180 Α' 2014

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ 113/2014

Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ - ΑΠΟΣΤΟΛΗ – ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄ - Γενική Γραμματεία Πρόνοιας
Άρθρο 37 - Διεύθυνση Προστασίας Οικογένειας
29 Αυγούστου 2014

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ Αρ. Φύλλου 180
29 Αυγούστου 2014

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΜΕ ΑΡΙΘ. 113
Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις: α. του άρθρου 54 «Περιεχόμενο, έγκριση και τροποποίηση Οργανισμών» του ν. 4178/2013 «Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης − Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις» (Α΄ 174), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 27 του ν. 4210/2013 «Ρυθμίσεις Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» (Α΄ 254), με το άρθρο 55 του ν. 4238/2014 «Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.), αλλαγή σκοπού Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και λοιπές διατάξεις» (Α΄ 38), με το άρθρο 46 του ν. 4250/2014 «Διοικητικές Απλουστεύσεις – Καταργήσεις, Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και Υπηρεσιών του Δημοσίου Τομέα – Τροποποίηση Διατάξεων του π.δ. 318/1992 (Α΄ 161) και λοιπές ρυθμίσεις» (Α΄ 74) και με το άρθρο 7 του ν. 4275/2014 «Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3526/2007) − Επιλογή προϊσταμένων οργανικών μονάδων και άλλες διατάξεις» (Α΄ 149), β. του άρθρου 35, παρ. 4, του ν. 4024/2011 «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο−βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις, εφαρμογή του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012−2015» (Α΄ 226) και του άρθρου 10 του ν. 4210/2013 «Ρυθμίσεις Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» (Α΄ 254), γ. του άρθρου 21 του ν. 4048/2012 «Ρυθμιστική Διακυβέρνηση: Αρχές, Διαδικασίες και Μέσα Καλής Νομοθέτησης» (Α΄ 34), δ. του άρθρου 12 του ν. 3492/2006 «Οργάνωση συστήματος ελέγχου για τη διασφάλιση της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης του Κρατικού Προϋπολογισμού και των εκτός του Κρατικού Προϋπολογισμού φορέων και άλλες διατάξεις» (Α΄ 210), ε. της παρ. Β του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 «Επείγοντα μέτρα εφαρμογής των νόμων 4046/2012, 4093/2012 και 4127/2013» (Α΄ 107), στ. του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, όπως κωδικοποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α΄ 98), ζ. του ν. 4052/2012,«Νόμος αρμοδιότητας Υπουργείων Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για εφαρμογή του νόμου «Έγκριση των Σχεδίων Συμβάσεων Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης μεταξύ του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (Ε.Τ.Χ.Σ.), της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Τράπεζας της Ελλάδος, του Σχεδίου του Μνημονίου Συνεννόησης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Τράπεζας της Ελλάδος και άλλες επείγουσες διατάξεις για τη μείωση του δημοσίου χρέους και τη διάσωση της εθνικής οικονομίας» και άλλες διατάξεις» (Α΄ 41), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, η. του ν.3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις» (Α΄ 170) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
2. Το π.δ.86/2012 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 141) και το π.δ. 119/2013 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 153).
3. Την υπ’ αριθ. Υ301/25−6−2013 απόφαση του Πρωθυπουργού «Καθορισμός της σειράς τάξης των Υπουργείων» (Β΄ 1594).
4. Την υπ’ αριθ. Υ48/9−7−2012 απόφαση του Πρωθυπουργού περί καθορισμού αρμοδιοτήτων του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα (Β΄ 2105).
5. Τις από 14.02.2013 και 26−11−2013 αποφάσεις του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης, σχετικά με τις μεταρρυθμιστικές δράσεις του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.
6. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος διατάγματος δεν προκαλείται πρόσθετη επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού.
7. Την υπ’ αριθ. 144/2014 γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας με πρόταση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και των Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας , απο−
φασίζουμε:

Άρθρο 37Διεύθυνση Προστασίας ΟικογένειαςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Ο επιχειρησιακός στόχος της Διεύθυνσης Προστασίας Οικογένειας είναι, ο σχεδιασμός δράσεων, η οργάνωση, η εφαρμογή προγραμμάτων για θέματα προστασίας οικογένειας (παιδιά, έφηβοι, ενήλικες, άτομα τρίτης και τέταρτης ηλικίας), καθώς και η παρακολούθηση και αξιολόγηση αυτών.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Η Διεύθυνση Προστασίας Οικογένειας συγκροτείται από τις ακόλουθες οργανικές μονάδες: α) Τμήμα Οικογένειας και Δημογραφικής Πολιτικής. β) Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων. γ) Τμήμα Υιοθεσιών, Αναδοχών, Κεντρική Αρχή Διακρατικών Υιοθεσιών.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

α) Αρμοδιότητες του Τμήματος Οικογένειας και Δημογραφικής Πολιτικής: αα) Η χάραξη κατευθύνσεων σε συνεργασία με συναρμόδιους φορείς για ζητήματα δημογραφίας, προστασίας της οικογένειας, της μητρότητας, των παιδιών και των εφήβων. αβ) Η μελέτη, ο σχεδιασμός προγραμμάτων και η παρακολούθηση της υλοποίησής τους για τη στήριξη παιδιών και εφήβων που στερούνται υποστηρικτικού οικογενειακού περιβάλλοντος, την προστασία των ευάλωτων οικογενειών, την καταπολέμηση της παιδικής φτώχειας, την επιδοματική ενίσχυση των οικογενειών και την οικονομική ενίσχυση των απροστάτευτων παιδιών. αγ) Ο σχεδιασμός και παρακολούθηση της εφαρμογής δράσεων και προγραμμάτων προστασίας των πολυτέκνων (πολυτεκνική ιδιότητα, πολυτεκνικά επιδόματα, δωρεάν μετακίνηση πολυτέκνων κ.α.). αδ) Η εισήγηση προτάσεων για χρηματοδότηση, η εποπτεία και αξιολόγηση της εφαρμογής προγραμμάτων και δράσεων που αφορούν την προστασία της οικογένειας και την προστασία των παιδιών και εφήβων σε εθνικό και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, με σκοπό την αποτελεσματικότερη απόδοση των διατιθέμενων πόρων. Επίσης η καταγραφή και παρακολούθηση των δραστηριοτήτων των προγραμμάτων αυτών, που αναπτύσσουν Υπηρεσίες των Περιφερειών, των Ο.Τ.Α., ως και μη κρατικές Οργανώσεις, περιλαμβανομένης της συλλογής στατιστικών στοιχείων για επίσημη χρήση. αε) Η διμερής και πολυμερής συνεργασία επί παντός θέματος αρμοδιότητας του Τμήματος με κράτη−μέλη και φορείς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των διεθνών οργανισμών. αστ) Ο καθορισμός των όρων και προϋποθέσεων σύστασης, οργάνωσης και λειτουργίας Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) ή Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) ή εκδηλώσεων ιδιωτικής κοινωφελούς πρωτοβουλίας (σωματεία, οργανώσεις κ.λπ.) και ιδιωτικών επιχειρήσεων που παρέχουν υπηρεσίες για την προστασία της οικογένειας και του παιδιού. αζ) Η έκδοση πράξεων σύστασης, κατάρτισης, μεταφοράς, συγχώνευσης, μετατροπής και έγκριση των οργανισμών και κανονισμών εσωτερικής λειτουργίας Ν.Π.Δ.Δ. ή Ν.Π.Ι.Δ. (σωματεία, οργανώσεις κ.λπ.) καθώς και ιδιωτικών επιχειρήσεων, που αφορούν στην προστασία της οικογένειας και του παιδιού και η εποπτεία και παρακολούθηση της δράσης των. αη) Η παρακολούθηση, η εποπτεία και ο έλεγχος εφαρμογής προγραμμάτων και μέτρων προστασίας οικογένειας και παιδιού καθώς και λοιπών συναφών δράσεων και εκδηλώσεων που εφαρμόζονται από τα Κέντρα Κοινωνικής Πρόνοιας (Ν.Π.Δ.Δ.), από ιδρύματα προστασίας οικογένειας και παιδιού (Ν.Π.Ι.Δ.), από άλλους φορείς ιδιωτικής κοινωφελούς πρωτοβουλίας (σωματεία και οργανώσεις κ.λπ.), από ιδιωτικές επιχειρήσεις (π.χ. Παιδικοί και Βρεφονηπιακοί Σταθμοί) και λοιπούς φορείς. αθ) Η εποπτεία, ο συντονισμός, η παρακολούθηση και η αξιολόγηση των δράσεων των Κέντρων Κοινωνικής Πρόνοιας των Περιφερειών της χώρας, σε θέματα αρμοδιότητας του Τμήματος. αι) Η εισήγηση για την ένταξη έργων (ανέγερση, βελτίωση υποδομών και ανάπτυξη προγραμμάτων για την προστασία της οικογένειας και του παιδιού) στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ή σε άλλα προγράμματα, ο προγραμματισμός στην ανάπτυξη υποδομής, η έγκριση σκοπιμότητας εκτέλεσης έργων στον τομέα αυτό και η παρακολούθηση υλοποίησης των προγραμμάτων. αια) Η μέριμνα για την παροχή πάσης φύσεως κοινωνικής προστασίας και φροντίδας προς τις παραπάνω κατηγορίες ατόμων. αιβ) Η εισήγηση για επιχορήγηση από τις πιστώσεις του Ειδικού Κρατικού Λαχείου φορέων που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας σε θέματα αρμοδιότητας του Τμήματος. β) Αρμοδιότητες του Τμήματος Προστασίας Ηλικιωμένων: βα) Η μελέτη, η κατάρτιση, ο συντονισμός, η παρακολούθηση και ο έλεγχος της εφαρμογής προγραμμάτων ανοικτής και κλειστής προστασίας ηλικιωμένων. ββ) Η μέριμνα για την παροχή πάσης φύσεως ενίσχυσης σε άτομα τρίτης και τέταρτης ηλικίας (επίδομα στεγαστικής συνδρομής, διάθεση συμβατικών κλινών, συμβάσεις κατασκηνώσεων/λουτροθεραπείας κ.ά.) βγ) Ο καθορισμός των όρων και προϋποθέσεων σύστασης, οργάνωσης και λειτουργίας φορέων κερδοσκοπικού και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που παρέχουν οργανωμένες υπηρεσίες κλειστής προστασίας σε ηλικιωμένα άτομα καθώς και η εποπτεία και παρακολούθηση του έργου και της λειτουργίας αυτών. βδ) Ο καθορισμός των όρων και προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας δομών ανοικτής προστασίας ηλικιωμένων (Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων κ.λπ.) από Δήμους, φορείς ιδιωτικού δικαίου κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα, καθώς και φυσικά πρόσωπα, όπως επίσης η εποπτεία και παρακολούθηση του έργου της λειτουργίας αυτών. βε) Η μελέτη και επεξεργασία των προτάσεων που υποβάλλονται από φορείς για την υλοποίηση έργων σχετικά με την ανέγερση και τη λειτουργία δομών παροχής προστασίας σε ηλικιωμένα άτομα και η έγκριση από άποψη σκοπιμότητας της ένταξης και χρηματοδότησής τους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, καθώς και άλλα προγράμματα συγχρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση. βστ) Η εισήγηση για την έκδοση των αναγκαίων πράξεων σύστασης, κατάργησης, μεταφοράς, συγχώνευσης, μετατροπής κοινωφελών ιδρυμάτων προστασίας ηλικιωμένων αρμοδιότητας του Τμήματος. βζ) Η υλοποίηση προγραμμάτων ίδρυσης και ανάπτυξης μονάδων κοινωνικής προστασίας ατόμων τρίτης και τέταρτης ηλικίας. βη) Η αξιοποίηση στατιστικών στοιχείων που αφορούν πάσης φύσεων παροχές, προγράμματα, δομές προνοιακού χαρακτήρα για ηλικιωμένα άτομα, με σκοπό την αξιολόγηση και τη λήψη βελτιωτικών μέτρων. βθ) Η εισήγηση για επιχορήγηση από τις πιστώσεις του Ειδικού Κρατικού Λαχείου φορέων που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας σε ηλικιωμένα άτομα. βι) Η διμερής και πολυμερής συνεργασία επί παντός θέματος αρμοδιότητος του Τμήματος με κράτη−μέλη και φορείς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των διεθνών οργανισμών. γ) Αρμοδιότητες του Τμήματος Υιοθεσιών, Αναδοχών, Κεντρική Αρχή Διακρατικών Υιοθεσιών: γα) Η εισήγηση και η υλοποίηση πολιτικών και κατευθυντήριων γραμμών σχετικά με τον θεσμό της υιοθεσίας και αναδοχής ανηλίκων. γβ) Η παρακολούθηση, ο έλεγχος και η εποπτεία των φορέων που τελούν εθνικές υιοθεσίες και αναδοχές. γγ) Η παρακολούθηση, ο έλεγχος και η εποπτεία των αναγνωρισμένων ως ειδικευμένων Υπηρεσιών και Οργανώσεων για τη διεξαγωγή διακρατικών και διεθνών υιοθεσιών. γδ) Η προετοιμασία, επεξεργασία και υποβολή προς υπογραφή σχεδίων διμερών συμφωνιών με άλλα Συμβαλλόμενα κράτη. γε) Η συνεργασία με αντίστοιχες Κεντρικές Αρχές Διακρατικών Υιοθεσιών άλλων χωρών για τη διασφάλιση της προστασίας των παιδιών και την επίτευξη των στόχων της Σύμβασης της Χάγης για τη διακρατική υιοθεσία.

Αθήνα, 29 Αυγούστου 2014
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΑΡΟΛΟΣ ΓΡ. ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΡΟΥΤΣΗΣ