230 Α' 2016

ΝΟΜΟΣ 4442/2016

Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄
07 Δεκεμβρίου 2016

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ Αρ. Φύλλου 230
7 Δεκεμβρίου 2016

NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4442
Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:
ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄
Άρθρο 13Αρμόδιες αρχέςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Αν δεν ορίζεται διαφορετικά στα Προεδρικά διατάγ- ματα των άρθρων 5 παρ. 1 και 7 παρ. 1, αρμόδιες αρχές για τη διαδικασία γνωστοποίησης ή έγκρισης είναι όσες προβλέπονται στην κείμενη νομοθεσία.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Οι αρμόδιες αρχές μπορούν να χρησιμοποιούν για τη διεξαγωγή των ελέγχων και την αξιολόγηση των πο- ρισμάτων τη συνεργασία ιδιωτικών φορέων. Οι ιδιωτικοί αυτοί φορείς μπορεί να είναι φυσικά ή νομικά πρόσωπα.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Η συνεργασία με ιδιωτικούς φορείς επιτρέπεται μόνο υπό τους παρακάτω όρους και προϋποθέσεις: α) αν οι συνθήκες απαιτούν περισσότερους ανθρώ- πινους πόρους με μεγαλύτερη εξειδίκευση, για να δι- απιστωθεί το επίπεδο συμμόρφωσης των φορέων των οικονομικών δραστηριοτήτων, είτε κατά τη λειτουργία τους είτε για τη διεξαγωγή εκ των προτέρων ελέγχων για τη χορήγηση έγκρισης και β) εφόσον τίθεται ζήτημα ιδιαίτερα αυξημένου κινδύ- νου του δημοσίου συμφέροντος.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης και του εκάστοτε αρμόδιου Υπουργού κα- θορίζονται οι προϋποθέσεις για τη συνεργασία με τους ιδιωτικούς φορείς, η ειδική διαδικασία ανάθεσης σε αυ- τούς, οι κανόνες απόδοσης ευθυνών για τους ιδιωτικούς φορείς, οι κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τους όρους της ανάθεσης, οι απαιτήσεις που αποδει- κνύουν την ύπαρξη προσόντων για τη διεξαγωγή των ενεργειών που τους ανατίθενται, καθώς και κάθε άλλο σχετικό με τα παραπάνω θέμα.

Άρθρο 14Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων (ΟΠΣ-ΑΔΕ)ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Η υποστήριξη του τιθέμενου με τον παρόντα νόμο θεσμικού πλαισίου για την άσκηση οικονομικής δραστη- ριότητας, λαμβάνει χώρα μέσω του «Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Άσκησης Δραστρηριοτή- των και Ελέγχων» (ΟΠΣ-ΑΔΕ). Το Ολοκληρωμένο Πληρο- φοριακό Σύστημα Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγ- χων αποτελεί το κεντρικό σύστημα για την υποστήριξη των διαδικασιών υπαγωγής στο καθεστώς του παρόντος νόμου και ελέγχου των οικονομικών δραστηριοτήτων. Η συνολική διαχείριση και εποπτεία του ΟΠΣ-ΑΔΕ ανα- τίθεται στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουρ- γείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Σκοπός τήρησης του συστήματος είναι η εφαρμογή και η υποστήριξη της συνολικής διαδικασίας υπαγωγής στο καθεστώς του παρόντος νόμου και ελέγχου της οι- κονομικής δραστηριότητας. Το ΟΠΣ-ΑΔΕ περιλαμβάνει: α) τη διαδικασία γνωστοποίησης και έγκρισης, καθώς και την υποστήριξη του προγραμματισμού και υλοποίησης της διαδικασίας ελέγχων βάσει κριτηρίων διαχείρισης κινδύνων δημοσίου συμφέροντος, β) ολοκληρωμένο μητρώο με τις πληροφορίες σχετικά με τη γνωστοποί- ηση που έχει υποβάλει ένας φορέας δραστηριότητας, τις εγκρίσεις που έχουν εκδοθεί, τους ελέγχους στους οποίους έχει υποβληθεί ο φορέας της δραστηριότητας, καθώς και το επίπεδο του κινδύνου για το δημόσιο συμ- φέρον. Το ΟΠΣ-ΑΔΕ μπορεί να περιλαμβάνει και πλη- ροφορίες σχετικά με άλλες εγκρίσεις που έχει λάβει η επιχείρηση.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Το ΟΠΣ-ΑΔΕ αποτελείται από τρία κύρια υποσυστή- ματα: α. Υποσύστημα Καταγραφής Γνωστοποίησης και Εγκρίσεων και δημιουργίας μητρώου επιχειρήσεων και εγκαταστάσεων και συγκεκριμένα: (αα) αναλυτικό κατάλογο των όρων και προϋποθέσεων που προβλέ- πονται για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας, όπως γνωστοποίηση και εγκρίσεις για την ενημέρωση των πολιτών, (ββ) μητρώο που περιλαμβάνει κατάλογο των γνωστοποιήσεων που έχει υποβάλει κάθε φορέας οικονομικής δραστηριότητας, καθώς και των εγκρίσεων που έχει λάβει και (γγ) μητρώο των επιμέρους εγκατα- στάσεων κάθε επιχείρησης, για τις οποίες έχει υποβλη- θεί γνωστοποίηση ή και έχουν ληφθεί οι απαιτούμενες εγκρίσεις, καθώς και των δομών για τις οποίες οι επιχει- ρήσεις είναι υπεύθυνες. β. Υποσύστημα Διαχείρισης Εγκρίσεων των επιχειρή- σεων που υποστηρίζει: (αα) το μηχανισμό γνωστοποίη- σης και (ββ) τη διαδικασία από την ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης μέχρι την έκδοση της έγκρισης σε ηλεκτρο- νική μορφή και γ. Υποσύστημα Διαχείρισης Ελέγχων που επιτρέπει την αυτοματοποίηση του σχεδιασμού των ελέγχων, βάσει ανάλυσης κινδύνου δημοσίου συμφέροντος και της κα- ταγραφής των αποτελεσμάτων κάθε ελέγχου που διεξά- γεται με τη χρήση πρότυπων φύλλων ελέγχου.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Το ΟΠΣ-ΑΔΕ είναι προσβάσιμο και μπορεί να χρη- σιμοποιηθεί από όλες τις εμπλεκόμενες αρχές. Στο ΟΠΣ- ΑΔΕ γνωστοποιούνται πληροφορίες σχετικά με το περι- εχόμενο των ελέγχων που πραγματοποιούνται από κάθε ελεγκτική αρχή και δίνει τη δυνατότητα διασύνδεσης με τους εμπλεκόμενους φορείς προκειμένου να υποβάλουν ερωτήματα σχετικά με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας. Επίσης, γνωστοποιούνται πληροφορίες που προκύπτουν από τους ελέγχους, καθώς και τυχόν διαπιστώσεις και ευ- ρήματα που αφορούν στην αρμοδιότητα άλλων φορέων.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5

Για την εξυπηρέτηση των σκοπών του παρόντος νό- μου, προβλέπεται η ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ του ΟΠΣ-ΑΔΕ και του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Γ.Ε.ΜΗ.), καθώς και των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Δη- μοσίων Εσόδων και της Γενικής Γραμματείας Πληροφο- ριακών Συστημάτων και Διοικητικής Υποστήριξης του Υπουργείου Οικονομικών. Επιπλέον προβλέπεται η δια- λειτουργικότητα και η ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομέ- νων με τις υφιστάμενες βάσεις δεδομένων, καθώς και με κάθε άλλο υφιστάμενο πληροφοριακό σύστημα, βάσει του Πλαισίου Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Δια- κυβέρνησης, όπως εγκρίθηκε με την ΥΑΠ/Φ.40.4/1/989/ 10.4.2012 απόφαση του Υφυπουργού Διοικητικής Με- ταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Β΄ 1301).

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 6

Στο ΟΠΣ-ΑΔΕ περιλαμβάνεται και η διαδικτυακή πύλη, η οποία αποτελεί το κεντρικό σημείο δημοσιότη- τας κάθε ενέργειας, η οποία σχετίζεται με την άσκηση των δραστηριοτήτων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμο- γής του παρόντος νομού. Η διαδικτυακή πύλη αποτελεί επίσης το μέσο παροχής πληροφοριών προς τους πο- λίτες και τις επιχειρήσεις. Τα επίπεδα δικαιώματος πρό- σβασης κλιμακώνονται από απλή ενημέρωση μέχρι και τροποποίηση των υφιστάμενων στοιχείων στο σύστημα.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 7

Οι όροι και προϋποθέσεις άσκησης οικονομικής δραστηριότητας, για τις οποίες προβλέπεται η δια- δικασία γνωστοποίησης ή η λήψη έγκρισης, πρέπει απαραιτήτως να καταγράφονται στο ΟΠΣ-ΑΔΕ και να δημοσιεύονται στη διαδικτυακή πύλη αυτού. Οι αρμό- διες αρχές υποχρεούνται να ενημερώνουν το ΟΠΣ-ΑΔΕ για κάθε όρο και προϋπόθεση που απαιτείται για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας μέσω της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 8

Τα πρότυπα φύλλα ελέγχου που χρησιμοποιούνται κατά τον έλεγχο από τις αρμόδιες αρχές οφείλουν να δημοσιεύονται απαραιτήτως στη διαδικτυακή πύλη του ΟΠΣ-ΑΔΕ. Με την επιφύλαξη της παραγράφου 4 του άρ- θρου 16, δεν μπορεί να διενεργηθεί έλεγχος πριν από τη δημοσίευση των πρότυπων φύλλων ελέγχου στο ΟΠΣ-ΑΔΕ.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 9

Το κέντρο λειτουργίας του ΟΠΣ-ΑΔΕ και οι δυνατό- τητες πρόσβασης στις υπηρεσίες του διέπονται από το Ν. 3979/2011 (Α΄ 138). Η λειτουργία του ΟΠΣ-ΑΔΕ διέ- πεται από τις αρχές και τους κανόνες σχετικά με διαδι- κτυακούς τόπους και πληροφοριακά συστήματα, όπως αυτά προβλέπονται στην ΥΑΠ/Φ.40.4/1/989/10.4.2012 απόφαση του Υφυπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 10

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης και Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και Οικονομικών κα- θορίζονται το πλαίσιο δημιουργίας, ανάπτυξης και λει- τουργίας του ΟΠΣ-ΑΔΕ, οι αρμοδιότητες των υπηρεσιών και της Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε., οι πληροφορίες που δημοσιεύονται σε αυτό, συμφωνά με τον παρόντα νόμο, καθώς και ο τρόπος και οι όροι ή οι περιορισμοί πρόσβασης στις πληροφορίες αυτές.

Αθήνα, 7 Δεκεμβρίου 2016
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας
ΠΡΟΚΟΠΙΟΣ Β. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
Οι Υπουργοί
Αναπληρωτής Υπουργός
Εσωτερικών Εσωτερικών Οικονομίας και Ανάπτυξης
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΟΣΚΑΣ ΔΗΜΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Αναπληρωτής Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Παιδείας, Έρευνας Οικονομίας και Ανάπτυξης Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και Θρησκευμάτων ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΧΑΡΙΤΣΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΠΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης
και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Οικονομικών Υγείας
ΕΥΤΥΧΙΑ ΑΧΤΣΙΟΓΛΟΥ ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ Διοικητικής Ανασυγκρότησης Πολιτισμού και Αθλητισμού Περιβάλλοντος και Ενέργειας ΟΛΓΑ ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ ΛΥΔΙΑ ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ Ναυτιλίας Αγροτικής Ανάπτυξης
Υποδομών και Μεταφορών και Νησιωτικής Πολιτικής και Τροφίμων ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΥΡΟΥΜΠΛΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ Τουρισμού
ΕΛΕΝΑ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑ
Θεωρήθηκε και τέθηκε η Μεγάλη Σφραγίδα του Κράτους.