΟΥΛΑ 14) Πανελλήνιος Σύνδεσμος Βιοτεχνιών & Βιομηχανιών Πλεκτικής Σωτήρος 2-4 – Τ.Κ 105 58, ΑΘΗΝΑ
15) Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πλεκτικής-Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος Ερμού 18Α - Τ.Κ. 546 24, ΘΕΣ/ΝΙΚΗ
16) Σύνδεσμος Ανωνύμων Εταιρειών και Ε.Π.Ε. Ελ. Βενιζέλου 16 – Τ.Κ. 106 72, ΑΘΗΝΑ
17) Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου Μητροπόλεως 42 – Τ.Κ 105 63, ΑΘΗΝΑ
18) Οργανισμός Προώθησης Εξαγωγών Μ. Αντύπα 86-88, Τ.Κ 163 46, ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ
19) Ομοσπονδία Εκτελωνιστών Ελλάδος (για ενημέρωση των μελών της) Καραΐσκου 82- Τ.Κ 185 32, ΠΕΙΡΑΙΑΣ
 

Γ. ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΔΙΑΝΟΜΗ
1) Γραφείο Διοικητού της ΑΑΔΕ
2) Γραφείο Γεν. Δ/ντριας Τελωνείων και Ε.Φ.Κ
3) Δ/νση Τελωνειακών Διαδικασιών
4) Δ/νση Ηλεκτρονικού Τελωνείου
5) Δ/νση ΕΦΚ & ΦΠΑ
6) Δ/νση Δασμ. Θεμάτων Ειδικών Καθεστώτων & Απαλλαγών, Τμήμα Β΄
7) Δ/νση Στρατηγικών Ελέγχων και Τελωνειακών Παραβάσεων

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ I
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Προς Τελωνείο ………………………………. ……………………………………………………….. ……………………………………………………….. Αναφορά στην τελωνειακή διασάφηση θέσης σε ελεύθερη κυκλοφορία :…………………………………………………
Ταυτοποίηση του Διασαφιστή :…………………………………………………………………………………………………………………… Πληροφορίες σχετικά με την καταγωγή των προϊόντων:
1. Περιγραφή του προϊόντος :…………………………………………………………………………………………………………….
2. Δασμολογική κατάταξη (τουλάχιστον 6 ψηφία) :……………………………………………………………………………
3. Τιμή εκ του εργοστασίου : …………………………………………………………………………………………………………….
4. Καταγωγή :…………………………………………………………………………………………………………………
α. Πώς κάνατε την αξιολόγηση της δηλωμένης καταγωγής του προϊόντος ; ………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
β. Ποια από τις διατάξεις του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα Καν.(ΕΕ) αριθ. 952/2013 και του του Καν. (ΕΕ) αριθ. 2446/2015 έχουν εφαρμοστεί ; ……………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Παρακαλώ παρέχετε τις ακόλουθες πληροφορίες σχετικά με τον προσδιορισμό της καταγωγής:
1. Λεπτομερής περιγραφή της διαδικασίας παραγωγής : …………………………………………………………………….
2. Έχει αυτό το προϊόν κατασκευαστεί αποκλειστικά από υλικά που είχαν παραχθεί εξ ολοκλήρου στη χώρα παραγωγής ; ……………………………………………………………………………………………………………………..
3. Εάν όχι, παρακαλούμε να παραθέσετε τα ακόλουθα στοιχεία:
α. Όταν ο προσδιορισμός της καταγωγής βασίζεται σε μια αλλαγή στη δασμολογική κατάταξη, για καθένα από τα υλικά ή συστατικά :
 Την δασμολογική διάκριση στην οποία έχουν ταξινομηθεί (6 ψηφία) …………………………….
 την καταγωγή ………………………………………………………………………………………………………………….
β. Όταν ο προσδιορισμός της καταγωγής βασίζεται σε έναν κανόνα προστιθέμενης αξίας, την αξία των πιο σημαντικών συστατικών που δεν κατάγονται από τη χώρα κατασκευής, που επιτρέπει την επαλήθευση ότι ο κανόνας έχει εκπληρωθεί. …………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
γ. Όπου η καταγωγή προσδιορίζεται από οποιαδήποτε άλλη μέθοδο (όπως μία ειδική επεξεργασία ή ένας επικουρικός κανόνας), λεπτομερείς πληροφορίες (ανάλογα με την περίπτωση : βάρος,αξία υλικών) που επιτρέπουν την εξακρίβωση ότι ο κανόνας έχει εκπληρωθεί. ………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Σημειώστε ότι τα αποδεικτικά στοιχεία που σχετίζονται με τα στοιχεία αυτά, μπορεί να απαιτηθούν σε μεταγενέστερο στάδιο, συμπεριλαμβανομένων των αντιγράφων των διασαφήσεων εισαγωγής, των τιμολογίων κ.λπ.
Σε περίπτωση που οι ανωτέρω πληροφορίες πρέπει να παραμείνουν εμπιστευτικές, το έγγραφο αυτό μπορεί να αποστέλλεται απευθείας στο τελωνείο που είναι αρμόδιο για τον έλεγχο της δηλούμενης καταγωγής στην ακόλουθη διεύθυνση: ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. Ημερομηνία ………………………………………………….
Υπογραφή …………………………………………………….
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) ΑΡΙΘ. 952/2013 / ΜΗ ΠΡΟΤΙΜΗΣΙΑΚΗ ΚΑΤΑΓΩΓΗ
Άρθρο 59 / Πεδίο εφαρμογής

Τα άρθρα 60 και 61 θεσπίζουν κανόνες για τον προσδιορισμό της μη προτιμησιακής καταγωγής εμπορευμάτων για την εφαρμογή των ακολούθων:
α) του κοινού δασμολογίου, με εξαίρεση τα μέτρα που αναφέρονται στο άρθρο 56 παράγραφος 2 στοιχεία δ) και ε),
β) μέτρων, εκτός των δασμολογικών, που θεσπίζονται από ενωσιακές ρυθμίσεις που διέπουν ειδικούς τομείς σχετικούς με τις εμπορευματικές συναλλαγές, και
γ) άλλων ενωσιακών μέτρων που αφορούν την καταγωγή των εμπορευμάτων.
 Άρθρο 60 / Απόκτηση της καταγωγής
1. Τα εμπορεύματα που έχουν παραχθεί εξ ολοκλήρου σε μία μόνο χώρα ή έδαφος θεωρούνται ως καταγόμενα από την εν λόγω χώρα ή έδαφος.
2. Τα εμπορεύματα στην παραγωγή των οποίων συμμετέχουν μία ή περισσότερες χώρες ή εδάφη θεωρούνται ως καταγόμενα από τη χώρα ή το έδαφος στην οποία πραγματοποιήθηκε η τελευταία, ουσιαστική, οικονομικά δικαιολογημένη μεταποίηση ή επεξεργασία, σε επιχείρηση εξοπλισμένη για το σκοπό αυτό, η οποία κατέληξε στην παρασκευή ενός νέου προϊόντος ή αντιπροσωπεύει σημαντικό στάδιο της παρασκευής.
Άρθρο 61 / Απόδειξη της καταγωγής
1. Εφόσον η καταγωγή δηλώνεται στην τελωνειακή διασάφηση σύμφωνα με την τελωνειακή νομοθεσία, οι τελωνειακές αρχές μπορούν να ζητήσουν από τον διασαφιστή να αποδείξει την καταγωγή των εμπορευμάτων.
2. Εφόσον προσκομίζεται απόδειξη της καταγωγής των εμπορευμάτων σύμφωνα με την τελωνειακή νομοθεσία ή άλλη ενωσιακή νομοθεσία που διέπει συγκεκριμένους τομείς, οι τελωνειακές αρχές μπορούν, σε περίπτωση εύλογης αμφιβολίας, να ζητήσουν πρόσθετες αποδείξεις για να βεβαιωθούν ότι η καταγωγή συμβιβάζεται με τους κανόνες που θεσπίζει η σχετική ενωσιακή νομοθεσία.
3. Εφόσον το απαιτούν οι εμπορικές συναλλαγές, μπορεί να εκδοθεί στην Ένωση έγγραφο που αποδεικνύει την καταγωγή σύμφωνα με τους κανόνες καταγωγής που ισχύουν στην χώρα ή το έδαφος προορισμού ή οποιαδήποτε άλλη μέθοδο για τον προσδιορισμό της χώρας όπου τα εμπορεύματα παρήχθησαν εξ ολοκλήρου ή υπέστησαν την τελευταία ουσιώδη μεταποίησή τους.
Άρθρο 62 / Εξουσιοδότηση
Ανατίθεται στην Επιτροπή η εξουσία να εκδίδει κατ’ εξουσιοδότηση πράξεις, σύμφωνα με το άρθρο 284, για τον καθορισμό των κανόνων σύμφωνα με τους οποίους, εμπορεύματα των οποίων ο προσδιορισμός της μη προτιμησιακής καταγωγής είναι απαραίτητος για τους σκοπούς της εφαρμογής των ενωσιακών μέτρων που αναφέρονται στο άρθρο 59, θεωρείται ότι έχουν παραχθεί εξ ολοκλήρου σε μία μόνο χώρα ή ένα μόνο έδαφος ή έχουν υποστεί την τελευταία, ουσιώδη, οικονομικά δικαιολογημένη μεταποίηση ή επεξεργασία, σε επιχείρηση εξοπλισμένη για το σκοπό αυτό, η οποία κατέληξε στην παρασκευή ενός νέου προϊόντος ή αντιπροσωπεύει σημαντικό στάδιο παρασκευής σε μια χώρα ή ένα έδαφος, σύμφωνα με το άρθρο 60.
Άρθρο 63 / Ανάθεση εκτελεστικών αρμοδιοτήτων
Η Επιτροπή ορίζει με εκτελεστικές πράξεις τους διαδικαστικούς κανόνες για την προσκόμιση και επαλήθευση της απόδειξης της καταγωγής που αναφέρεται στο άρθρο 61. Οι εν λόγω εκτελεστικές πράξεις εκδίδονται σύμφωνα με τη διαδικασία εξέτασης του άρθρου 285 παράγραφος 4.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΤΟΥ ΚΑΤ’ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΗΣΗ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) ΑΡΙΘ. 2015/2446 ΜΗ ΠΡΟΤΙΜΗΣΙΑΚΗ ΚΑΤΑΓΩΓΗ
Άρθρο 31 / Εμπορεύματα που έχουν παραχθεί εξ ολοκλήρου σε μία μόνο χώρα ή έδαφος
(άρθρο 60 παράγραφος 1 του κώδικα)
Τα ακόλουθα εμπορεύματα θεωρούνται ως παραχθέντα εξ ολοκλήρου σε μία μόνο χώρα ή έδαφος:
α) τα ορυκτά προϊόντα που εξορύσσονται στη συγκεκριμένη χώρα ή έδαφος·
β) τα φυτικά προϊόντα τα συγκομιζόμενα στη συγκεκριμένη χώρα ή έδαφος·
γ) τα ζώντα ζώα που γεννιούνται και εκτρέφονται στη συγκεκριμένη χώρα ή έδαφος·
δ) τα προϊόντα τα προερχόμενα από ζώντα ζώα, τα οποία εκτρέφονται στη συγκεκριμένη χώρα ή έδαφος·
ε) τα προϊόντα θήρας ή αλιείας που διεξάγεται στη συγκεκριμένη χώρα ή έδαφος·
στ) τα προϊόντα της θαλάσσιας αλιείας και τα άλλα προϊόντα που αλιεύονται από πλοία νηολογημένα στη συγκεκριμένη χώρα ή έδαφος, και τα οποία φέρουν τη σημαία της συγκεκριμένης χώρας ή εδάφους, από τη θάλασσα εκτός των χωρικών υδάτων οποιασδήποτε χώρας·
ζ) τα εμπορεύματα που παράγονται επί πλοίων-εργοστασίων από προϊόντα που αναφέρονται στο στοιχείο στ) καταγόμενα από τη συγκεκριμένη χώρα ή έδαφος, εφόσον τα πλοία-εργοστάσια αυτά είναι νηολογημένα στη συγκεκριμένη χώρα ή έδαφος και φέρουν τη σημαία της/του·
η) τα προϊόντα που εξάγονται από το θαλάσσιο βυθό ή θαλάσσιο υπέδαφος που βρίσκεται εκτός των χωρικών υδάτων, εφόσον η συγκεκριμένη χώρα ή έδαφος έχει το αποκλειστικό δικαίωμα εκμετάλλευσης αυτού του βυθού ή υπεδάφους·
θ) τα απόβλητα και τα απορρίμματα που προέρχονται από βιομηχανικές εργασίες, καθώς και τα μεταχειρισμένα είδη, εάν έχουν συλλεγεί στη συγκεκριμένη χώρα ή έδαφος και δύνανται να χρησιμεύσουν μόνο για την ανάκτηση πρώτων υλών·
ι) εμπορεύματα που παράγονται στη συγκεκριμένη χώρα ή έδαφος αποκλειστικά από τα προϊόντα που αναφέρονται στα στοιχεία α) έως θ). Άρθρο 32 /Εμπορεύματα, στην παραγωγή των οποίων συμμετέχουν περισσότερες της μιας χώρες ή περισσότερα του ενός εδάφη (άρθρο 60 παράγραφος 2 του κώδικα)
Τα εμπορεύματα που απαριθμούνται στο παράρτημα 22-01 θεωρούνται ότι έχουν υποστεί την τελευταία ουσιαστική μεταποίηση ή επεξεργασία, η οποία κατέληξε στην παρασκευή ενός νέου προϊόντος ή αντιπροσωπεύει σημαντικό στάδιο της παρασκευής, στη χώρα ή στο έδαφος όπου ακολουθούνται οι κανόνες που παρατίθενται στο εν λόγω παράρτημα ή που ορίζεται από τους εν λόγω κανόνες.
Άρθρο 33 / Μη οικονομικά δικαιολογημένες εργασίες μεταποίησης ή επεξεργασίας (άρθρο 60 παράγραφος 2 του κώδικα)
Μεταποίηση ή επεξεργασία που πραγματοποιείται σε άλλη χώρα ή έδαφος δεν θεωρείται οικονομικά δικαιολογημένη, εφόσον διαπιστώνεται ή δύναται να θεωρηθεί, βάσει των διαθέσιμων στοιχείων, ότι σκοπός αυτής της μεταποίησης ή επεξεργασίας ήταν η αποφυγή της εφαρμογής των μέτρων που αναφέρονται στο άρθρο 59 του κώδικα.
Για τα εμπορεύματα που καλύπτονται από το παράρτημα 22-01, εφαρμόζονται οι υπόλοιποι κανόνες του κεφαλαίου για τα εν λόγω εμπορεύματα.
Για τα εμπορεύματα που καλύπτονται από το παράρτημα 22-01, εάν η τελευταία μεταποίηση ή επεξεργασία δεν κρίνεται οικονομικά δικαιολογημένη, τα εμπορεύματα θεωρούνται ότι έχουν υποβληθεί στην τελευταία, ουσιαστική, οικονομικά δικαιολογημένη μεταποίηση ή επεξεργασία τους, η οποία κατέληξε στην παρασκευή ενός νέου προϊόντος ή αντιπροσωπεύει σημαντικό στάδιο της παρασκευής, στη χώρα ή στο έδαφος καταγωγής του μεγαλύτερου μέρους των υλικών, όπως καθορίζεται με βάση την αξία των υλικών.
Άρθρο 34 / Ελάχιστες εργασίες (άρθρο 60 παράγραφος 2 του κώδικα)
Οι ακόλουθες εργασίες δεν θεωρούνται ως τελευταία, ουσιαστική, οικονομικά δικαιολογημένη μεταποίηση ή επεξεργασία για τον σκοπό καθορισμού της καταγωγής:
α) εργασίες που αποσκοπούν στη διατήρηση των προϊόντων σε καλή κατάσταση κατά τη μεταφορά και αποθήκευσή τους (αερισμός, άπλωμα, στέγνωμα, αφαίρεση φθαρμένων μερών και παρόμοιες εργασίες) ή εργασίες που διευκολύνουν την αποστολή ή τη μεταφορά·
β) οι απλές εργασίες αφαίρεσης της σκόνης, κοσκινίσματος, διαλογής, ταξινόμησης, συνδυασμού, πλύσης, κοπής·
γ) οι αλλαγές συσκευασίας, καθώς και οι διαιρέσεις και συναρμολογήσεις αποστολών εμπορευμάτων, απλή τοποθέτηση σε φιάλες, κονσέρβες, φιαλίδια, σάκους, θήκες, κουτιά, στερέωση σε σανίδες ή χαρτόνια και κάθε άλλη απλή εργασία συσκευασίας·
δ) η παρουσίαση των εμπορευμάτων σε σύνολα ή η παρουσίαση των εμπορευμάτων προς πώληση·
ε) η επίθεση σημάτων, ετικετών ή άλλων παρόμοιων διακριτικών σημείων σε προϊόντα ή στη συσκευασία τους·
στ) η απλή συνένωση μερών προϊόντων ώστε να αποτελέσουν ένα πλήρες προϊόν·
ζ) η αποσυναρμολόγηση ή η αλλαγή χρήσης·
η) ο συνδυασμός δύο ή περισσοτέρων από τις εργασίες που προβλέπονται στα στοιχεία
α) έως ζ).
Άρθρο 35 / Εξαρτήματα, ανταλλακτικά ή εργαλεία (άρθρο 60 του κώδικα)
1. Εξαρτήματα, ανταλλακτικά και εργαλεία που παραδίδονται με οιοδήποτε από τα εμπορεύματα που παρατίθενται στα τμήματα XVI, XVII και XVIII της Συνδυασμένης Ονοματολογίας και τα οποία αποτελούν μέρος του κανονικού εξοπλισμού του θεωρούνται ότι έχουν την ίδια καταγωγή με τα εν λόγω εμπορεύματα.
2. Βασικά ανταλλακτικά που προορίζονται να χρησιμοποιηθούν με οποιοδήποτε από τα εμπορεύματα που παρατίθενται στα τμήματα XVI, XVII και XVIII της Συνδυασμένης Ονοματολογίας τα οποία είχαν προηγουμένως τεθεί σε ελεύθερη κυκλοφορία στην Ένωση θεωρούνται ότι έχουν την ίδια καταγωγή με τα εν λόγω εμπορεύματα εάν η ενσωμάτωση των βασικών ανταλλακτικών στο στάδιο της παραγωγής δεν θα είχε αλλάξει την καταγωγή τους.
3. Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου, ως βασικά ανταλλακτικά νοούνται μέρη τα οποία:
α) αποτελούν στοιχεία χωρίς τα οποία δεν μπορεί να εξασφαλιστεί η καλή λειτουργία ενός εξοπλισμού, μηχανήματος, συσκευής ή οχήματος που έχουν τεθεί σε ελεύθερη κυκλοφορία ή έχουν προηγουμένως εξαχθεί, και
β) είναι χαρακτηριστικά των εμπορευμάτων αυτών, και
γ) προορίζονται για τη συνήθη συντήρησή τους και για να αντικαταστήσουν μέρη του ίδιου είδους που υπέστησαν βλάβη ή έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας.
Άρθρο 36 / Ουδέτερα στοιχεία και συσκευασία (άρθρο 60 του κώδικα)
1. Για να προσδιοριστεί εάν ένα εμπόρευμα έχει καταγωγή από συγκεκριμένη χώρα ή έδαφος, δεν λαμβάνεται υπόψη η καταγωγή των ακόλουθων στοιχείων:
α) της ενέργειας και των καυσίμων·
β) των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού·
γ) των μηχανημάτων και εργαλείων·
δ) των υλικών που δεν υπεισέρχονται και δεν πρόκειται να υπεισέλθουν στην τελική σύνθεση των εμπορευμάτων.
2. Όταν, σύμφωνα με τον γενικό κανόνα 5 για την ερμηνεία της συνδυασμένης ονοματολογίας που παρατίθεται στο παράρτημα I του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 2658/87 του Συμβουλίου ( 1 ), οι συσκευασίες θεωρούνται ως μέρος του προϊόντος για σκοπούς ταξινόμησης, δεν λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό της καταγωγής, εκτός εάν ο κανόνας του παραρτήματος 22-01 για τα οικεία εμπορεύματα βασίζεται σε ποσοστό προστιθέμενης αξίας.
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΤΟΥ ΕΚΤΕΛΕΣΤΚΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) ΑΡΙΘ. 2015/2447 ΚΑΙ 2017/989 - ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΜΗ ΠΡΟΤΙΜΗΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ Άρθρο 57 / Πιστοποιητικό καταγωγής για προϊόντα που υπόκεινται σε ειδικό μη προτιμησιακό καθεστώς εισαγωγής (άρθρο 61 παράγραφοι 1 και 2 του κώδικα)
1. Εκδίδεται πιστοποιητικό καταγωγής για προϊόντα που κατάγονται από τρίτη χώρα για τα οποία έχει θεσπιστεί ειδικό μη προτιμησιακό καθεστώς εισαγωγής, στην περίπτωση που το καθεστώς αυτό αναφέρεται στο παρόν άρθρο, με τη μορφή που ορίζεται στο παράρτημα 22-14 και σύμφωνα με τις εκεί οριζόμενες τεχνικές προδιαγραφές. Αναφορές, στο πλαίσιο ειδικού μη προτιμησιακού καθεστώτος εισαγωγής, σε πιστοποιητικά καταγωγής που έχουν εκδοθεί σύμφωνα με τα άρθρα 55 έως 65 του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 2454/93 θεωρούνται αναφορές στα πιστοποιητικών καταγωγής που αναφέρονται στο παρόν άρθρο.
2. Πιστοποιητικά καταγωγής εκδίδονται από τις αρμόδιες αρχές της τρίτης χώρας από την οποία κατάγονται τα προϊόντα που υπόκεινται στο ειδικό μη προτιμησιακό καθεστώς εισαγωγής ή από αξιόπιστο αντιπρόσωπο, νομίμως εξουσιοδοτημένο από τις αρχές αυτές (αρχές έκδοσης) για τον συγκεκριμένο σκοπό, εφόσον η καταγωγή των προϊόντων έχει καθοριστεί σύμφωνα με το άρθρο 60 του κώδικα. Οι αρχές έκδοσης διατηρούν αντίγραφο κάθε πιστοποιητικού καταγωγής που εκδίδουν.
3. Πιστοποιητικά καταγωγής εκδίδονται πριν από την υποβολή, στην τρίτη χώρα καταγωγής, της διασάφησης εξαγωγής των προϊόντων στα οποία αναφέρονται.
4. Κατά παρέκκλιση της παραγράφου 3, τα πιστοποιητικά καταγωγής είναι δυνατό να εκδοθούν κατ’ εξαίρεση μετά την εξαγωγή των προϊόντων στα οποία αναφέρονται, σε περίπτωση που αυτά δεν εκδόθηκαν κατά την εξαγωγή εξαιτίας σφαλμάτων, ακούσιων
παραλείψεων ή ειδικών συνθηκών.
Οι αρχές έκδοσης είναι δυνατό να εκδώσουν εκ των υστέρων το πιστοποιητικό καταγωγής που προβλέπεται στην παράγραφο 1, μόνον εφόσον επαληθεύσουν ότι τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην αίτηση του εξαγωγέα είναι σύμφωνα προς εκείνα του αντίστοιχου φακέλου εξαγωγής.
Άρθρο 58 /Παροχή πληροφοριών που αφορούν τη διοικητική συνεργασία σχετικά με ειδικό μη προτιμησιακό καθεστώς εισαγωγής (άρθρο 61 του κώδικα)
1. Όταν το ειδικό μη προτιμησιακό καθεστώς εισαγωγής που θεσπίζεται για ορισμένα προϊόντα βασίζεται στη χρησιμοποίηση του πιστοποιητικού καταγωγής που προβλέπεται στο άρθρο 57 του παρόντος κανονισμού, η υπαγωγή στο καθεστώς αυτό προϋποθέτει την εφαρμογή διαδικασίας διοικητικής συνεργασίας, με την επιφύλαξη ενδεχόμενης παρέκκλισης που προβλέπεται από το σχετικό ειδικό καθεστώς εισαγωγής. Για τους σκοπούς της εφαρμογής αυτής της διαδικασίας διοικητικής συνεργασίας, οι οικείες τρίτες χώρες αποστέλλουν στην Επιτροπή:
α) τα ονόματα και τις διευθύνσεις των αρχών έκδοσης, καθώς και δείγματα των αποτυπωμάτων των σφραγίδων που αυτές χρησιμοποιούν·
β) τα ονόματα και τις διευθύνσεις των κυβερνητικών αρχών που είναι αρμόδιες για την παραλαβή των αιτήσεων για τον εκ των υστέρων έλεγχο των πιστοποιητικών καταγωγής που προβλέπεται στο άρθρο 59 του παρόντος κανονισμού. Οι ανωτέρω πληροφορίες διαβιβάζονται από την Επιτροπή στις αρμόδιες αρχές των κρατών μελών.
2. Σε περίπτωση που τρίτη χώρα δεν αποστείλει στην Επιτροπή τις πληροφορίες που αναφέρονται στην παράγραφο 1, οι αρμόδιες αρχές της Ένωσης αρνούνται τη χρήση του ειδικού μη προτιμησιακού καθεστώτος εισαγωγής.
Άρθρο 59 / Εκ των υστέρων έλεγχος των πιστοποιητικών καταγωγής προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικό μη προτιμησιακό καθεστώς εισαγωγής (άρθρο 61 του κώδικα)
1. Ο έλεγχος των πιστοποιητικών καταγωγής που αναφέρονται στο άρθρο 57 του παρόντος κανονισμού διενεργείται σύμφωνα με το παρόν άρθρο μετά την αποδοχή της τελωνειακής διασάφησης (εκ των υστέρων έλεγχος).
2. Όταν οι τελωνειακές αρχές έχουν εύλογες αμφιβολίες όσον αφορά τη γνησιότητα πιστοποιητικού καταγωγής ή την ακρίβεια των πληροφοριών που περιέχει και εφόσον διενεργούν τυχαίους εκ των υστέρων ελέγχους, ζητούν από την αναφερόμενη στο άρθρο 58 παράγραφος 1 στοιχείο β) του παρόντος κανονισμού αρχή να επαληθεύσει εάν το πιστοποιητικό καταγωγής είναι γνήσιο ή εάν η δηλωθείσα καταγωγή έχει προσδιοριστεί σωστά και σύμφωνα με το άρθρο 60 του κώδικα ή και τα δύο.
Για τους σκοπούς αυτούς, οι τελωνειακές αρχές επιστρέφουν το πιστοποιητικό καταγωγής ή αντίγραφο αυτού στην αρχή που αναφέρεται στο άρθρο 58 παράγραφος 1 στοιχείο β) του παρόντος κανονισμού. Εάν η διασάφηση συνοδεύεται από τιμολόγιο, το πρωτότυπο τιμολόγιο ή αντίγραφο αυτού επισυνάπτεται στο επιστρεφόμενο πιστοποιητικό καταγωγής.
Οι τελωνειακές αρχές αναφέρουν, όταν απαιτείται, τους λόγους διενέργειας του εκ των υστέρων ελέγχου και παρέχουν οποιεσδήποτε πληροφορίες που έχουν στην κατοχή τους και οι οποίες υποδηλώνουν ότι τα αναφερόμενα στο πιστοποιητικό καταγωγής στοιχεία είναι ανακριβή ή ότι το πιστοποιητικό καταγωγής δεν είναι γνήσιο.
3. Η αναφερόμενη στο άρθρο 58 παράγραφος 1 στοιχείο β) του παρόντος κανονισμού αρχή κοινοποιεί τα αποτελέσματα των ελέγχων στις τελωνειακές αρχές το συντομότερο δυνατό.
Εάν δεν δοθεί απάντηση εντός έξι μηνών από την αποστολή ενός αιτήματος σύμφωνα με την παράγραφο 2, οι τελωνειακές αρχές αρνούνται τη χρήση του ειδικού μη προτιμησιακού καθεστώτος εισαγωγής για τα εν λόγω προϊόντα. Πιστοποιητικό καταγωγής για ορισμένα προϊόντα που υπάγονται σε μη προτιμησιακά ειδικά καθεστώτα εισαγωγής (Σχετ. Παράρτημα 22-14 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2015/2447).
Εισαγωγικές σημειώσεις:
1. Η διάρκεια ισχύος του πιστοποιητικού καταγωγής ανέρχεται σε δώδεκα μήνες από την ημερομηνία έκδοσής του από τις αρχές έκδοσης.
2. Τα πιστοποιητικά καταγωγής αποτελούνται από ένα μόνο αντίτυπο που φέρει την ένδειξη «πρωτότυπο» δίπλα στον τίτλο του εγγράφου. Σε περίπτωση που κρίνεται αναγκαία η ύπαρξη περισσότερων αντιτύπων, αυτά φέρουν την ένδειξη «αντίγραφο» δίπλα στον τίτλο του εγγράφου. Οι τελωνειακές αρχές της Ένωσης δέχονται ως έγκυρο μόνο το πρωτότυπο του πιστοποιητικού καταγωγής.
3. Οι διαστάσεις του πιστοποιητικού καταγωγής είναι 210 × 297 mm· το μήκος του επιτρέπεται να είναι μεγαλύτερο το πολύ κατά 8 mm ή μικρότερο το πολύ κατά 5 mm. Το χρησιμοποιούμενο χαρτί είναι λευκού χρώματος, χωρίς μηχανικό πολτό και βάρους τουλάχιστον 40 g/m2. Η πρόσθια όψη του πρωτότυπου φέρει εκτυπωμένη διαγράμμιση κίτρινου χρώματος, η οποία καθιστά εμφανή κάθε παραποίηση με μηχανικά ή χημικά μέσα.
4. Τα πιστοποιητικά καταγωγής τυπώνονται και συμπληρώνονται με τυπογραφικούς χαρακτήρες σε μία από τις επίσημες γλώσσες της Ένωσης. Το πιστοποιητικό δεν πρέπει να φέρει ξέσματα ούτε προσθήκες. Τυχόν τροποποιήσεις πρέπει να γίνονται με διαγραφή των εσφαλμένων ενδείξεων και προσθήκη, ενδεχομένως, των επιθυμητών ενδείξεων. Κάθε τέτοια τροποποίηση πρέπει να μονογραφείται από το πρόσωπο που την επιφέρει και να θεωρείται από τις αρχές έκδοσης.
Όλες οι πρόσθετες πληροφορίες που απαιτούνται για την εφαρμογή της ενωσιακής νομοθεσίας που διέπει τα ειδικά καθεστώτα εισαγωγής καταχωρίζονται στη θέση 5 του πιστοποιητικού καταγωγής.
Τα τμήματα των θέσεων 5, 6 και 7 που δεν χρησιμοποιούνται διαγράφονται, έτσι ώστε να είναι αδύνατες οι μεταγενέστερες προσθήκες.
5. Όλα τα πιστοποιητικά καταγωγής φέρουν αύξοντα αριθμό, τυπωμένο ή μη, με τον οποίο είναι δυνατή η ταυτοποίησή τους, και τη σφραγίδα της αρχής έκδοσης, καθώς και την υπογραφή του προσώπου ή των προσώπων που έχουν εξουσιοδοτηθεί σχετικά.
6. Τα πιστοποιητικά καταγωγής που εκδίδονται εκ των υστέρων φέρουν στη θέση 5 την ακόλουθη ένδειξη σε μία από τις επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
— Expedido a posteriori,
— Udstedt efterfølgende,
— Nachträglich ausgestellt,
— Εκδοθέν εκ των υστέρων,
— Issued retrospectively,
— Délivré a posteriori,
— Rilasciato a posteriori,
— Afgegeven a posteriori,
— Emitido a posteriori,
— Annettu jälkikäteen/utfärdat i efterhand,
— Utfärdat i efterhand,
— Vystaveno dodatečně,
— Välja antud tagasiulatuvalt,
— Izsniegts retrospektīvi,
— Retrospektyvusis išdavimas,
— Kiadva visszamenőleges hatállyal,
— Maħruġ retrospettivament,
— Wystawione retrospektywnie,
— Vyhotovené dodatočne,
— издаден впоследствие,
— Eliberat ulterior,
— Izdano naknadno.
7. Επιτρέπεται επίσης η χρήση πιστοποιητικών που φέρουν τυπωμένο στην άνω δεξιά θέση το κείμενο της παλαιότερης έκδοσης «ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ για την εισαγωγή γεωργικών προϊόντων στην Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα» και στη θέση «Σημειώσεις» το κείμενο της παλαιότερης έκδοσης, μέχρις εξαντλήσεως των αποθεμάτων ή έως την 1η Μαΐου 2019, αν αυτή προηγηθεί χρονικά.