Επιχειρησιακός στόχος της Διεύθυνσης Δια Βίου Μάθησης είναι η γενική εποπτεία και διαχείριση της τυπικής και μη τυπικής γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων, η εποπτεία και διαχείριση της αρχικής και συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και εκπαίδευσης. 2 Η Διεύθυνση Διά Βίου Μάθησης συγκροτείται από τις ακόλουθες οργανικές μονάδες:
α) Τμήμα Σπουδών Προγραμμάτων και Οργάνωσης Επαγγελματικής Κατάρτισης
β) Τμήμα Σπουδών Προγραμμάτων και Οργάνωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων
γ) Τμήμα Διοίκησης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Δια Βίου Μάθησης
δ) Τμήμα Εποπτείας και Αδειοδότησης Φορέων και Περιφερειακών Δομών Διά Βίου Μάθησης
ε) Τμήμα Κολλεγίων 3.Το Τμήμα Σπουδών Προγραμμάτων και Οργάνωσης Επαγγελματικής Κατάρτισης είναι αρμόδιο για: α) τα θέματα Σπουδών και οργάνωσης των δομών Επαγγελματικής Κατάρτισης β) την οργάνωση, λειτουργία και εποπτεία των δημοσίων ΙΕΚ γ) την εποπτεία εφαρμογής του εκπαιδευτικού πλαισίου των προγραμμάτων όλων των μονάδων και προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού. δ) την εποπτεία εφαρμογής θεμάτων που αφορούν στο περιεχόμενο και τις μεθόδους της επαγγελματικής εκπαίδευσης και Κατάρτισης στις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ) και στα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ). ε) τη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού πλαισίου των προγραμμάτων όλων των μονάδων και προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού.
στ) τη διαμόρφωση θεμάτων που αφορούν στο περιεχόμενο και τις μεθόδους της επαγγελματικής εκπαίδευσης και Κατάρτισης στα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ), καθώς και τον καθορισμό εκπαιδευτικών προδιαγραφών των προγραμμάτων των ΙΕΚ αρμοδιότητας άλλων Υπουργείων ή ν.π.δ.δ
ζ) τη διαμόρφωση θεμάτων που αφορούν στις ειδικότητες, στα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα των μαθημάτων κατάρτισης, τις εργαστηριακές ασκήσεις, το εκπαιδευτικό υλικό, τη μορφή, τη διάρκεια και τους όρους πρακτικής άσκησης και εφαρμογής, την έναρξη και λήξη των εκπαιδευτικών εξαμήνων, τη διάρκεια των προγραμμάτων σπουδών των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ) και των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ), καθώς και την έγκριση των προγραμμάτων των ΣΕΚ και ΙΕΚ αρμοδιότητας άλλων Υπουργείων ή νπδδ.
η) τη διαχείριση του Εθνικού Συστήματος Σύνδεσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την Απασχόληση (Ε.Σ.Σ.Ε.Ε.Κ.Α) και ειδικότερα των συστημάτων αρχικής και συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης καθώς και τη σύνδεσή τους με τα υπόλοιπα συστήματα του Ε.Σ.Σ.Ε.Ε.Κ.Α.
θ) τη διαχείριση και εποπτεία του συστήματος της Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΑΕΚ)
ι) Την οριοθέτηση της αρχικής και της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και της επαγγελματικής εκπαίδευσης και την εναρμόνιση και σύνδεσή τους.
ια) τον καθορισμό συστημάτων κινήτρων για τη συμμετοχή εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα στη συνεχιζόμενη κατάρτιση και την εποπτεία εφαρμογής τους
ιβ) τη διασφάλιση της ποιότητας και την αξιολόγηση των παρεχομένων υπηρεσιών μη τυπικής επαγγελματικής κατάρτισης ΙΕΚ και ΣΕΚ
ιγ) την ανάληψη δράσεων για τη συμμετοχή ευάλωτων κοινωνικά ομάδων σε προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης.
ιδ) τη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού πλαισίου προγραμμάτων Γενικής Εκπαίδευσης Ενηλίκων και του Οδηγού Σχεδιασμού Προγραμμάτων Διά Βίου Μάθησης των Δήμων.
ιε) τη διερεύνηση των αναγκών κατάρτισης σε σχέση με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας ιστ) τον χειρισμό κάθε άλλου συναφούς θέματος. 4. Το Τμήμα Σπουδών Προγραμμάτων και Οργάνωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων είναι αρμόδιο για: α) τα θέματα Σπουδών και οργάνωσης των δομών της Εκπαίδευσης Ενηλίκων β) την εποπτεία εφαρμογής του εκπαιδευτικού πλαισίου των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, γ) την εποπτεία εφαρμογής του εκπαιδευτικού πλαισίου προγραμμάτων Γενικής Εκπαίδευσης Ενηλίκων και του Οδηγού Σχεδιασμού Προγραμμάτων Διά Βίου Μάθησης των Δήμων, δ) τη διαμόρφωση θεμάτων που αφορούν στο περιεχόμενο και τις μεθόδους κατάρτισης στις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ),στα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) καθώς και τον καθορισμό εκπαιδευτικών προδιαγραφών των προγραμμάτων των ΣΕΚ αρμοδιότητας άλλων Υπουργείων ή νπδδ, ε) τη διασφάλιση της ποιότητας και αξιολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών σε ότι αφορά τη γενική τυπική εκπαίδευση ενηλίκων, στ) την ανάληψη δράσεων για τη συμμετοχή ευάλωτων κοινωνικά ομάδων σε προγράμματα γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων, ζ) την εποπτεία του Συστήματος Μη Τυπικής Γενικής Εκπαίδευσης Ενηλίκων, η) τον σχεδιασμό και τη διαχείριση προγραμμάτων Διά Βίου Μάθησης, που αφορούν στον πληθυσμό της χώρας και τον απόδημο ελληνισμό, θ) τη διαμόρφωση του λειτουργικού πλαισίου των προγραμματικών συμβάσεων με τους Δήμους για την ανάθεση της λειτουργίας και της διαχείρισης των τοπικών δομών και των προγραμμάτων γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων, καθώς και των προγραμμάτων ΔΒΜ των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του ΥΠΑΙΘ, ι) τη σχεδίαση και υλοποίηση των δράσεων υποστήριξης των Δήμων για την αποτελεσματική εφαρμογή των προτύπων και μέσων προώθησης ΔΒΜ, καθώς και προσαρμογή των οργανωτικών δομών των Δήμων στην άσκηση αρμοδιοτήτων ΔΒΜ με τη δημιουργία Κέντρων Δια Βίου Μάθησης, ια) την εκπαίδευση των μελών εθελοντικών ομάδων πολιτικής προστασίας στο πλαίσιο του εθνικού προγράμματος διαχείρισης κινδύνων και κρίσεων, ιβ) τη ρύθμιση των θεμάτων που αφορούν το ρόλο και τη διαδικασία συμμετοχής στην εκπόνηση των Τοπικών Προγραμμάτων υποστήριξης της εκπαίδευσης και ΔΒΜ των Σχολικών Συμβουλίων, Σχολικών Επιτροπών και των Συλλόγων Γονέων των σχολικών μονάδων του κάθε δήμου, καθώς και των θεμάτων που αφορούν στην οργάνωση και λειτουργία των Σχολών Γονέων, ιγ) τη διασφάλιση της ποιότητας και αξιολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών σε ότι αφορά τη μη τυπική εκπαίδευση ενηλίκων και την άτυπη μάθηση, ιδ) την ευθύνη, τη λειτουργία και την εποπτεία των Σχολών Γονέων, ιε) την λειτουργία των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης της ΓΓΔΒΜ ιστ) την εποπτεία εφαρμογής του εκπαιδευτικού πλαισίου όλων των μονάδων, δημόσιων ή ιδιωτικών, που δεν ανήκουν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση όπως Κέντρα Δια Βίου Μάθησης επιπέδου 1 και 2 και την εποπτεία εφαρμογής του εκπαιδευτικού πλαισίου Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης, καθώς και την εναρμόνισή τους με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, ιζ) τη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού πλαισίου των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, ιη) τη διερεύνηση των εκπαιδευτικών και επιμορφωτικών αναγκών των ενηλίκων σε σχέση με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, ιθ) τον χειρισμό κάθε άλλου συναφούς θέματος. 5. Το Τμήμα Διοίκησης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Δια Βίου Μάθησης είναι αρμόδιο για: α) τον χειρισμό όλων των θεμάτων της υπηρεσιακής κατάστασης του πάσης φύσεως εκπαιδευτικού προσωπικού όλων των μονάδων παροχής υπηρεσιών της Δια Βίου Μάθησης, β) τη σύσταση Υπηρεσιακού Συμβουλίου των Περιφερειακών υπηρεσιών. γ) το διοικητικό και εκπαιδευτικό προσωπικό όλων των περιφερειακών υπηρεσιών Διά Βίου Μάθησης, δ) την στελέχωση των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, ε) τη ρύθμιση κάθε θέματος που αφορά στην εκπαίδευση και επιμόρφωση των εκπαιδευτών ενηλίκων και στελεχών Δια Βίου Μάθησης σε όλες τις δομές, στ) τον χειρισμό κάθε άλλου συναφούς θέματος. 6. Το Τμήμα Εποπτείας και Αδειοδότησης Φορέων και Περιφερειακών Δομών Διά Βίου Μάθησης είναι αρμόδιο για: α) την οργάνωση και συντονισμό των συστημικών σχέσεων των φορέων του Εθνικού Δικτύου Δια Βίου Μάθησης, β) την ευθύνη της έκδοσης των αδειών ίδρυσης και λειτουργίας των φορέων παροχής υπηρεσιών Διά Βίου Μάθησης, γ) την παρακολούθηση και εποπτεία της λειτουργίας των ιδιωτικών φορέων παροχής υπηρεσιών δια βίου μάθησης, δ) τα θέματα που αφορούν τους φορείς παροχής υπηρεσιών μη τυπικής εκπαίδευσης που ιδρύονται από νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου ή από Ιδιώτες, ε) τον έλεγχο όλων των φορέων παροχής υπηρεσιών του Εθνικού Δικτύου Δια Βίου Μάθησης, στ) την ενεργοποίηση και υποστήριξη της συμμετοχής στα συλλογικά όργανα δια βίου μάθησης και ειδικότερα του Συμβουλίου δια βίου μάθησης και σύνδεσης με την απασχόληση, της διαρκούς διάσκεψης γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων, καθώς και της επιτροπής παρακολούθησης του εθνικού προγράμματος δια βίου μάθησης, ζ) για την ανά τριετία εξωτερική αξιολόγηση του Εθνικού Δικτύου Δια Βίου Μάθησης, με τη συμμετοχή και εμπειρογνωμόνων ευρωπαϊκών ή διεθνών οργανισμών, η) την κατάρτιση πρότυπων προγραμματικών συμβάσεων μεταξύ φορέων του δικτύου για την εκχώρηση αρμοδιοτήτων του ΥΠΑΙΘ ή και φορέων διοίκησης του Δικτύου Δια Βίου Μάθησης, θ) την τήρηση και διαχείριση του Μητρώου φορέων δια βίου μάθησης και τη παροχή υπηρεσιών εξυπηρέτησης κατά τη λειτουργία του ή άλλων υποΜητρώων, ι) τη συγκρότηση επιτροπών ελέγχου των Ιδιωτικών Ι.Ε.Κ., Σ.Ε.Κ. και Κ.Δ.Β.Μ, ια) τον χειρισμό κάθε άλλου συναφούς θέματος. 7. Το Τμήμα Κολλεγίων είναι αρμόδιο για: α) την εξέταση των αιτήσεων των Κέντρων Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης και την έκδοση άδειας ίδρυσης, λειτουργίας και τροποποίησης αυτής, β) την τήρηση Μητρώου Κέντρων Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης και Μητρώου Διδασκόντων, γ) την εποπτεία και τον έλεγχο στα Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης, δ) την εισήγηση στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων την ανάκληση άδειας ίδρυσης Κέντρου Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης, ε) το χειρισμό κάθε άλλου συναφούς θέματος.