267 Α' 2007

ΝΟΜΟΣ 3614/2007

Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2007 – 2013.

ΜΕΡΟΣ Ι - ΕΘΝΙΚΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ – ΕΘΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ - ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
Άρθρο 5 - Ειδικές Υπηρεσίες
03 Δεκεμβρίου 2007

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ Αρ. Φύλλου 267
3 Δεκεμβρίου 2007

ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 3614
Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2007 – 2013.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:

Άρθρο 5Ειδικές ΥπηρεσίεςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Από τις κάτωθι ειδικές υπηρεσίες οι οποίες συστάθηκαν δυνάμει του ν. 2860/2000 στο οικείο Υπουργείο, ασκούνται οι ακόλουθες αρμοδιότητες για τα επιχειρησιακά προγράμματα του ΕΣΠΑ: (α) Η διαχείριση του επιχειρησιακού προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» ασκείται από την ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Οδικοί Άξονες, Λιμένες, Αστική Ανάπτυξη» του ΚΠΣ 2000−2006, η οποία μετονομάζεται σε ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας». Η ίδια ειδική υπηρεσία ασκεί και καθήκοντα ενδιάμεσου φορέα διαχείρισης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 4, για πράξεις συγκοινωνιακών υποδομών αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, οι οποίες περιλαμβάνονται σε περιφερειακά επιχειρησιακά προγράμματα και αφορούν περιφέρειες μεταβατικής στήριξης. Η ίδια ειδική υπηρεσία αναλαμβάνει την ευθύνη της διαχείρισης των έργων μεταφορών του Ταμείου Συνοχής και των έργων αρμοδιότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων που εντάσσονται στους Κανονισμούς χρηματοδότησης των διευρωπαϊκών δικτύων. (β) Η διαχείριση του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα» ασκείται από την ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα» του ΚΠΣ 20002006, η οποία μετονομάζεται σε ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα». Η ίδια ειδική υπηρεσία ασκεί και καθήκοντα ενδιάμεσου φορέα διαχείρισης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 4, για τις πράξεις ανταγωνιστικότητας και επιχειρηματικότητας αρμοδιότητας Υπουργείου Ανάπτυξης, οι οποίες περιλαμβάνονται σε περιφερειακά επιχειρησιακά προγράμματα και αφορούν περιφέρειες μεταβατικής στήριξης. (γ) Η διαχείριση του επιχειρησιακού προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» ασκείται από την ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας» του ΚΠΣ 2000−2006, η οποία μετονομάζεται σε ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση». Η ίδια ειδική υπηρεσία ασκεί και καθήκοντα ενδιάμεσου φορέα διαχείρισης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 4, για πράξεις ψηφιακής σύγκλισης εθνικής εμβέλειας, οι οποίες περιλαμβάνονται σε περιφερειακά επιχειρησιακά προγράμματα και αφορούν περιφέρειες μεταβατικής στήριξης. (δ) Η διαχείριση του επιχειρησιακού προγράμματος «Περιβάλλον−Αειφόρος Ανάπτυξη» ασκείται από την ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Περιβάλλον» του ΚΠΣ 2000−2006, η οποία μετονομάζεται σε ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Περιβάλλον−Αειφόρος Ανάπτυξη». Η ίδια ειδική υπηρεσία αναλαμβάνει την ευθύνη της διαχείρισης των έργων περιβάλλοντος του Ταμείου Συνοχής. (ε) Η διαχείριση του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού» ασκείται από την ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Απασχόληση και Επαγγελματική Κατάρτιση» του ΚΠΣ 2000−2006, η οποία μετονομάζεται σε ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού». (στ) Η διαχείριση του επιχειρησιακού προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» ασκείται από την ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Εκπαίδευση και Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση» του ΚΠΣ 2000−2006, η οποία μετονομάζεται σε ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση». Η ίδια ειδική υπηρεσία ασκεί και καθήκοντα στρατηγικού σχεδιασμού και συντονισμού της εφαρμογής των πράξεων του τομέα παιδείας των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ. (ζ) Η διαχείριση των επιχειρησιακών προγραμμάτων που εντάσσονται στο στόχο «Ευρωπαϊκή Εδαφική Συνεργασία» ασκείται από την ειδική υπηρεσία διαχείρισης προγραμμάτων της κοινοτικής πρωτοβουλίας «Ιnterreg» του ΚΠΣ 2000−2006, η οποία μετονομάζεται σε ειδική υπηρεσία διαχείρισης των επιχειρησιακών προγραμμάτων του στόχου «Ευρωπαϊκή Εδαφική Συνεργασία».

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Για τις κάτωθι ειδικές υπηρεσίες, οι οποίες συστάθηκαν δυνάμει του ν. 2860/2000 στα οικεία Υπουργεία, ρυθμίζονται επιπροσθέτως των αρμοδιοτήτων που ασκούν, τα ακόλουθα: (α) Η ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Σιδηρόδρομοι−Αεροδρόμια−Αστικές Συγκοινωνίες» του ΚΠΣ 2000−2006, η οποία συστάθηκε στο Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών και υπάγεται στον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, μετονομάζεται σε Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Μεταφορών και αναλαμβάνει αρμοδιότητες διαχείρισης σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 6 του Κανονισμού επιπροσθέτως των αρμοδιοτήτων που προβλέπονται στο ν. 2860/2000. Η ανωτέρω ειδική υπηρεσία αναλαμβάνει στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» για τους άξονες προτεραιότητας και για τις κατηγορίες πράξεων αρμοδιότητας του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, με την επιφύλαξη του άρθρου 4, τις ακόλουθες αρμοδιότητες: (i) επιλέγει τις προς χρηματοδότηση πράξεις σύμφωνα με τα κριτήρια που εφαρμόζονται στο επιχειρησιακό πρόγραμμα, (ii) μεριμνά για την έκδοση των αντίστοιχων αποφάσεων ένταξης πράξεων ή ανάκλησης αυτών, που εκδίδονται από τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, (iii) διασφαλίζει τη συμμόρφωση των συγχρηματοδοτούμενων πράξεων με τους ισχύοντες κοινοτικούς και εθνικούς κανόνες, καθ’ όλη την περίοδο υλοποίησής τους, (iv) διενεργεί επαληθεύσεις κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 8, (v) διασφαλίζει τη συλλογή και καταχώριση στο ΟΠΣ των δεδομένων προγραμματισμού και υλοποίησης που απαιτούνται για τη χρηματοοικονομική διαχείριση, την παρακολούθηση, τις επαληθεύσεις, τους ελέγχους και την αξιολόγηση, καθώς και των λογιστικών εγγράφων για κάθε πράξη στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος. Είναι υπεύθυνη για την ακρίβεια, την ποιότητα και πληρότητα των στοιχείων που καταχωρούνται στο ΟΠΣ, (vi) συνεργάζεται με την ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» για την οργάνωση και παρακολούθηση της αξιολόγησης του επιχειρησιακού προγράμματος και λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα για την αξιοποίηση των συμπερασμάτων της, (vii) διασφαλίζει ότι οι δικαιούχοι και οι άλλοι φορείς που εμπλέκονται στην υλοποίηση πράξεων τηρούν είτε χωριστό λογιστικό σύστημα είτε επαρκή λογιστική κωδικοποίηση για όλες τις συναλλαγές που έχουν σχέση με την πράξη, με την επιφύλαξη των εθνικών λογιστικών κανόνων, (viii) καθορίζει διαδικασίες για τη διασφάλιση της τήρησης όλων των εγγράφων σχετικά με τις δαπάνες και τους ελέγχους που απαιτούνται για τη διασφάλιση επαρκούς διαδρομής ελέγχου σύμφωνα με τις απαιτήσεις του άρθρου 90 του Κανονισμού, (ix) παρέχει στην αρχή πιστοποίησης όλες τις αναγκαίες πληροφορίες σχετικά με τις διαδικασίες και τις επαληθεύσεις που πραγματοποιούνται σε σχέση με κάθε δαπάνη των πράξεων που διαχειρίζεται, για σκοπούς πιστοποίησης, (x) παρακολουθεί, μετά την αναγκαία εξειδίκευσή τους, την πορεία εφαρμογής των αξόνων προτεραιότητας και των κατηγοριών πράξεων αρμοδιότητας του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών και συνεργάζεται με την ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» για την υποβολή προτάσεων αναθεώρησης. Σε συμφωνία με την ανωτέρω υπηρεσία, είναι αρμόδια για την τελική διαμόρφωση των σχετικών προτάσεων, όσον αφορά στους εν λόγω άξονες προτεραιότητας και κατηγορίες πράξεων, (xi) συνεργάζεται με την ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» για την υποβολή των αναγκαίων αναφορών για τη σύνταξη των ετήσιων και τελικών εκθέσεων του προγράμματος, (xii) διασφαλίζει τη συμμόρφωση προς τις απαιτήσεις ενημέρωσης και δημοσιότητας που ορίζονται στο άρθρο 69 του Κανονισμού, (xiii) υποβάλλει στην Επιτροπή τις απαιτούμενες για τα μεγάλα έργα πληροφορίες με βάση το άρθρο 40 του Κανονισμού, (xiv) παρέχει στους δυνητικούς δικαιούχους σαφείς και λεπτομερείς πληροφορίες τουλάχιστον σχετικά με: (α) τους όρους επιλεξιμότητας τους οποίους πρέπει να πληρούν προκειμένου να ενταχθούν για χρηματοδότηση στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος· (β) τις διαδικασίες για την εξέταση των αιτήσεων χρηματοδότησης και των σχετικών χρονικών περιόδων· (γ) τα κριτήρια για την ένταξη των προς χρηματοδότηση πράξεων· (δ) τους αρμόδιους, οι οποίοι μπορούν να παρέχουν πληροφορίες σχετικά με το επιχειρησιακό πρόγραμμα· (ε) επιπροσθέτως, η ειδική υπηρεσία ενημερώνει τους δυνητικούς δικαιούχους ότι ο τίτλος των πράξεων, οι δικαιούχοι και το ποσό της δημόσιας χρηματοδότησης που χορηγείται θα αποτελέσει αντικείμενο δημοσιοποίησης, (xv) εξετάζει τη διαχειριστική επάρκεια των δικαιούχων, σύμφωνα με το άρθρο 22, πριν ληφθεί η απόφαση ένταξης των πράξεων στο επιχειρησιακό πρόγραμμα, (xvi) προβαίνει σε εξέταση των σταδίων εξέλιξης δημοσίων συμβάσεων και ιδίως κατά τη διαδικασία διακήρυξης, ανάθεσης και τροποποίησης σύμβασης. Η ειδική υπηρεσία εκφράζει τη σύμφωνη γνώμη της εντός δεκαπέντε (15) ημερών από τη λήψη των σχετικών στοιχείων ή εντός είκοσι (20) ημερών σε περιπτώσεις συμβάσεων άνω των είκοσι πέντε εκατομμυρίων ευρώ. Η σύμφωνη γνώμη της ειδικής υπηρεσίας αποτελεί όρο για τη χρηματοδότηση της πράξης σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 21, (xvii) συνεργάζεται με την ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας», την εθνική αρχή συντονισμού και την Επιτροπή και παρέχει σε αυτές κάθε πληροφορία που ζητείται, (xviii) υποστηρίζει την αποστολή και τις εργασίες της επιτροπής παρακολούθησης και παρέχει σε αυτή τα απαιτούμενα έγγραφα και πληροφορίες, τα οποία καθιστούν δυνατή την παρακολούθηση της ποιότητας υλοποίησης του επιχειρησιακού προγράμματος σε σχέση με τους στόχους του, (xix) προβαίνει στην ακύρωση μέρους ή του συνόλου της κοινοτικής συνεισφοράς της πράξης η οποία επιβάλλεται βάσει πορίσματος επαλήθευσης ή πορίσματος ελέγχου, (xx) εισηγείται στον Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών για την έκδοση απόφασης ανάκτησης αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών τα οποία διαπιστώνονται βάσει των επαληθεύσεων που διενεργεί. Η ανωτέρω ειδική υπηρεσία ασκεί επίσης καθήκοντα ενδιάμεσου φορέα διαχείρισης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 4 και για τις κατηγορίες πράξεων αρμοδιότητας του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, οι οποίες περιλαμβάνονται σε περιφερειακά επιχειρησιακά προγράμματα και αφορούν περιφέρειες μεταβατικής στήριξης. Η ανωτέρω ειδική υπηρεσία αναλαμβάνει επίσης αρμοδιότητες στρατηγικού σχεδιασμού και συντονισμού της εφαρμογής των πράξεων αρμοδιότητας Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, καθώς και καθήκοντα διαχείρισης του εθνικού αναπτυξιακού προγράμματος του ίδιου Υπουργείου. (β) Η ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Υγεία−Πρόνοια» του ΚΠΣ 2000−2006, η οποία συστάθηκε στο Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ασκεί καθήκοντα στρατηγικού σχεδιασμού και συντονισμού της εφαρμογής των πράξεων του τομέα υγείας−πρόνοιας των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και καθήκοντα ενδιάμεσου φορέα διαχείρισης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 4 στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού». (γ) Η ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Πολιτισμός» του ΚΠΣ 2000−2006 ασκεί αρμοδιότητες στρατηγικού σχεδιασμού, επιχειρησιακού προγραμματισμού και συντονισμού της εφαρμογής των πράξεων στον τομέα πολιτισμού των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, καθώς και αρμοδιότητες διαχείρισης του εθνικού αναπτυξιακού προγράμματος του Υπουργείου Πολιτισμού. (δ) Η ειδική υπηρεσία συντονισμού και παρακολούθησης δράσεων ΕΚΤ του ΚΠΣ 2000−2006 ασκεί αρμοδιότητες και για την προγραμματική περίοδο 2007−2013. Ειδικότερα ασκεί καθήκοντα σχεδιασμού στον τομέα των ανθρωπίνων πόρων, συντονισμού και παρακολούθησης δράσεων που συγχρηματοτοδούνται από το ΕΚΤ. (ε) Η ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος ΚΠ Equal του ΚΠΣ 2000−2006 ασκεί καθήκοντα που αφορούν στην ενσωμάτωση των αρχών της Κοινοτικής Πρωτοβουλίας Equal στα επιχειρησιακά προγράμματα του ΕΚΤ της προγραμματικής περιόδου 2007−2013, καθώς επίσης και καθήκοντα ενδιαμέσου φορέα διαχείρισης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 4, στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού». (στ) Η ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος ΚΠ Urban του ΚΠΣ 2000−2006 καταργείται μετά την έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης οργάνωσης και προσδιορισμού αρμοδιοτήτων της ειδικής υπηρεσίας της παραγράφου 1(δ) του παρόντος άρθρου. Οι αρμοδιότητες της ειδικής υπηρεσίας διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος ΚΠ Urban του ΚΠΣ 2000−2006 αναλαμβάνονται από την ειδική υπηρεσία της παραγράφου 1(δ) του παρόντος άρθρου. Οι αποφάσεις απόσπασης ή μετακίνησης του προσωπικού της ειδικής υπηρεσίας διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος ΚΠ Urban λογίζονται μέχρι τη λήξη τους ως απόσπαση ή μετακίνηση στην ειδική υπηρεσία της παραγράφου 1(δ) και μπορούν να παραταθούν μία ή περισσότερες φορές. (ζ) Οι ειδικές υπηρεσίες εφαρμογής που λειτουργούν στα Υπουργεία Εσωτερικών, Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ασκούν αρμοδιότητες και για τα επιχειρησιακά προγράμματα του ΕΣΠΑ. Η ειδική υπηρεσία εφαρμογής του Υπουργείου Εσωτερικών ασκεί και καθήκοντα στρατηγικού σχεδιασμού και συντονισμού των πράξεων αρμοδιότητας του Υπουργείου, καθώς και καθήκοντα ενδιάμεσου φορέα διαχείρισης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 4, στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση», εφαρμοζομένων κατά τα λοιπά των διατάξεων της παραγράφου 3.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

(α) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας και Οικονομικών και του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού αναδιαρθρώνονται ή συγχωνεύονται οι υφιστάμενες ειδικές υπηρεσίες που συστάθηκαν δυνάμει των νόμων 2860/2000, 2892/2001, 3027/2002, 3156/2003 προκειμένου να τους ανατεθούν επιπροσθέτως των αρμοδιοτήτων που ασκούν και αρμοδιότητες συντονισμού της εφαρμογής ή/και διαχείρισης ή/και εφαρμογής των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, του προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης, του επιχειρησιακού προγράμματος Αλιείας, καθώς και αρμοδιότητες διαχείρισης των εθνικών αναπτυξιακών προγραμμάτων. Με όμοια απόφαση είναι δυνατή η κατάργηση υφιστάμενων ειδικών υπηρεσιών που συστάθηκαν δυνάμει των ανωτέρω νόμων. (β) Με όμοια απόφαση δύναται να συνιστώνται στα καθ’ ύλην αρμόδια Υπουργεία ειδικές υπηρεσίες για τη διαχείριση ή/και το συντονισμό των πολιτικών ή/ και της εφαρμογής ή/και οριζόντιας υποστήριξης των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, του προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης, του επιχειρησιακού προγράμματος Αλιείας και του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης. (γ) Στις αποφάσεις των περιπτώσεων (α) και (β) ή σε όμοιες αποφάσεις στις περιπτώσεις των συνιστώμενων με τον παρόντα νόμο ειδικών υπηρεσιών, προσδιορίζονται η δομή, η οργάνωση και η εποπτεία των ανωτέρω ειδικών υπηρεσιών που αναδιαρθρώνονται ή συνιστώνται ή συγχωνεύονται, εξειδικεύονται οι αρμοδιότητές τους, ο αριθμός και η σύνθεση του προσωπικού τους κατά κατηγορία, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα. Οι ειδικές υπηρεσίες οργανώνονται σε μονάδες και λογίζονται για τη συγκρότηση της υπερκείμενης οργανικής μονάδας, ως διευθύνσεις και τμήματα. Οι ειδικές υπηρεσίες υπάγονται στον Γενικό ή Ειδικό Γραμματέα του οικείου Υπουργείου ή Περιφέρειας. Με τις ίδιες κατά τα ανωτέρω αποφάσεις μπορεί να ορίζεται ότι η ειδική υπηρεσία συγκροτείται ως ενιαίος διοικητικός τομέας, τον οποίο εποπτεύει μετακλητός Ειδικός Γραμματέας με βαθμό δεύτερο της κατηγορίας ειδικών θέσεων. Για τη στελέχωση των ειδικών υπηρεσιών εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα στο άρθρο 18.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Οι αρμοδιότητες της εθνικής αρχής συντονισμού, όπως ορίζονται στο άρθρο 2 και στο άρθρο 6 παρ. 2, ασκούνται από τις ειδικές υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, οι οποίες συστάθηκαν δυνάμει του ν. 2860/2000 και από την ειδική υπηρεσία της παραγράφου 6(β), για τις οποίες εφαρμόζονται οι διατάξεις της παραγράφου 3.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5

(α) Στο Υπουργείο Εσωτερικών συνιστάται ειδική υπηρεσία για τη διαχείριση του επιχειρησιακού προγράμματος «Διοικητική Μεταρρύθμιση», η οποία εποπτεύεται από μετακλητό Ειδικό Γραμματέα με βαθμό δεύτερο της κατηγορίας ειδικών θέσεων, εφαρμοζομένων κατά τα λοιπά των διατάξεων της παραγράφου 3. Η Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης ασκεί καθήκοντα ενδιάμεσου φορέα διαχείρισης κατά την έννοια του άρθρου 4, στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση». (β) Στο Υπουργείο Εσωτερικών, στη Γενική Γραμματεία Ισότητας συνιστάται ειδική υπηρεσία εφαρμογής επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΚΠΣ 2000−2006, του ΕΣΠΑ και λοιπών συγχρηματοδοτούμενων επιχειρησιακών προγραμμάτων. Η ειδική αυτή υπηρεσία ασκεί καθήκοντα δικαιούχου στα ανωτέρω συγχρηματοδοτούμενα επιχειρησιακά προγράμματα και καθήκοντα ενδιάμεσου φορέα διαχείρισης κατά την έννοια του άρθρου 4, στα επιχειρησιακά προγράμματα «Διοικητική Μεταρρύθμιση» και «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού» του ΕΣΠΑ, για πράξεις αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Ισότητας. Η ίδια ειδική υπηρεσία είναι αρμόδια για το σχεδιασμό, το συντονισμό, τη διαμόρφωση θέσεων και τη διατύπωση εισηγήσεων για πολιτικές αναφορικά με τα ανωτέρω προγράμματα, σε θέματα αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Ισότητας, εφαρμοζομένων κατά τα λοιπά των διατάξεων της παραγράφου 3. (γ) Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων συνιστάται ειδική υπηρεσία συντονισμού περιβαλλοντικών δράσεων, για τη διασφάλιση της συμβατότητας των συγχρηματοδοτούμενων και μη παρεμβάσεων με τις προτεραιότητες της εθνικής και κοινοτικής περιβαλλοντικής πολιτικής και με το θεσμικό πλαίσιο στον τομέα του περιβάλλοντος, εφαρμοζομένων κατά τα λοιπά των διατάξεων της παραγράφου 3.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 6

(α) Στο Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, στη Γενική Γραμματεία Επενδύσεων και Ανάπτυξης, Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιφερειακής Πολιτικής και Δημοσίων Επενδύσεων συνιστάται ειδική υπηρεσία για τη διαχείριση του «Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης», με αντικείμενο το σχεδιασμό και τη διαχείριση του «Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης» και το συντονισμό του προγραμματισμού, της διαχείρισης και της εφαρμογής των εθνικών αναπτυξιακών προγραμμάτων υπουργείων και περιφερειών, σύμφωνα με την αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, εφαρμοζομένων κατά τα λοιπά των διατάξεων της παραγράφου 3. (β) Στο Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών συνιστάται ειδική υπηρεσία Θεσμικής Υποστήριξης σε Ευρωπαϊκά και Διεθνή Θέματα, με σκοπό ιδίως τη στρατηγική παρακολούθηση της πορείας και των προοπτικών των πολιτικών του ΕΣΠΑ, την παρακολούθηση των θεμάτων της Ε.Ε. που συνδέονται με τα διαρθρωτικά ταμεία, καθώς και την προετοιμασία και υποστήριξη της Γενικής Γραμματείας Επενδύσεων και Ανάπτυξης σε θέματα διεθνών σχέσεων και ευρωπαϊκών θεμάτων γενικότερα, εφαρμοζομένων κατά τα λοιπά των διατάξεων της παραγράφου 3.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 7

(α) Η διαχείριση του προγράμματος «Αγροτική Ανάπτυξη της Ελλάδας 2007−2013» που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης για την περίοδο 2007−2013 ασκείται από την ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Αγροτική Ανάπτυξη − Ανασυγκρότηση της Υπαίθρου» του ΚΠΣ 2000−2006, η οποία συστάθηκε δυνάμει του ν. 2860/2000 και η οποία μετονομάζεται σε ειδική υπηρεσία διαχείρισης του προγράμματος «Αγροτική Ανάπτυξη της Ελλάδας 2007−2013». (β) Η διαχείριση του επιχειρησιακού προγράμματος «Αλιεία» 2007−2013 που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλιείας για την περίοδο 2007−2013, ασκείται από την ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Αλιεία» του ΚΠΣ 2000−2006, η οποία συστάθηκε δυνάμει του ν. 2860/2000 και η οποία μετονομάζεται σε ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Αλιείας». (γ) Η ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος ΚΠ Leader +, η οποία συστάθηκε δυνάμει του ν. 2860/2000, η ειδική υπηρεσία διαχείρισης του προγράμματος: «Έγγραφο Προγραμματισμού Αγροτικής Ανάπτυξης», η οποία συστάθηκε δυνάμει του ν. 2892/ 2001, οι ειδικές υπηρεσίες «Εφαρμογής συγχρηματοδοτούμενων ενεργειών από το ΕΓΤΠΕ−Π» και «Συντονισμού και παρακολούθησης δράσεων του ΕΓΤΠΕ−Π», οι οποίες συστάθηκαν δυνάμει του ν. 3156/2003, ασκούν μέρος των καθηκόντων της διαχειριστικής αρχής του ΠΑΑ σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 75 του Κανονισμού (ΕΚ) 1698/2005. (δ) Στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων συνιστάται ειδική υπηρεσία δημόσιων έργων υποδομών αγροτικής ανάπτυξης, με σκοπό την άσκηση μέρους των καθηκόντων της διαχειριστικής αρχής του ΠΑΑ σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 75 του Κανονισμού (ΕΚ) 1698/2005, καθώς και την άσκηση αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ως δικαιούχου αντίστοιχων μέτρων του προγράμματος αγροτικής ανάπτυξης, εφαρμοζομένων κατά τα λοιπά των διατάξεων της παραγράφου 3. (ε) Στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Διοικητικός Τομέας Κοινοτικών Πόρων και Υποδομών συνιστάται ειδική υπηρεσία με την ονομασία «Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής δράσεων Ε.Π. Αλιείας», η οποία ασκεί καθήκοντα ενδιάμεσου φορέα διαχείρισης σύμφωνα με το άρθρο 4, εφαρμοζομένων κατά τα λοιπά των διατάξεων της παραγράφου 3. (στ) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων δύναται να συσταθούν περιφερειακά γραφεία των ειδικών υπηρεσιών διαχείρισης και εφαρμογής του ΠΑΑ. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται η οργάνωση, η λειτουργία, ο αριθμός και η σύνθεση του προσωπικού, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για τη λειτουργία των περιφερειακών γραφείων.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 8

Μέχρι τις 30 Νοεμβρίου εκάστου έτους, οι ειδικές υπηρεσίες και η κεντρική υπηρεσία της ΜΟΔ ΑΕ υποβάλλουν στον εποπτεύοντα γενικό ή ειδικό γραμματέα, ετήσιο προγραμματισμό των ενεργειών τους για το επόμενο έτος με ποσοτικούς και ποιοτικούς στόχους. Ο προϊστάμενος της ειδικής υπηρεσίας υποβάλλει στον εποπτεύοντα γενικό ή ειδικό γραμματέα περιοδική έκθεση για τα επιτευχθέντα αποτελέσματα σε σχέση με τους ετήσιους στόχους. Με απόφαση της διάσκεψης των προέδρων των επιτροπών παρακολούθησης του άρθρου 11 και μετά από εισήγηση της εθνικής αρχής συντονισμού υιοθετείται ετήσιος στρατηγικός προγραμματισμός με τον οποίο προσδιορίζονται οι ειδικότεροι στόχοι και εξειδικεύεται το περιεχόμενο του ετήσιου προγράμματος ενεργειών των ειδικών υπηρεσιών. Η εθνική αρχή συντονισμού συνθέτει τα ετήσια προγράμματα των ειδικών υπηρεσιών και παρουσιάζει τα αποτελέσματά τους στην ετήσια διάσκεψη των προέδρων των επιτροπών παρακολούθησης.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 9

(α) Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, το προσωπικό του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών που υπηρετεί στις εποπτευόμενες από αυτό ειδικές υπηρεσίες και υπηρεσίες που ασκούν καθήκοντα ενδιαμέσου φορέα διαχείρισης σύμφωνα με το άρθρο 4, δύναται να μετακινείται στην ίδια ή σε άλλη υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, εφόσον έχει παρέλθει πενταετία στο ίδιο αντικείμενο, κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων. (β) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών, δύνανται να καταργούνται ή να αναδιαρθρώνονται οργανικές μονάδες της Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιφερειακής Πολιτικής και Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, να μεταφέρονται από αυτήν σε άλλη υπηρεσία του ίδιου Υπουργείου οργανικές μονάδες ή αρμοδιότητές τους και να μεταφέρονται σε αυτήν οργανικές μονάδες ή αρμοδιότητες από άλλη υπηρεσία του ίδιου Υπουργείου.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 10

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων εγκρίνεται κανονισμός λειτουργίας των ειδικών υπηρεσιών του παρόντος νόμου, ο οποίος καταρτίζεται με μέριμνα της ΜΟΔ Α.Ε. προκειμένου μέχρι την 31.12.2008 οι ειδικές υπηρεσίες να πιστοποιηθούν κατά ISO 9001:2000.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 11

Με την απόφαση της παραγράφου 10 ή όμοια απόφαση δύναται με μέριμνα της ΜΟΔ Α.Ε. να προσδιορίζεται η ανάπτυξη συστήματος ηλεκτρονικής επικοινωνίας, με στόχο την υποστήριξη της επικοινωνίας των ειδικών υπηρεσιών του παρόντος νόμου και τη διεκπεραίωση των αντίστοιχων διαδικασιών και ηλεκτρονικά. Με την ίδια απόφαση δύναται να αναπτύσσονται με μέριμνα της ΜΟΔ Α.Ε. θεματικές δικτυώσεις μεταξύ των ειδικών υπηρεσιών με στόχο τη διερεύνηση και διάχυση καλών πρακτικών και προτάσεων απλούστευσης και μείωσης της γραφειοκρατίας.

Αθήνα, 28 Νοεμβρίου 2007
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΑΡΟΛΟΣ ΓΡ. ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΠΡ. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ Γ. ΑΛΟΓΟΣΚΟΥΦΗΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ
ΧΡ. ΦΩΛΙΑΣ Γ. ΣΟΥΦΛΙΑΣ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΙ
ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ Β. ΜΑΓΓΙΝΑΣ
ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ
Α. ΚΟΝΤΟΣ Σ. ΧΑΤΖΗΓΑΚΗΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Μ. ΛΙΑΠΗΣ Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ
Θεωρήθηκε και τέθηκε η Μεγάλη Σφραγίδα του
Κράτους