180 Α' 2014

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ 113/2014

Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ - ΑΠΟΣΤΟΛΗ – ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄ - Γενική Γραμματεία Πρόνοιας
Άρθρο 39 - Διεύθυνση Προστασίας Ατόμων με Αναπηρία
ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3
29 Αυγούστου 2014

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ Αρ. Φύλλου 180
29 Αυγούστου 2014

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΜΕ ΑΡΙΘ. 113
Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις: α. του άρθρου 54 «Περιεχόμενο, έγκριση και τροποποίηση Οργανισμών» του ν. 4178/2013 «Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης − Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις» (Α΄ 174), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 27 του ν. 4210/2013 «Ρυθμίσεις Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» (Α΄ 254), με το άρθρο 55 του ν. 4238/2014 «Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.), αλλαγή σκοπού Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και λοιπές διατάξεις» (Α΄ 38), με το άρθρο 46 του ν. 4250/2014 «Διοικητικές Απλουστεύσεις – Καταργήσεις, Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και Υπηρεσιών του Δημοσίου Τομέα – Τροποποίηση Διατάξεων του π.δ. 318/1992 (Α΄ 161) και λοιπές ρυθμίσεις» (Α΄ 74) και με το άρθρο 7 του ν. 4275/2014 «Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3526/2007) − Επιλογή προϊσταμένων οργανικών μονάδων και άλλες διατάξεις» (Α΄ 149), β. του άρθρου 35, παρ. 4, του ν. 4024/2011 «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο−βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις, εφαρμογή του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012−2015» (Α΄ 226) και του άρθρου 10 του ν. 4210/2013 «Ρυθμίσεις Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» (Α΄ 254), γ. του άρθρου 21 του ν. 4048/2012 «Ρυθμιστική Διακυβέρνηση: Αρχές, Διαδικασίες και Μέσα Καλής Νομοθέτησης» (Α΄ 34), δ. του άρθρου 12 του ν. 3492/2006 «Οργάνωση συστήματος ελέγχου για τη διασφάλιση της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης του Κρατικού Προϋπολογισμού και των εκτός του Κρατικού Προϋπολογισμού φορέων και άλλες διατάξεις» (Α΄ 210), ε. της παρ. Β του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 «Επείγοντα μέτρα εφαρμογής των νόμων 4046/2012, 4093/2012 και 4127/2013» (Α΄ 107), στ. του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, όπως κωδικοποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α΄ 98), ζ. του ν. 4052/2012,«Νόμος αρμοδιότητας Υπουργείων Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για εφαρμογή του νόμου «Έγκριση των Σχεδίων Συμβάσεων Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης μεταξύ του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (Ε.Τ.Χ.Σ.), της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Τράπεζας της Ελλάδος, του Σχεδίου του Μνημονίου Συνεννόησης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Τράπεζας της Ελλάδος και άλλες επείγουσες διατάξεις για τη μείωση του δημοσίου χρέους και τη διάσωση της εθνικής οικονομίας» και άλλες διατάξεις» (Α΄ 41), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, η. του ν.3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις» (Α΄ 170) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
2. Το π.δ.86/2012 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 141) και το π.δ. 119/2013 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 153).
3. Την υπ’ αριθ. Υ301/25−6−2013 απόφαση του Πρωθυπουργού «Καθορισμός της σειράς τάξης των Υπουργείων» (Β΄ 1594).
4. Την υπ’ αριθ. Υ48/9−7−2012 απόφαση του Πρωθυπουργού περί καθορισμού αρμοδιοτήτων του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα (Β΄ 2105).
5. Τις από 14.02.2013 και 26−11−2013 αποφάσεις του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης, σχετικά με τις μεταρρυθμιστικές δράσεις του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.
6. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος διατάγματος δεν προκαλείται πρόσθετη επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού.
7. Την υπ’ αριθ. 144/2014 γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας με πρόταση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και των Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας , απο−
φασίζουμε:

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

α) Αρμοδιότητες του Τμήματος Οργάνωσης και Λειτουργίας Δομών και Προγραμμάτων Κοινωνικής Φροντίδας και Κοινωνικής Ένταξης Ατόμων με Αναπηρία: αα) Η εισήγηση περί των όρων και προϋποθέσεων εφαρμογής των δράσεων με στόχο την προστασία των ατόμων με αναπηρία, την αντιμετώπιση των εξειδικευμένων αναγκών τους, την αποκατάσταση, την προώθηση της αυτονομίας τους και την αποφυγή του κοινωνικού αποκλεισμού. αβ) Η έρευνα των προβλημάτων, η διαπίστωση του μεγέθους αυτών, η μελέτη και η επεξεργασία των νέων σύγχρονων μορφών και μεθόδων κοινωνικής φροντίδας των ατόμων με αναπηρία και χρονίως πασχόντων και η κατάρτιση σχετικών προγραμμάτων. αγ) Η συνεργασία και παρακολούθηση εφαρμογής προγραμμάτων χρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή άλλους Διεθνείς Οργανισμούς. αδ) Η εποπτεία, παρακολούθηση και αξιολόγηση των εφαρμοζομένων από φορείς Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ. προγραμμάτων για άτομα με αναπηρία και χρονίως πάσχοντες, καθώς και η λήψη μέτρων για τη βελτίωση αυτών. αε) Ο καθορισμός των όρων και προϋποθέσεων για την παροχή πάσης φύσεως ενίσχυσης στα άτομα με αναπηρία και χρονίως πάσχοντες. αστ) Η προώθηση και παρακολούθηση εφαρμοζόμενων προγραμμάτων αποϊδρυματοποίησης, προεπαγγελματικής και επαγγελματικής κατάρτισης, κοινωνικής και οικονομικής ένταξης και επανένταξης των ατόμων με αναπηρία, από Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ. αρμοδιότητας της Διεύθυνσης. αζ) Η άμεση εποπτεία και παρακολούθηση του έργου και της λειτουργίας φορέων Ν.Π.Δ.Δ. για άτομα με αναπηρία και χρονίως πάσχοντες και η έμμεση εποπτεία και παρακολούθηση του έργου και της λειτουργίας φορέων Ν.Π.Ι.Δ. για άτομα με αναπηρία και χρονίως πάσχοντες καθώς και ο προσδιορισμός της οικονομικής ενίσχυσης αυτών. αη) Ο καθορισμός των όρων και προϋποθέσεων σύστασης, οργάνωσης και λειτουργίας των πάσης φύσεως φορέων κοινωνικής προστασίας για άτομα με αναπηρία και χρονίως πάσχοντες καθώς και η έκδοση των αναγκαίων πράξεων σύστασης, κατάργησης, μεταφοράς, συγχώνευσης, μετατροπής αυτών και η χωροταξική κατανομή τους. αθ) Η εισήγηση για τη σύναψη συμβάσεων με ερευνητικά κέντρα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου και η αξιοποίηση των εκπονούμενων ερευνών. αι) Η εισήγηση για τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων με δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς ή μη κυβερνητικές οργανώσεις για την εφαρμογή προγραμμάτων κοινωνικής φροντίδας και κοινωνικής ένταξης που αφορούν στα άτομα με αναπηρία. αια) Η εφαρμογή και η παρακολούθηση καινοτόμων προγραμμάτων που εφαρμόζονται πειραματικά και η εξαγωγή συμπερασμάτων. αιβ) Η εισήγηση για την επιχορήγηση από τις πιστώσεις του Ειδικού Κρατικού Λαχείου σε φορείς αρμοδιότητας του Τμήματος. αιγ) Η εισήγηση για ένταξη έργων στο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ή σε άλλα προγράμματα. αιδ) Η συνεργασία, παρακολούθηση και αξιολόγηση του έργου και της λειτουργίας του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών (Ε.Ι.Κ.) και του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.) καθώς και ο καθορισμός της οικονομικής ενίσχυσης αυτών. αιε) Η συνεργασία, ο συντονισμός, η παρακολούθηση και η αξιολόγηση των δράσεων των Κέντρων Κοινωνικής Πρόνοιας των Περιφερειών της χώρας. αιστ) Η συνεργασία και η παρακολούθηση του έργου και της λειτουργίας Ν.Π.Δ.Δ. αρμοδιότητας της Διεύθυνσης καθώς και ο προσδιορισμός της οικονομικής ενίσχυσης αυτών. αιζ) Η ανάπτυξη μονάδων περίθαλψης σε ιδρύματα αρμοδιότητας της Διεύθυνσης και ο καθορισμός νοσηλίου σε αυτές, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας. αιη) Η συνεργασία, παρακολούθηση και εποπτεία του έργου και της λειτουργίας Κοινωφελών Ιδρυμάτων για άτομα με αναπηρία. αιθ) Η αξιοποίηση στατιστικών στοιχείων που αφορούν πάσης φύσεως παροχές, προγράμματα, πολιτικές, δράσεις, δομές προνοιακού χαρακτήρα για άτομα με αναπηρία, για την εξαγωγή συμπερασμάτων, την αξιολόγηση και τη λήψη βελτιωτικών μέτρων και παρεμβάσεων. ακ) Ο έλεγχος των προτάσεων των φορέων για την υλοποίηση έργων που αφορούν στην ανέγερση και τη λειτουργία δομών παροχής υπηρεσιών για άτομα με αναπηρία και η έγκριση από άποψη σκοπιμότητας της ένταξης και χρηματοδότησης τους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και άλλα προγράμματα συγχρηματοδοτούμενα από την Ε. Ε. ακα) Η μέριμνα για την εναρμόνιση του ελληνικού δικαίου με το ενωσιακό και διεθνές δίκαιο σε ό,τι αφορά στην προώθηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία. β) Αρμοδιότητες του Τμήματος Τεκμηρίωσης, Προσβασιμότητας και Πληροφόρησης: βα) Η μέριμνα για την καταγραφή των υφιστάμενων προβλημάτων προσβασιμότητας και λοιπών διευκολύνσεων για τα ΑμεΑ (υπαλλήλους και εξυπηρετούμενους πολίτες) στους χώρους που αναπτύσσουν τη δραστηριότητά τους οι υπηρεσίες του Υπουργείου ή οι εποπτευόμενοι από αυτήν φορείς, οι οποίοι δεν έχουν συστήσει μονάδα για ΑμεΑ (Άτομα με Αναπηρία). ββ) Η μελέτη και εισήγηση για τη λήψη των αναγκαίων διοικητικών και νομοθετικών μέτρων εκτέλεσης έργων εξασφάλισης της προσβασιμότητας και λοιπών διευκολύνσεων των πιο πάνω ατόμων εντός των κτιρίων που λειτουργούν υπηρεσίες και φορείς αρμοδιότητας του Υπουργείου και δημιουργίας των απαραίτητων προϋποθέσεων για την ανεμπόδιστη εξυπηρέτηση από τους αρμόδιους υπαλλήλους, με συμβατικές και σύγχρονες μεθόδους. βγ) Η προώθηση, κατεύθυνση και συντονισμός των ενεργειών, καθώς και η παρακολούθηση και ο έλεγχος των εκτελούμενων έργων, για την εφαρμογή των πιο πάνω μέτρων και την άμεση συμμόρφωση προς τις υφιστάμενες υποχρεώσεις που προβλέπονται από ειδικές διατάξεις. βδ) Η σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών, τεχνικών δελτίων έργου, αρχιτεκτονικών και λοιπών μελετών, επιχειρησιακών προγραμμάτων δράσης και προϋπολογισμού δαπάνης, για την εκτέλεση των αναγκαίων έργων προσβασιμότητας και λοιπών διευκολύνσεων των ατόμων με αναπηρία, στους χώρους που αναπτύσσουν τη δραστηριότητά τους υπηρεσίες του Υπουργείου ή των εποπτευομένων από αυτό φορέων. βε) Η συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία και με άλλους φορείς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό: βεα) για την ανταλλαγή σχετικών πληροφοριών, στοιχείων, τεχνογνωσίας και την αμοιβαία συνδρομή στα παραπάνω θέματα, βεβ) για την ανάπτυξη προσβάσιμων κέντρων πληροφόρησης των παραπάνω ατόμων, την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των υπαλλήλων του Υπουργείου και των πολιτών στην κατανόηση των αναγκών και των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία, βεγ) για την κωδικοποίηση της σχετικής νομοθεσίας που αφορά στα άτομα αυτά. βστ) Η διαχείριση του ενιαίου Εθνικού Μητρώου δικαιούχων των κοινωνικών και προνοιακών επιδομάτων, η επέκταση και η διασύνδεσή του με αρχεία άλλων υπηρεσιών (οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, ασφαλιστικών ταμείων, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου κ.λπ.) και η ένταξη των στοιχείων του σε διαδραστική ηλεκτρονική βάση για την πραγματοποίηση ελέγχων. βζ) Η διαχείριση Ενιαίου Συστήματος Πληρωμής Προνοιακών Επιδομάτων, ο έλεγχος και η εισήγηση πραγματοποίησης πληρωμών σε κεντρικό επίπεδο. βη) Ο πρωτογενής έλεγχος βάσει των στοιχείων του Μητρώου για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας στη χορήγηση παροχών. βθ) Η συνεργασία και παροχή στοιχείων του Εθνικού Μητρώου και στατιστικών δεδομένων προς άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου για περαιτέρω αξιοποίησή τους και για την πραγματοποίηση ελέγχων. βι) Η συγκέντρωση και επεξεργασία στατιστικών στοιχείων που υποβάλλονται από κρατικούς ή ιδιωτικούς φορείς προνοιακού χαρακτήρα για τα άτομα με αναπηρία.

Αθήνα, 29 Αυγούστου 2014
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΑΡΟΛΟΣ ΓΡ. ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΡΟΥΤΣΗΣ