Η παρακολούθηση της ρύπανσης και της μόλυνσης του υδάτινου περιβάλλοντος, η κατάρτιση μελετών και η εφαρμογή προγραμμάτων διαχείρισης και ανάπτυξης που έχουν σχέση με την αλιεία, τις υδατοκαλλιέργειες και την εν γένει αξιοποίηση των αλιευτικών πόρων. Β. Από τους τομείς Φυσικών Πόρων, Ενέργειας και Βιομηχανίας: 1. Η χορήγηση άδειας πωλητή πετρελαιοειδών προϊό- ντων για θέρμανση, για διανομή και εμφιάλωση υγραερί- ου, καθώς και η επιβολή κυρώσεων σε εταιρίες εμπορίας με εγκαταστάσεις αποθήκευσης και διακίνησης υγρών καυσίμων, υγραερίων, λιπαντικών και ασφάλτου, σε μο- νάδες εμφιάλωσης υγραερίου και στους πωλητές πε- τρελαίου θέρμανσης. 2. Η υλοποίηση των προγραμμάτων υποστήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και η παρακολούθηση της πορείας υλοποίησης των αναπτυξιακών προγραμμάτων και σχεδίων αρμοδιότητας του οικείου Υπουργείου. 3. Η υλοποίηση προγραμμάτων αξιοποίησης των ήπιων μορφών ενέργειας. 4. Η χορήγηση αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας εφεδρικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής σε ιδιώτες. 5. Η τήρηση και η ενημέρωση του ηλεκτρονικού ειδι- κού μητρώου των επιχειρήσεων ναυπήγησης, μετατρο- πής, επισκευής και συντήρησης πλοίων, η εγγραφή στο ειδικό μητρώο και η διαγραφή από το μητρώο αυτό των ανωτέρω επιχειρήσεων, καθώς και η παρακολούθηση, ο έλεγχος και η επιβολή σε αυτές των προβλεπόμενων κυ- ρώσεων. 6. Η ενημέρωση των επενδυτών σε θέματα ίδρυσης ε- πιχειρήσεων, αναπτυξιακών προγραμμάτων, δικαιολογη- τικών και διαδικασιών προκειμένου να χορηγηθούν οι α- παιτούμενες άδειες και οι επί μέρους εγκρίσεις. 7. Η συνεργασία με τους αρμόδιους συλλογικούς φο- ρείς και τα επιμελητήρια για την εξέταση θεμάτων τα ο- ποία αφορούν στην αδειοδότηση και στη λειτουργία των μεταποιητικών επιχειρήσεων και επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών, στην υπαγωγή των ανωτέρω επιχειρηματι- κών μονάδων σε αναπτυξιακά προγράμματα και σχέδια και γενικά στη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων. 8. Ο έλεγχος της διαχείρισης υπόγειων και επιφανεια- κών αρδευτικών υδάτων. 9. Ο έλεγχος της εκτέλεσης εργασιών για την ανεύρε- ση υπόγειων υδάτων και έργων αξιοποίησης υδάτινων πόρων. 10. Η εξέταση αιτήσεων για τη χορήγηση αδειών χρή- σης νερού και εκτέλεσης έργων αξιοποίησης υδάτινων πόρων. Γ. Από τους τομείς Απασχόλησης, Εμπορίου και Τουρι- σμού: 1. Η εξαίρεση επιχειρήσεων, εκμεταλλεύσεων, υπηρε- σιών ή εργασιών γενικά από τις διατάξεις περί ανάπαυ- σης την Κυριακή και τις λοιπές ημέρες αργίας. Η εξαίρε- ση από την εκ περιτροπής Κυριακή αργία των εστιατο- ρίων, ζαχαροπλαστείων, καφενείων, που λειτουργούν ως εξοχικά. Η χορήγηση αναπληρωματικής ανάπαυσης των μισθωτών σε άλλη ημέρα, εκτός από την Κυριακή. Η επέ- κταση της ανάπαυσης την Κυριακή και τις ημέρες αρ- γίας. 2. Η έκδοση απόφασης, όταν λόγω ειδικών κλιματολο- γικών συνθηκών καθυστερεί η έναρξη της τυροκομικής περιόδου, με την οποία καθορίζεται η έναρξή της, ανά- λογα με τις τοπικές συνθήκες του δήμου, χωρίς αυτή να είναι δυνατόν να υπερβεί το πεντάμηνο. 3. Η διατύπωση γνώμης για την ίδρυση Εμπορευματι- κού Κέντρου. 4. Ο έλεγχος τιμών, η επάρκεια και ομαλή λειτουργία της αγοράς, καθώς και ο έλεγχος της κανονικότητας των τιμών παρεχόμενων υπηρεσιών. Δ. Από τους Τομείς Μεταφορών και Επικοινωνιών: 1. Ο καθορισμός των υπεραστικών γραμμών λεωφο- ρείων, της αφετηρίας, της διαδρομής, των στάσεων και του τέρματος κάθε λεωφορειακής γραμμής Κ.Τ.Ε.Λ. ε- ντός του νησιού, καθώς και ο καθορισμός των προδια- γραφών των στάσεων και των στεγάστρων αναμονής ε- πιβατών αστικών και υπεραστικών γραμμών. 2. Ο καθορισμός του ελάχιστου αριθμού των υποχρεω- τικών δρομολογίων κοινών, ταχέων και υπερταχέων του Κ.Τ.Ε.Λ. και η κατανομή αυτών ανά 24ωρο, μετά από ει- σήγηση του Κ.Τ.Ε.Λ., καθώς και ο καθορισμός του ύψους κομίστρου στα όρια ευθύνης κάθε Κ.Τ.Ε.Λ.. 3. Ο καθορισμός κομίστρων υπεραστικών φορέων πα- ροχής συγκοινωνιακού έργου, με βάση τις ρυθμίσεις της παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 2963/2001. 4. Η ανάκληση άδειας κυκλοφορίας υπεραστικού λεω- φορείου από τον κύκλο εργασίας μέσα στο ίδιο ημερο- λογιακό έτος. 5. Η συγκρότηση του Πειθαρχικού Συμβουλίου επιβο- λής κυρώσεων σε φορείς παροχής συγκοινωνιακού έρ- γου και σε ιδιοκτήτες λεωφορείων. 6. Ο καθορισμός του αριθμού των νέων επιβατηγών δημόσιας χρήσης αυτοκινήτων με ή χωρίς μετρητή, που είναι αναγκαίος για την αντιμετώπιση των σχετικών με- ταφορικών αναγκών του δήμου. 7. Η ανάθεση της εκμετάλλευσης νέας υπεραστικής γραμμής στην περίπτωση που η μέση πληρότητα των πρώτων 6 μηνών λειτουργίας και εκμετάλλευσης της γραμμής από το Κ.Τ.Ε.Λ., στο οποίο έχει χορηγηθεί η ά- δεια, αποδεικνύεται ότι είναι κατώτερη του 20%, το Κ.Τ.Ε.Λ. αρνηθεί την εκμετάλλευση της γραμμής και υπό την προϋπόθεση ότι αυτό δεν έχει αρνηθεί την πρόταση για κάλυψη των απωλειών εσόδων σε ποσοστό 20%. 8. Η έκδοση απόφασης για την αλλαγή έδρας επιβατη- γών οχημάτων δημόσιας χρήσης, σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 2 του ν. 3109/2003 (ΦΕΚ 38 Α΄). Ε. Από τους Τομείς Έργων, Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιβάλλοντος: 1. Η κατασκευή, η συντήρηση και ανακαίνιση των οδών των οποίων η συντήρηση ανήκει κατά την ψήφιση του παρόντος στην αρμοδιότητα της κρατικής περιφέρειας και των αντίστοιχων νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων. 2. Η μελέτη των έργων συντήρησης και βελτίωσης των οδών των οποίων η συντήρηση ανήκει κατά την ψήφιση του παρόντος στην αρμοδιότητα της κρατικής περιφέ- ρειας και των αντίστοιχων νομαρχιακών αυτοδιοικήσε- ων. 3. Η ευθύνη τήρησης και παρακολούθησης της διαδι- κασίας κήρυξης αναγκαστικής απαλλοτρίωσης για εκτέ- λεση δημοσίων έργων. 4. Ο καθαρισμός και η αστυνόμευση των ρεμάτων και των απαλλοτριώσεων χώρων παρά τα ρέματα. ΣΤ. Η συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας και Κοινω- νικής Αλληλεγγύης, καθώς και με το Ε.Κ.Α.Β. για την αρ- τιότερη οργάνωση της αερομεταφοράς ασθενών, περι- λαμβανομένης και της δυνατότητας χρήσης ίδιου μέσου. Ζ. Με προεδρικό διάταγμα, το οποίο εκδίδεται με πρό- ταση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Η- λεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών, είναι δυ- νατή η μεταβίβαση άσκησης κατηγορίας ή μεμονωμένων αρμοδιοτήτων των προηγούμενων παραγράφων σε δή- μους νησιών που περιλαμβάνονται και σε άλλες περιφέ- ρειες, πέραν των αναφερομένων στο άρθρο αυτό, ύστε- ρα από αίτημα του οικείου δημοτικού συμβουλίου και γνώμη του αντίστοιχου περιφερειακού. Με το ίδιο διά- ταγμα ρυθμίζεται η απόδοση των αντίστοιχων οικονομι- κών πόρων και καθορίζεται κάθε θέμα σχετικό με την ά- σκηση των ανωτέρω αρμοδιοτήτων.