80 Α' 2009

ΝΟΜΟΣ 3763/2009

Ενσωµάτωση Οδηγιών 2006/98/ ΕΚ, 2008/8/ΕΚκαι 2007/ 74/EK, διατάξεων των Οδηγιών 2006/112/ΕΚ και 2006/ 69/ΕΚ, διατάξεις φορολογίας εισοδήµατος, κεφαλαίου, ΦΠΑ και λοιπών φορολογιών και λοιπές διατάξεις.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ∆΄ - ΘΕΜΑΤΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ ΚΑΙ Κ.Β.Σ.
27 Μαΐου 2009

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ Αρ. Φύλλου 80
27 Μαΐου 2009

NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 3763
Ενσωµάτωση Οδηγιών 2006/98/ ΕΚ, 2008/8/ΕΚκαι 2007/ 74/EK, διατάξεων των Οδηγιών 2006/112/ΕΚ και 2006/ 69/ΕΚ, διατάξεις φορολογίας εισοδήµατος, κεφαλαίου, ΦΠΑ και λοιπών φορολογιών και λοιπές διατάξεις.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ∆΄ΘΕΜΑΤΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ ΚΑΙ Κ.Β.Σ.
Άρθρο 9Περαίωση υποβαλλόµενων φορολογικών δηλώσεων χωρίς έλεγχο, διοικητική επίλυση της διαφοράςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Η παράγραφος 4 του άρθρου 14 του ν. 3296/2004 (ΦΕΚ 253 Α΄) αντικαθίσταται ως εξής: «4. Εξαιρούνται γενικώς της διαδικασίας περαίωσης κατά τις διατάξεις του προηγούµενου άρθρου οι δηλώσεις των επιχειρήσεων που ασχολούνται µε την εργοληπτική κατασκευή δηµόσιων ή ιδιωτικών τεχνικών έργων ή την εκτέλεση µηχανολογικών και ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων, των γεωργικών επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων των παραγράφων 5, 6, 7 και 8 του άρθρου 33 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήµατος (ν. 2238/1994, ΦΕΚ 151 Α΄), εφόσον οι ως άνω επιχειρήσεις δεν προσδιορίζουν τα καθαρά τους κέρδη σύµφωνα µε τις διατάξεις του άρθρου 31 αυτού του Κώδικα, καθώς και των επιχειρήσεων που ασχολούνται µε την ανέγερση και πώληση οικοδοµών, των επιχειρήσεων που υπάγονται στο ειδικό καθεστώς φορολογίας πλοίων για τη δραστηριότητα της εκµετάλλευσης του πλοίου και των επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελµατιών που δεν τήρησαν βιβλία, αν και είχαν σχετική υποχρέωση».

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Οι διατάξεις της προηγούµενης παραγράφου εφαρµόζονται για τις δηλώσεις που αφορούν διαχειριστικές περιόδους που λήγουν από 31.12.2008 και µετά.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 10 του άρθρου 70 του Κ.Φ.Ε. αντικαθίσταται ως εξής: «10. Επί διοικητικής επίλυσης της διαφοράς, σύµφωνα µε τις διατάξεις των παραγράφων 1 έως και 7, περιορίζεται στο µισό (1/2) το προβλεπόµενο ποσοστό προσαύξησης του συντελεστή καθαρού κέρδους ή καθαρού εισοδήµατος ή καθαρών αµοιβών, στις περιπτώσεις εφαρµογής των διατάξεων των παραγράφων 2 του άρθρου 32, 2 και 5 του άρθρου 34 και 5 του άρθρου 49, καθώς και σε κάθε άλλη περίπτωση που σύµφωνα µε τον παρόντα Κώδικα οι πιο πάνω διατάξεις έχουν ανάλογη εφαρµογή».

Άρθρο 10Ρύθµιση εκκρεµών φορολογικών υποθέσεωνΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Οι επιτηδευµατίες µε υποθέσεις της παραγράφου 6 του άρθρου 9 του ν. 3259/2004 (ΦΕΚ 149 Α΄) µπορούν να υποβάλουν την προβλεπόµενη από την παράγραφο αυτή αίτηση µέχρι 15.6.2009.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Η έκδοση των εκκαθαριστικών σηµειωµάτων της παραγράφου 1 του άρθρου 9 του ν. 3259/2004, καθώς και η υποβολή αυτών από τους ίδιους τους επιτηδευµατίες στον προϊστάµενο της ∆.Ο.Υ. σύµφωνα µε τις διατάξεις της παραγράφου 9 του ίδιου άρθρου, για την περαίωση των εκκρεµών φορολογικών υποθέσεων κατά τις διατάξεις των άρθρων 1 έως 11 του ανωτέρω νόµου και των άρθρων 28 του ν. 3697/2008 (ΦΕΚ 194 Α΄) και 89 του ν. 3746/2009 (ΦΕΚ 27 Α΄), λήγει την 30.6.2009.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Υποθέσεις για τις οποίες εκδόθηκαν και κοινοποιήθηκαν τα εκκαθαριστικά σηµειώµατα του άρθρου 9 του ν. 3259/2004 στο πλαίσιο εφαρµογής των διατάξεων των άρθρων 1 έως 11 του νόµου αυτού, καθώς και των διατάξεων των άρθρων 28 του ν. 3697/2008 και 89 του ν. 3746/2009, αλλά δεν επήλθε περαίωση κατά τις ανωτέρω διατάξεις, µπορούν να περαιώνονται κατά τις διατάξεις αυτές εντός προθεσµίας δέκα (10) ηµερών από την υποβολή σχετικής γραπτής αίτησης του επιτηδευµατία στον προϊστάµενο της αρµόδιας ∆.Ο.Υ., η οποία υποβάλλεται µέχρι 30.4.2009.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Εφόσον για τις υποθέσεις της προηγούµενης παραγράφου έχουν περιέλθει στην αρµόδια ∆.Ο.Υ. πάσης φύσεως στοιχεία και πληροφορίες οι οποίες αρχικά δεν υφίσταντο και γενικά εφόσον έχουν µεταβληθεί τα δεδοµένα του οικείου φακέλου, η περαίωση γίνεται κατά τα οριζόµενα στην εν λόγω παράγραφο, λαµβανοµένων υπόψη των νέων δεδοµένων και µε την προϋπόθεση ότι οι υποθέσεις αυτές συνεχίζουν να είναι εκκρεµείς και δεν συντρέχει οποιοσδήποτε λόγος εξαίρεσης.

Άρθρο 11

Στο άρθρο 53 του ν. 3691/2008 (ΦΕΚ 166 Α΄) προστίθενται νέες παράγραφοι 3 και 4 ως εξής: «3. Για την άσκηση των αρµοδιοτήτων του δεύτερου εδαφίου της προηγούµενης παραγράφου από τις ∆ηµόσιες Οικονοµικές Υπηρεσίες (∆.Ο.Υ.) εφαρµόζονται ανάλογα οι διατάξεις του π.δ. 16/1989 «Κανονισµός λειτουργίας ∆ηµοσίων Οικονοµικών Υπηρεσιών (∆.Ο.Υ.) και των Τοπικών Γραφείων και καθήκοντα υπαλλήλων αυτών» (ΦΕΚ 6 Α΄), όπως αυτές ισχύουν, που αφορούν τα Τµήµατα ή Γραφεία Ελέγχου και τις διαδικασίες και τα θέµατα του φορολογικού ελέγχου γενικά. Τα πιο πάνω Τµήµατα ή Γραφεία έχουν και την αρµοδιότητα επιµέλειας έκδοσης των κατά περίπτωση διοικητικών πράξεων επιβολής των προβλεπόµενων κυρώσεων και περαιτέρω βεβαίωσης ειδικά των προστίµων, καθώς και τήρησης στατιστικών στοιχείων και λοιπών πληροφοριών σε σχέση µε τους διενεργούµενους ελέγχους και τα αποτελέσµατά τους. 4. Στην παράγραφο 4 του άρθρου 28 του ν. 3016/2002 (ΦΕΚ 110 Α΄) προστίθεται νέα περίπτωση στ΄ που έχει ως εξής: «στ) Την υποστήριξη γενικώς, µέσω της δηµιουργίας βάσεων δεδοµένων και πληροφοριών και της επεξεργασίας αυτών, των υπόλοιπων Τµηµάτων της ∆ιεύθυνσης. Ισχύουσες διατάξεις που αφορούν το Τµήµα Ε΄ της ∆ιεύθυνσης και σχετίζονται µε θέµατα πληροφοριών εµπιστευτικής φύσεως ισχύουν ανάλογα και για το Τµήµα ∆΄»».

Άρθρο 12Σύσταση Ειδικής Επιτελικής Οµάδας Εργασίας στο Υπουργείο Οικονοµίας και Οικονοµικών για τη µελέτη και δηµιουργία σχεδίου εφαρµογής ηλεκτρονικών διασταυρώσεωνΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Συνιστάται στο Υπουργείο Οικονοµίας και Οικονοµικών Ειδική Επιτελική Οµάδα Εργασίας (εφεξής Ειδική Επιτελική Οµάδα), για τη µελέτη και δηµιουργία Σχεδίου Εφαρµογής ηλεκτρονικών διασταυρώσεων, µε σκοπό την καταπολέµηση της φοροδιαφυγής.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Με απόφαση του Υπουργού Οικονοµίας και Οικονοµικών, που δηµοσιεύεται στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως, η Ειδική Επιτελική Οµάδα συγκροτείται από: α. Τον Γενικό Γραµµατέα της Γενικής Γραµµατείας Πληροφοριακών Συστηµάτων, ως Συντονιστή. β. Τον Προϊστάµενο της Γενικής ∆ιεύθυνσης Φορολογίας, ως µέλος, µε αναπληρωτή Προϊστάµενο ∆ιεύθυνσης της ίδιας Γενικής ∆ιεύθυνσης, ανάλογα µε το αντικείµενο της συνεδρίασης. γ. Τον Προϊστάµενο της Γενικής ∆ιεύθυνσης Φορολογικών Ελέγχων, ως µέλος, µε αναπληρωτή Προϊστάµενο ∆ιεύθυνσης της ίδιας Γενικής ∆ιεύθυνσης, ανάλογα µε το αντικείµενο της συνεδρίασης. δ. Τον Προϊστάµενο της Γενικής ∆ιεύθυνσης Τελωνείων και Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης, ως µέλος, µε αναπληρωτή Προϊστάµενο ∆ιεύθυνσης της ίδιας Γενικής ∆ιεύθυνσης, ανάλογα µε το αντικείµενο της συνεδρίασης. ε. Τον Προϊστάµενο της Γενικής ∆ιεύθυνσης Οικονοµικής Επιθεώρησης, ως µέλος, µε αναπληρωτή τον Προϊστάµενο της ∆ιεύθυνσης Εποπτείας Εσωτερικού Ελέγχου ή τον Προϊστάµενο της ∆ιεύθυνσης ∆ηµόσιων ∆ιαχειρίσεων, Ν.Π. και ∆Ε.ΚΟ. στ. Τον Προϊστάµενο της Γενικής ∆ιεύθυνσης Κ.Ε.Π.Υ.Ο., ως µέλος, µε αναπληρωτή τον Προϊστάµενο της ∆ιεύθυνσης Εφαρµογών Η/Υ (∆30). ζ. Τον Προϊστάµενο της ∆ιεύθυνσης Φορολογίας Εισοδήµατος, ως µέλος, µε αναπληρωτή τον νόµιµο αναπληρωτή του στη ∆ιεύθυνση. η. Τον Προϊστάµενο της ∆ιεύθυνσης Ελέγχου, ως µέλος, µε αναπληρωτή τον νόµιµο αναπληρωτή του στη ∆ιεύθυνση. θ. Τον Προϊστάµενο της ∆ιεύθυνσης Μητρώου, ως µέλος, µε αναπληρωτή τον νόµιµο αναπληρωτή του στη ∆ιεύθυνση. ι. Τον Προϊστάµενο της ∆ιεύθυνσης Εφαρµογών Η/Υ (∆30), ως µέλος, µε αναπληρωτή τον νόµιµο αναπληρωτή του στη ∆ιεύθυνση. ια. Τον Προϊστάµενο της ∆ιεύθυνσης Εκµετάλλευσης Συστηµάτων Η/Υ (∆31), ως µέλος, µε αναπληρωτή τον νόµιµο αναπληρωτή του στη ∆ιεύθυνση. ιβ. Τον Προϊστάµενο της ∆ιεύθυνσης Εισαγωγής και Ελέγχου Στοιχείων Η/Υ (∆32), ως µέλος, µε αναπληρωτή τον νόµιµο αναπληρωτή του στη ∆ιεύθυνση.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Ο Συντονιστής της Ειδικής Επιτελικής Οµάδας, στα πλαίσια των αρµοδιοτήτων του και ανάλογα µε το αντικείµενο της συνεδρίασης, δύναται να καλεί πρόσθετα και τα στελέχη εκείνα, που κρίνονται απαραίτητα, για τη διευκόλυνση του έργου της Οµάδας αυτής.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Η Ειδική Επιτελική Οµάδα συνεργάζεται µε όλες τις αρµόδιες Υπηρεσίες, ανάλογα µε το είδος της διασταύρωσης, οι οποίες υποχρεούνται να προσφέρουν τη συνδροµή τους, ώστε τα αποτελέσµατα των διασταυρώσεων που τελικά αποστέλλονται σε φορολογουµένους, να εξυπηρετούν µε τον πλέον αποτελεσµατικό τρόπο την ανάδειξη µη δηλούµενων εισοδηµάτων.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5

Το έργο της Ειδικής Επιτελικής Οµάδας, συνίσταται στη δηµιουργία Σχεδίου Εφαρµογής ηλεκτρονικών διασταυρώσεων µε σκοπό την καταπολέµηση της φοροδιαφυγής. Σε αυτό περιλαµβάνεται ο συντονισµός, η µελέτη, ο σχεδιασµός και η παρακολούθηση της υλοποίησης διασταυρώσεων στοιχείων φορολογουµένων, που µπορούν να πραγµατοποιηθούν στη Γενική Γραµµατεία Πληροφοριακών Συστηµάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) και ειδικότερα: α. Η αναζήτηση νέων τρόπων αποτελεσµατικών διασταυρώσεων µε χρήση σύγχρονων τεχνολογιών πληροφορικής και ο προσδιορισµός διαθέσιµων αλλά και νέων πηγών προς διασταύρωση στοιχείων. β. Ο προσδιορισµός και η ιεράρχηση των διασταυρώσεων που µπορούν να υλοποιηθούν και o προσδιορισµός της κατάλληλης χρονικής στιγµής για την υλοποίηση µιας διασταύρωσης. γ. Η πρόταση εύρους εφαρµογής µιας διασταύρωσης και ο καθορισµός ορίων και έκτασης πληθυσµού φορολογουµένων. δ. Η αξιολόγηση της αξιοπιστίας και πληρότητας των συλλεγόµενων προς διασταύρωση φορολογικών στοιχείων, οι προτάσεις βελτίωσης της ποιότητας των στοιχείων αυτών και η συνεχής επικαιροποίηση αυτών, µε βάση το είδος της παραβατικότητας και τις µεθόδους φοροδιαφυγής. ε. Η απόφαση για τον προγραµµατισµό της αποστολής των αποτελεσµάτων, που προκύπτουν από τις διασταυρώσεις, µε επιστολές απευθείας στους φορολογουµένους, µε ταυτόχρονη κοινοποίηση στις αρµόδιες οικονοµικές Υπηρεσίες. στ. Η αξιολόγηση της απόδοσης και της αποτελεσµατικότητας κάθε διασταύρωσης. ζ. Η υποβολή εκθέσεων µε τα στοιχεία αξιολόγησης των αποτελεσµάτων κάθε υλοποιούµενης διασταύρωσης στον Υπουργό Οικονοµίας και Οικονοµικών. η. Η εισήγηση προς τον Υπουργό Οικονοµίας και Οικονοµικών προς έγκριση του τρόπου και της διαδικασίας αξιοποίησης των διασταυρώσεων, ακόµα και µε τη διερεύνηση ενδεικτικού δείγµατος.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 6

Τα Σχέδια Εφαρµογής Ηλεκτρονικών ∆ιασταυρώσεων, που καταρτίζει η Ειδική Επιτελική Οµάδα, αφού εγκριθούν από τον Υπουργό Οικονοµίας και Οικονοµικών, τίθενται υπόψη της ∆ιεύθυνσης Ελέγχων του Υπουργείου Οικονοµίας και Οικονοµικών και διαβιβάζονται στη Γ.Γ.Π.Σ.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 7

Με απόφαση του Υπουργού Οικονοµίας και Οικονοµικών, δύναται να τροποποιείται η συγκρότηση της Ειδικής Επιτελικής Οµάδας και να ρυθµίζεται κάθε αναγκαία λεπτοµέρεια σχετικά µε την οργάνωση, τη γραµµατειακή υποστήριξη και εν γένει τη λειτουργία της Οµάδας αυτής.

Άρθρο 13Αξιοποίηση αποτελεσµάτων διασταυρώσεων

Τα αποτελέσµατα των εγκεκριµένων από τον Υπουργό Οικονοµίας και Οικονοµικών διασταυρώσεων που διενεργεί η Γενική Γραµµατεία Πληροφοριακών Συστηµάτων αξιοποιούνται κατόπιν έγκρισης του Υπουργού, είτε κατά τις διατάξεις του άρθρου 16 του ν. 3610/2007 (ΦΕΚ 258 Α΄) είτε µέσω των αρµοδίων ελεγκτικών αρχών µε την παροχή σχετικών οδηγιών, σύµφωνα µε τις αρµοδιότητες της ∆ιεύθυνσης Ελέγχου, υπόψη της οποίας τίθενται και των συναρµόδιων κατά αντικείµενο ∆ιευθύνσεων. Η ∆ιεύθυνση Ελέγχου εποπτεύει την αξιοποίηση των πιο πάνω αποτελεσµάτων από τις αρµόδιες ελεγκτικές αρχές και παρακολουθεί και συγκεντρώνει τα βεβαιούµενα σχετικά ποσά και τα τελικά εν γένει αποτελέσµατα.

Άρθρο 14Πρόστιµο ΦΠΑ και άλλες διατάξεις περί κυρώσεωνΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Στην παράγραφο 1 του άρθρου 6 του ν. 2523/1997 (ΦΕΚ 179 Α΄/11.9.1997) προστίθεται νέο εδάφιο ως εξής: «Το ως άνω πρόστιµο επιβάλλεται, ανεξάρτητα αν µετά την ηµεροµηνία έκδοσης της οικείας εντολής ελέγχου υποβληθεί εκπρόθεσµη αρχική ή συµπληρωµατική περιοδική ή εκκαθαριστική δήλωση».

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Στο τέλος της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του ν. 2523/1997 προστίθεται νέο εδάφιο που έχει ως εξής: «Ειδικά στην περίπτωση οριστικοποίησης της καταλογιστικής πράξης λόγω µη άσκησης ή εκπρόθεσµης άσκησης προσφυγής, τα ως άνω ποσοστά πρόσθετων φόρων υπολογίζονται µέχρι το χρόνο οριστικοποίησης της πράξης».

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Τα δύο πρώτα εδάφια της παραγράφου 2 και η παράγραφος 4 του άρθρου 4 του ν. 3610/2007 αντικαθίστανται ως εξής: «2. Στις περιπτώσεις εφαρµογής της προηγούµενης παραγράφου, µειώνονται στο 1/5 και τα προβλεπόµενα από τα άρθρα 4, 5 και 6 του ν. 2523/1997 πρόστιµα για φορολογικές παραβάσεις που σχετίζονται άµεσα µε τις υποβαλλόµενες δηλώσεις ή τη δηλωθείσα φορολογητέα ύλη. Ειδικά σε ό,τι αφορά τα πρόστιµα των άρθρων 5 και 6 του ν. 2523/1997, η ανωτέρω µείωση ισχύει µε την προϋπόθεση ότι η φορολογητέα ύλη που σχετίζεται µε τις οικείες παραβάσεις έχει δηλωθεί σε όλες τις φορολογίες. 4. Επί προστίµων των άρθρων 5 και 6 του ν. 2523/1997 που µειώνονται στο 1/5 στο πλαίσιο εφαρµογής των οριζoµένων στην παράγραφο 2, εφόσον διαπιστώνεται ότι δεν συντρέχει η προϋπόθεση του δεύτερου εδαφίου της ίδιας παραγράφου, επιβάλλεται µε συµπληρωµατική πράξη το υπόλοιπο ποσό του προστίµου που αντιστοιχεί στα 4/5 αυτού, χωρίς στις περιπτώσεις αυτές να εφαρµόζονται οι διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 6 του άρθρου 9 του ν. 2523/1997 περί µείωσης επί συµβιβασµού».

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 3 του άρθρου 14 του ν.2523/1997, όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής: «3. Η αρµόδια για την έκδοση των οικείων καταλογιστικών πράξεων των φόρων, τελών και εισφορών ή των αποφάσεων επιβολής προστίµου του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων φορολογική αρχή, υποχρεούται να ενηµερώσει άµεσα µε οποιονδήποτε τρόπο όλες τις ∆ηµόσιες Οικονοµικές Υπηρεσίες, το Ταµείο Παρακαταθηκών και ∆ανείων και την Τράπεζα της Ελλάδος προκειµένου να ενηµερωθούν εκ µέρους της τα λειτουργούντα στην Ελλάδα πιστωτικά ιδρύµατα».

Άρθρο 15Τροποποίηση του άρθρου 8 του π.δ. 249/1998

Οι διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 8 του π.δ. 249/1998 (ΦΕΚ 186 Α΄) αντικαθίστανται ως ακολούθως: «1. Στη ∆ιεύθυνση Βιβλίων και Στοιχείων συνιστάται τµήµα µε τίτλο «Τµήµα Τεχνολογιών Πληροφορικής και Συστηµάτων Ηλεκτρονικής ∆ιασφάλισης Συναλλαγών», στο οποίο κατανέµονται οι πιο κάτω αρµοδιότητες: α) Η παρακολούθηση των εξελίξεων σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, των νέων τεχνικών δυνατοτήτων στη χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και ηλεκτρονικών µέσων και συστηµάτων και η µέριµνα για την κατάρτιση και εισήγηση τεχνικών προδιαγραφών των παραπάνω συστηµάτων και µέσων, µε σκοπό τη διαρκή προσαρµογή τους στις εξελισσόµενες τεχνικές και στις απαιτήσεις του Υπουργείου Οικονοµίας και Οικονοµικών στη διασφάλιση των καταγραφόµενων δεδοµένων φορολογικού ενδιαφέροντος των συναλλαγών και την περιστολή της φοροδιαφυγής. β) Η παρακολούθηση της ευρωπαϊκής και της διεθνούς νοµοθεσίας για την αξιοποίηση της διαθέσιµης εµπειρίας, την εναρµόνιση και την παραγωγή αντίστοιχων εθνικών κανονιστικών διατάξεων για τη διασφάλιση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. γ) Η υποστήριξη των άλλων τµηµάτων της ∆ιεύθυνσης και άλλων διευθύνσεων και υπηρεσιών του Υπουργείου σε θέµατα προδιαγραφών λογισµικού, απαιτήσεων και επεκτάσεων µηχανογραφικών εφαρµογών και χρήσης κατάλληλων ηλεκτρονικών µέσων και συστηµάτων, για την αποτελεσµατικότερη καταγραφή και παρακολούθηση των συναλλαγών που σχετίζονται µε την εκπλήρωση φορολογικών υποχρεώσεων των επιτηδευµατιών. δ) Η υποστήριξη της Επιτροπής του άρθρου 7 του ν. 1809/1988 (ΦΕΚ 222 Α΄) στις διαδικασίες χορήγησης νέων ή ανάκλησης παλαιών αδειών καταλληλότητας φορολογικών ηλεκτρονικών µηχανισµών και συστηµάτων ή άλλων µέσων τα οποία εµπίπτουν στην αρµοδιότητα χορήγησης άδειας καταλληλότητας από την Επιτροπή, η υποβοήθηση του έργου της Επιτροπής για κάθε άλλο θέµα της αρµοδιότητάς της και η µέριµνα για την υλοποίηση των αποφάσεών της. ε) Η παρακολούθηση και η συνεργασία µε τους φορείς που ορίζονται στο άρθρο 7 παράγραφος 2 του ν. 1809/ 1988, για τον αναγκαίο έλεγχο πιστότητας των προς έγκριση φορολογικών ηλεκτρονικών µηχανισµών και συστηµάτων, καθώς και αυτών που έχουν διατεθεί στην αγορά. στ) Η συλλογή και η αξιοποίηση στοιχείων και η τήρηση σχετικών ηλεκτρονικών αρχείων δεδοµένων, υπό τον όρο της εχεµύθειας και της προστασίας του επιχειρηµατικού απορρήτου και της προστασίας δεδοµένων προσωπικού χαρακτήρα, σχετικά µε τις επιχειρήσεις που έχουν λάβει άδεια καταλληλότητας ή άδεια παροχής υπηρεσιών τεχνικής υποστήριξης φορολογικών ηλεκτρονικών µηχανισµών ή συστηµάτων και µέσων που αναφέρονται ανωτέρω, καθώς και η εποπτεία των εξουσιοδοτηµένων τεχνικών και των επιχειρήσεων αυτών του άρθρου 3 του ν. 1809/1988. ζ) Η τήρηση ηλεκτρονικού αρχείου µε όλα τα µοντέλα και τα χαρακτηριστικά των φορολογικών ηλεκτρονικών µηχανισµών και συστηµάτων που έχουν λάβει άδεια καταλληλότητας και των µέσων που αναφέρονται ανωτέρω, καθώς επίσης και αρχείου βλαβών των µέσων αυτών. η) Η συνδροµή των ελεγκτικών και διωκτικών υπηρεσιών στον έλεγχο πιστότητας ή των περιπτώσεων παραποίησης των χαρακτηριστικών ή παραβίασης των διατεθέντων στην αγορά εγκεκριµένων µοντέλων φορολογικών ηλεκτρονικών µηχανισµών ή συστηµάτων και µέσων που αναφέρονται ανωτέρω, καθώς και τον έλεγχο ακεραιότητας των ηλεκτρονικών δεδοµένων των συναλλαγών που έχουν σηµανθεί µε τη χρήση των ανωτέρω φορολογικών ηλεκτρονικών µηχανισµών ή συστηµάτων και µέσων. θ) Η εισήγηση για τη λήψη νέων ή συµπληρωµατικών µέτρων σε θέµατα αρµοδιότητας του τµήµατος, για τη διασφάλιση των συµφερόντων του ∆ηµοσίου. 2. Του Τµήµατος Τεχνολογιών Πληροφορικής και Συστηµάτων Ηλεκτρονικής ∆ιασφάλισης Συναλλαγών προΐσταται υπάλληλος του κλάδου ΠΕ Πληροφορικής ειδικότητας Μηχανικού Η/Υ (Hardware) ή Επιστήµης Η/Υ (Software). Το τµήµα αυτό στελεχώνεται από υπαλλήλους των κατωτέρω κλάδων, ως εξής: έναν (1) υπάλληλο ΠΕ Πληροφορικής ειδικότητας Μηχανικού Η/Υ (Hardware) έναν (1) υπάλληλο ΠΕ Πληροφορικής ειδικότητας Επιστήµης Η/Υ (Software) δύο (2) υπαλλήλους ΤΕ Πληροφορικής ειδικότητας Η/Υ Συστηµάτων (Hardware) δύο (2) υπαλλήλους ΠΕ Εφοριακών δύο (2) υπαλλήλους TE Εφοριακών έναν (1) υπάλληλο ∆Ε Εφοριακών».

Άρθρο 16Τροποποίηση του Κώδικα Βιβλίων και ΣτοιχείωνΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Στην παράγραφο 5 του άρθρου 2 του Κ.Β.Σ. (π.δ. 186/1992, ΦΕΚ 84 Α΄) προστίθεται τελευταίο εδάφιο ως ακολούθως: «Επίσης απαλλάσσονται από την τήρηση βιβλίων ο ασφαλιστικός σύµβουλος και ο συντονιστής ασφαλιστικών συµβούλων, εφόσον είναι φυσικά πρόσωπα, δεν έχουν επαγγελµατική εγκατάσταση και δεν είναι επιτηδευµατίες από άλλη αιτία».

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Η διάταξη της προηγούµενης παραγράφου ισχύει για τις διαχειριστικές περιόδους που αρχίζουν από 1.1.2009.

Αθήνα, 22 Μαΐου 2009
Ο ΠΡΟΕ∆ΡΟΣ ΤΗΣ ∆ΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΑΡΟΛΟΣ ΓΡ. ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙ∆ΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ Π. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ Ι. ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ∆ΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ, ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ Α. ΣΑΜΑΡΑΣ Α. ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑΣ Θεωρήθηκε και τέθηκε η Μεγάλη Σφραγίδα του Κράτους Αθήνα, 26 Μαΐου 2009
Ο ΕΠΙ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ