142 Α' 2007

ΝΟΜΟΣ 3583/2007

Αναμόρφωση του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα και άλλες διατάξεις

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ - ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ν. 2960/2001
Άρθρο 2 - Μεταβατικές και άλλες διατάξεις
28 Ιουνίου 2007

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ Αρ. Φύλλου 142
28 Ιουνίου 2007

ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 3583
Αναμόρφωση του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα και άλλες διατάξεις . Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:

Άρθρο 2Μεταβατικές και άλλες διατάξειςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργούνται οι ακόλουθες διατάξεις: α) τα εδάφια γ΄ και ζ΄ της παραγράφου 3 του άρθρου 15 του βασιλικού διατάγματος 14/18 Φεβρουαρίου 1939, «Κώδικας νόμων περί Φορολογίας του Οινοπνεύματος», τα οποία είχαν διατηρηθεί σε ισχύ με τις διατάξεις του άρθρου 16 του ν. 2969/2001 (ΦΕΚ 281 Α΄), β) το άρθρο 4 του νομοθετικού διατάγματος 4358/1964 (ΦΕΚ 147 Α΄), η περίπτωση (θ) του άρθρου 3 του ν. 1477/1984 (ΦΕΚ 144 Α΄) για την ισοπροπυλική αλκοόλη, καθώς και η παράγραφος 18 του άρθρου 20 του ν. 2459/1997 (ΦΕΚ 17 Α΄), γ) οι παράγραφοι 3 και 5 του άρθρου 30 του ν. 1954/1991 (ΦΕΚ 97 Α΄), δ) η περίπτωση ε΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 87 του βασιλικού διατάγματος 13/16 Απριλίου 1920 «περί κώδικος νόμων φορολογίας καπνού».

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Από την έναρξη ισχύος του παρόντος η παράγραφος 6 του άρθρου 9 του ν. 2969/2001 αντικαθίσταται ως ακολούθως: «6. Οι φύρες του άρθρου αυτού είναι ανεξάρτητες από την ποσότητα αιθυλικής αλκοόλης, αλκοολούχου αποστάγματος ή προϊόντος απόσταξης που προβλέπεται από τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 83 του ν. 2960/2001 «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας».»

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του Κεφαλαίου Α΄ του ν.1573/1985 (ΦΕΚ 201 Α΄) αντικαθίσταται ως εξής: «2. Επιτρέπεται η θέση των αυτοκινήτων που παράγονται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε φορολογικές αποθήκες και η αποστολή τους σε άλλο κράτος − μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή η εξαγωγή τους, με την τήρηση των σχετικών διατάξεων του Κοινοτικού και Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα.»

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Οι διατάξεις του παρόντος νόμου που προβλέπουν κυρώσεις για λαθρεμπορικές παραβάσεις εφαρμόζονται για όσες περιπτώσεις τελούνται μετά την έναρξη ισχύος του.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5

Καταργείται το άρθρο 97 του ν. 1684/1987 (ΦΕΚ 18 Α΄).

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 6

α) Το άρθρο 54 του ν. 3220/2004 (ΦΕΚ 15 Α΄/ 28.1.2004) αντικαθίσταται ως ακολούθως: «Άρθρο 54 Οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες του κανονικού και ειδικού καθεστώτος οι οποίοι, έως και την 15.10.2003 χρησιμοποίησαν πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) θέρμανσης, το οποίο είχε παραληφθεί με το φορολογικό καθεστώς των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001 (ΦΕΚ 265 Α΄) και δεν το χρησιμοποίησαν ως πετρέλαιο θέρμανσης κατά την έννοια της παραγράφου 2 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001 ή χρησιμοποίησαν, αντί για πετρέλαιο κίνησης, πετρέλαιο θέρμανσης, οφείλουν, για να μην εφαρμοστούν σε βάρος τους οι προβλεπόμενες, από την παράγραφο 1 του άρθρου 150 του ν. 2960/2001, την παράγραφο 2 του άρθρου 35 του ν. 2093/1992 (ΦΕΚ 181 Α΄) και την παράγραφο 1 του άρθρου 20 του ν. 2873/2000 (ΦΕΚ 285 Α΄), κυρώσεις και πρόστιμα, να καταβάλλουν εντός εξαμήνου από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, επί της διαπιστωθείσης ποσότητας, τη διαφορά μεταξύ του ποσού του Ε.Φ.Κ. πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κίνησης και θέρμανσης, που ίσχυε κατά το χρόνο της βεβαίωσης της παράβασης. Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και τα πρόστιμα που τυχόν έχουν καταβληθεί δεν επιστρέφονται.» β) Η παρούσα διάταξη εφαρμόζεται και σε υποθέσεις εκκρεμείς ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων καταργούμενων των σχετικών δικών, εφόσον κατατεθούν στη γραμματεία του οικείου δικαστηρίου τα αποδεικτικά στοιχεία καταβολής της σχετικής διαφοράς του ποσού του Ε.Φ.Κ., εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας του άρθρου 54. Με τις αυτές προϋποθέσεις η ποινική δίωξη, που τυχόν ασκήθηκε, παύει οριστικά με πράξη του αρμόδιου εισαγγελέα.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 7

Αγρότες του κανονικού και ειδικού καθεστώτος οι οποίοι από την 16.10.2003 και μετά χρησιμοποίησαν πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) θέρμανσης αντί πετρελαίου κίνησης σε τελωνισθέντα και ταξινομηθέντα μέχρι και 31.12.1992 Αγροτικά Μηχανήματα Πολλαπλής Χρήσης (Α.Μ.Π.Χ.) τύπου Jeep οφείλουν, για να μην εφαρμοστούν σε βάρος τους οι προβλεπόμενες από την παράγραφο 1 του άρθρου 150 του ν. 2960/2001, την παράγραφο 2 του άρθρου 35 του ν. 2093/1992 (ΦΕΚ 181 Α΄) και την παράγραφο 1 του άρθρου 20 του ν. 2873/2000 (ΦΕΚ 285 Α΄), κυρώσεις και πρόστιμα, να καταβάλλουν εντός εξαμήνου από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, επί της διαπιστωθείσης ποσότητας, τη διαφορά μεταξύ του ποσού του Ε.Φ.Κ. πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κίνησης και θέρμανσης που ίσχυε κατά το χρόνο της βεβαίωσης της παράβασης. Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και τα πρόστιμα που τυχόν έχουν καταβληθεί δεν επιστρέφονται. Η παραπάνω διάταξη εφαρμόζεται και σε υποθέσεις εκκρεμείς ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων καταργούμενων των σχετικών δικών, εφόσον κατατεθούν στη γραμματεία του οικείου δικαστηρίου τα αποδεικτικά στοιχεία καταβολής της σχετικής διαφοράς του ποσού του Ε.Φ.Κ., εντός της παραπάνω αναφερόμενης προθεσμίας. Με τις αυτές προϋποθέσεις η ποινική δίωξη, που τυχόν ασκήθηκε, παύει οριστικά με πράξη του αρμόδιου εισαγγελέα.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 8

Υπουργικές αποφάσεις που εκδόθηκαν κατ’ εξουσιοδότηση διατάξεων που καταργούνται με τον παρόντα νόμο και το αντικείμενό τους ρυθμίζεται πλέον από τον Εθνικό Τελωνειακό Κώδικα εξακολουθούν να ισχύουν, αναλόγως προσαρμοζόμενες, μέχρι αντικατάστασής τους.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 9

Η παράγραφος 2 του άρθρου 16 του ν. 1798/1988 (ΦΕΚ 166 Α΄) αντικαθίσταται ως ακολούθως: «2. Το παραλαμβανόμενο επιβατικό αυτοκίνητο πρέπει να έχει κυλινδρισμό κινητήρα μέχρι 1.650 κυβικά εκατοστά. Κατ’ εξαίρεση, οι ανάπηροι που έχουν πλήρη παράλυση των κάτω άκρων ή αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό αυτών, με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω μπορούν να παραλαμβάνουν επιβατικό αυτοκίνητο με κυλινδρισμό κινητήρα μέχρι 2.650 κυβικά εκατοστά και οι ανάπηροι που έχουν πλήρη παράλυση των κάτω άκρων ή αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό αυτών με ποσοστό αναπηρίας 100% μπορούν να παραλαμβάνουν επιβατικό αυτοκίνητο με κυλινδρισμό κινητήρα μέχρι 3.650 κυβικά εκατοστά.»

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 10

Η παράγραφος 1 του άρθρου 11 του ν. 2443/1996 (ΦΕΚ 265 Α΄) αντικαθίσταται ως ακολούθως: «1. Η παράγραφος 2 του άρθρου 1 της αριθμ. Δ. 697/35/1990 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών, που κυρώθηκε με το ν. 1884/1990 (ΦΕΚ 81 Α΄), αντικαθίσταται ως ακολούθως: 2. Οι ανάπηροι, που κατ’ εφαρμογή της προηγούμενης παραγράφου προβαίνουν στη μεταβίβαση ή αλλαγή της χρήσης του αυτοκινήτου τους, δεν μπορούν να παραλάβουν άλλο αυτοκίνητο ατελώς με τις διατάξεις ατελείας που ισχύουν για τους ανάπηρους. Οι διατάξεις της παραγράφου αυτής δεν έχουν εφαρμογή και οι ανάπηροι μπορούν να παραλάβουν άλλο αυτοκίνητο ατελώς με τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά για αυτούς, αν η εν λόγω μεταβίβαση ή η αλλαγή της χρήσης του αυτοκινήτου γίνει μετά την πάροδο επτά (7) ετών από την ημερομηνία παραλαβής του και ύστερα από έγκριση της αρμόδιας Τελωνειακής Αρχής.»

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 11

Στο άρθρο 36 του ν. 1563/1985, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 12 του ν. 3220/2004 (ΦΕΚ 15 Α΄), μετά το τρίτο εδάφιο προστίθεται εδάφιο ως ακολούθως: «Η ανωτέρω απαλλαγή παρέχεται για δεύτερη και τελευταία φορά μετά την πάροδο πέντε (5) ετών από την ημερομηνία χρήσης του δικαιώματος αυτού, εφόσον από το πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης προκύπτει ότι οι ενδιαφερόμενοι πολύτεκνοι γονείς έχουν κατά τον τελωνισμό του αυτοκινήτου τουλάχιστον τέσσερα (4) ανήλικα παιδιά.»

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 12

H παράγραφος 3α του άρθρου 10 του ν. 438/1976 (ΦΕΚ 256 Α΄), όπως αυτό αντικαταστάθηκε διαδοχικά με το άρθρο 3 του ν. 603/1977 (ΦΕΚ 162 Α΄) και το άρθρο 42 του ν. 3182/2003 (ΦΕΚ 220 Α΄), αντικαθίσταται ως ακολούθως: «3α. Επιπλέον, απαλλάσσεται από το δασμό και τις λοιπές φορολογικές επιβαρύνσεις, σύμφωνα με τα οριζόμενα κάθε φορά από τις Κοινοτικές και Εθνικές διατάξεις, η εισαγωγή και η παράδοση τροφοεφοδίων, καυσίμων και λιπαντικών που προορίζονται για τον εφοδιασμό των επαγγελματικών πλοίων που εκτελούν επί κέρδει εργασίες, εφόσον πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για τη συντήρηση, κίνηση και την εκπλήρωση εν γένει των σκοπών για τους οποίους προορίζονται τα πλοία αυτά, ως και την κάλυψη των αναγκών των επιβαινόντων σε αυτά.»

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 13

Η παράγραφος 2 στοιχείο α΄ του άρθρου 4 της Δ245/88ΑΥΟ (ΦΕΚ 195/Β΄/6.4.1988), που κυρώθηκε με το ν. 1839/1989 (ΦΕΚ 90/Α΄/7.4.1989), αντικαθίσταται ως εξής: «α. Μεταφέρει τη συνήθη κατοικία του στην Ελλάδα, το αργότερο μέσα σε διάστημα είκοσι τεσσάρων (24) μηνών ή εφόσον πρόκειται για πρόσωπο που συνταξιοδοτείται, μεταφέρει τη συνήθη κατοικία του μέσα σε τριάντα έξι (36) μήνες από την ημερομηνία της άφιξής του στην Ελλάδα που θα ληφθεί υπόψη, και».

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 14

Το εδάφιο δ΄ της περίπτωσης Γ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 16 του ν. 1798/1988 (ΦΕΚ 166 Α΄), όπως αυτή προστέθηκε με την παράγραφο 2 του άρθρου 23 του ν. 1882/1990 (ΦΕΚ 43 Α΄), αντικαθίσταται ως ακολούθως: «δ. Πάσχουν από νεφρική ανεπάρκεια τελικού σταδίου ή είναι νεφροπαθείς μεταμοσχευμένοι.»

Αθήνα, 25 Ιουνίου 2007
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΑΡΟΛΟΣ ΓΡ. ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ
Γ. ΑΛΟΓΟΣΚΟΥΦΗΣ Α. ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑΣ
Θεωρήθηκε και τέθηκε η Μεγάλη Σφραγίδα του Κράτους.
Αθήνα, 27 Ιουνίου 2007
Ο ΕΠΙ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
Α. ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑΣ